Praha testuje na rušné křižovatce I. P. Pavlova kratší interval semaforů

Křižovatka I. P. Pavlova. Foto: Packa / Wikimedia CommonsKřižovatka I. P. Pavlova. Foto: Packa / Wikimedia Commons

Na zkrácení cyklu vydělají hlavně chodci, u tramvají by měl výhody ukázat až plný provoz.

Na jedné z nejrušnějších křižovatek v Praze začal experiment se zkrácením cyklu na semaforech. Na křižovatce na náměstí I. P. Pavlova se aktuálně namísto původních 100 sekund začal používat o dvacet sekund kratší interval. Změna zkrátí čekání chodcům a měla by přinést také plynulejší provoz tramvají.

„Cyklus 80 sekund je nastaven v pracovní dny od 6:30 do 20:00 hodin, tedy namísto dosud používaných programů pro ranní a odpolední dopravní špičku. Nastaven je na zkoušku pouze tento týden, tedy od 10. 5. do 14. 5., ale je možné, že se iniciuje prodloužení o týden v souvislosti s nástupem dětí do škol,“ řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Podle ní by pro TSK bylo přínosnější provést obdobnou zkoušku tehdy, až bude „normální“ provoz tramvají, kdy se řidiči nestřídají na I. P. Pavlova.

Na změnu intervalu upozornil facebookový profil Pražské tramvaje, podle kterého umožňuje i zkrácený interval průjezd dvou tramvají v jednom cyklu. Tramvaje tak mají volno častěji než v běžně používaném režimu. Jistý je přínos pro chodce, kteří nyní nemusí tak dlouho čekat na zelenou.

„Očekáván byl pozitivní dopad na odbavování tramvají na I. P. Pavlova a lepší propustnost pro chodce, naopak prodloužení front vozidel na Wilsonově a na Nuselském mostě na vstupech do oblasti,“ řekla Lišková. Podle ní ale zatím nelze zjednodušeně konstatovat, co přesně tato úprava s dopravou udělá. „Je potřeba dát zjištění do souvislostí s intenzitami individuální automobilové dopravy. Ty jsou stále nižší, než je běžné. Analýzu budeme provádět po skončení testu vyhodnocením dat z detektorů,“ doplnila Lišková.

Mimo špičku je na křižovatce cyklus obvykle 50 nebo 60 sekund.

Tagy cyklus světelné signalizace I. P. Pavlova praha TSK TSK Praha
78 komentářů