Na pražskou linku 170 má DPP zkušebně nasadit vodíkový autobus

Vodíkový autobus Škoda H´City. Foto: Škoda TransportationVodíkový autobus Škoda H´City. Foto: Škoda Transportation

Linka 170 byla vybrána mimo jiné kvůli své délce zhruba 40 kilometrů, kopcovitému profilu nebo blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice v Praze v ulici K Barrandovu.

Na pražské autobusové lince číslo 170 z Jižního Města na Barrandov má začít v testovacím provozu jezdit autobus na vodík. Cílem je zlepšit životní prostředí. Dopravní podnik (DPP) má začít vozidlo předběžně testovat ve druhém pololetí letošního roku a test potrvá jeden rok s možností prodloužení o dalších 24 měsíců. Vyplývá to z dokumentu, který dnes projednají pražští radní. Magistrát podepíše memorandum o testování s DPP a firmami Škoda Electric a Orlen Unipetrol RPA. Město spolu s DPP už několik let zavádí v MHD vozy na alternativní pohon.

„Účelem dlouhodobého testování je prověření provozních i technických parametrů vozidla v různých ročních obdobích,“ píše se v dokumentu. Test zároveň umožní výrobci reagovat na zjištěné okolnosti provozu a provádět případné úpravy na vozidle.

Současná vodíková technologie podle dokumentu již po technické stránce umožňuje provoz autobusů na tento pohon. „V rámci dostupných nízkoemisních a bezemisních alternativ se však jedná zatím o nejdražší variantu,“ píše se v něm.

Pro srovnání – spotřeba paliva na jeden kilometr jízdy vodíkového autobusu vyjde na 30 Kč proti deseti Kč za naftový. Opravy a údržba plus odpisy a pronájem pak vyjdou u vodíkového autobusu rovněž na zhruba dvojnásobek. Při dodržení plánu, kdy by autobus na vodík po Praze najezdil asi 50 000 kilometrů, jsou tak vícenáklady proti naftovému autobusu zhruba o 1,95 milionu vyšší.

Linka 170 byla vybrána mimo jiné kvůli své délce zhruba 40 kilometrů, kopcovitému profilu nebo blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice v Praze v ulici K Barrandovu. Vůz by měl vyjíždět z garáži Kačerov.

Spolupráci na testování v pražské MHD podle materiálu předběžně přislíbily zmíněné společnosti – Orlen Unipetrol RPA chystá provozovat vodíkovou plnicí stanici na Barrandově a Škoda Electric by dodala testovací autobus. S oběma firmami magistrát a DPP podepíší memorandum. „Chci, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a nastavoval laťku v kvalitě služeb i využívání moderních technologií. Vodík je rozhodně jedou z cest, kterými se do budoucna můžeme vydat,“ uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

ČTK

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Orlen Unipetrol RPA praha Škoda Electric vodíková mobilita
32 komentářů