Praha má získat 1,7 miliardy na elektrobusy z Národního plánu obnovy, miliardy půjdou do dobíjecích stanic

Elektrobus Škoda E’City. Pramen: DPPElektrobus Škoda E’City. Pramen: DPP

Poprvé by měly jít dotace i na nákup elektrických cargo kol, vypadla naopak podpora nových vlaků.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) by měl v příštích letech z takzvaného Národního plánu obnovy (NPO) získat dotaci na nákup až 220 elektrobusů a hybridních autobusů v hodnotě 1,7 miliardy korun. Do takzvané čisté mobility má jít z NPO až sedm miliard korun. Kromě hromadné dopravy půjdou další peníze především na pořízení infrastruktury a dotaci nákupu vozidel včetně například nákladních elektrických kol.

Vyplývá to z pracovní verze dokumentu, který zveřejnili na svých stránkách Piráti. Materiál současně odhaluje i historii úprav, ve kterých je patrná velmi silná plynárenská lobby. Ta se nakonec neúspěšně snažila do čisté mobility zahrnout i podporu vozidel na CNG a LNG. V základních parametrech o ní mluví i nový web ministerstva průmyslu k Národnímu plánu obnovy.

Program čisté mobility je zatím jediný v oblasti dopravy, kde je alespoň přesnější přehled chystaných opatření. Jde o opatření sestavené na ministerstvu průmyslu a obchodu. Část s názvem Udržitelná a bezpečná doprava má na starosti ministerstvo dopravy. Národní plán obnovy není zatím hotový. Kompletně má být schvalován vládou v dubnu.

Pro Prahu půjde o zásadní průlom: DPP dosud evropské dotace, na rozdíl od jiných dopravních podniků. Čerpat nemohl kvůli příliš vysoké ekonomické vyspělosti hlavního města a nastavení jiných programů. DPP na počátku února oznámil vítězství Škody Electric v soutěži na třináct elektrobusů. Praha počítá s tím, že výraznou část naftových autobusů postupně nahradí elektrobusy a hybridy.

Dobíjecí stanice i nákladní kola

Do sedmi miliard korun se má vejít podpora budování čtyř vodíkových plniček, 2 354 veřejných dobíjecích bodů, 33 dobíjecích bodů pro veřejnou dopravu, 1 940 neveřejných dobíjecích bodů, vybudování dobíjecí infrastruktury pro obytné budovy (minimálně 2 880), obce, kraje, státní správu a jimi zřízené instituce (835). Počítá i s podporou nejméně 3 106 vozidel s alternativním pohonem pro podnikatele včetně tisícovky cargo e-kol a 2102 vozidel pro obce, kraje a státní správu.

Národní plán obnovy je podmínkou pro čerpání peněz z nového evropského Nástroje pro oživení a odolnost (Recovery and Resilience Facility – RRF). Jde o největší nástroj z unijního plánu obnovy Next Generation EU (NGEU). Má členským státům pomoci řešit hospodářské a sociální dopady pandemie koronaviru a zajistit, aby ekonomiky uskutečnily ekologickou a digitální transformaci a staly se udržitelnějšími.

Z programu naopak zcela vypadla plánovaná dvoumiliardová podpora nákupu nových vlaků, o čemž jsme informovali už dříve v textu o snížení objemu alokace do dopravy. „Jedním slovem zklamání. Vláda se rozhodla podporovat neekologické způsoby dopravy a tu železniční, ve které je podle mnoha zemí Evropy i světa budoucnost, doslova odsunout na druhou kolej. Důsledky tohoto rozhodnutí za pár let velmi tvrdě pocítíme,“ komentovala na twitteru rozhodnutí Asociace českého železničního průmyslu ACRI.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Ministerstvo průmyslu a obchodu Národní plán obnovy praha RRF Top
53 komentářů