Praha přepne na elektřinu další autobusovou linku, rozšíří nabíjecí zázemí na Klíčově

Trolejbus Škoda 24Tr Irisbus v barvách DPP. Autor: DPP - Ondřej VolfTrolejbus Škoda 24Tr Irisbus v barvách DPP. Autor: DPP - Ondřej Volf

Více než polovinu trasy z Černého Mostu do Holešovic mají jet vozidla pod trolejemi, částečně na baterie.

Linka 201 mezi Nádražím Holešovice a Černým Mostem se má stát další, na které postupně nahradí bateriové trolejbusy stávající dieselové autobusy. Záměr elektrifikace celé linky včera schválili pražští radní. Má jít o součást naplňování klimatického závazku a plnění připravované legislativy v oblasti obnovy vozového parku autobusů.

Plán počítá s vybudováním trolejového vedení ve zhruba 58 % délky trasy, po zbytek budou trolejbusy jezdit na baterie. Jde o další oblast, kde by mělo v Praze dojít k přepnutí z nafty na elektřinu.

Pro napájení se počítá s využitím stávajících měníren Trojská a Letňany. Nově je nutné prověřit vznik nových měníren v lokalitě Střížkov, Toužimská a Černý Most. Součástí projektu elektrifikace linky č. 201 je také potřebné rozšíření nabíjecích kapacit v garáži Klíčov, které zároveň vytvoří potřebnou rezervu pro možnost pořízení bateriových trolejbusů a elektrobusů pro linky v severovýchodní části Prahy v návaznosti na vznik nabíjecí infrastruktury v oblasti Letňan, Čakovic, Kbel a podobně. Odhadovaná výše nákladů na projektovou přípravu záměru souhrnně činí zhruba 20 milionů korun, na elektrifikaci linky č. 201 pak asi 600 milionů korun.

Třetina autobusů do roku 2030 na elektřinu

„201 je celoměstsky významná linka jedoucí mezi Nádražím Holešovice a Černým Mostem. Zároveň projíždí rušnou ulicí V Holešovičkách, kde se sníží negativní dopady dieselových autobusů na místní obyvatele z hluku i emisí. Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí a do roku 2030 chceme třetinu autobusů poháněnou elektrickým pohonem,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) již uzavřel se Škodou Electric smlouvu na dodávku 14 elektrobusů. Běží výběrové řízení na 20 velkokapacitních trolejbusů s dynamickým dobíjením pro linku na letiště. „Vypíšeme veřejné zakázky na nákup 140 hybridních autobusů, 15 kloubových trolejbusů a 45 bateriových trolejbusů pro elektrifikaci linek na levém břehu Vltavy. Vedle nákupu nových vozidel připravujeme i nabíjecí infrastrukturu linek 119 a 140,“ dodal Scheinherr.

DPP v současnosti připravuje několik rozvojových projektů elektrifikace autobusových linek. Jedná se o elektrifikaci linek v levobřežní části Prahy (linky č. 119, č. 131, č. 137, č. 176 a č. 191) a v severovýchodní části Prahy (linka č. 140 z Palmovky do Miškovic). Ve všech zmíněných případech je počítáno s využitím technologie tzv. dynamického nabíjení (In Motion Charging), kdy budou stávající naftové autobusy nahrazeny ekologickými a tiššími bateriovými trolejbusy. Projekt linky č. 140 se nachází již před zahájením, kdy je v současné době připravována veřejná zakázka na výběr zhotovitele stavby.

Tagy Doporučeno Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp elektrifikace autobusové dopravy v Praze elektrizace autobusových linek v Praze parciální trolejbusy praha
67 komentářů