Doprava ve městě Parkování

Praha 5 chce rozšířit zóny placeného stání na sídlišti Podbělohorská a v Košířích

Parkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: Toyota
Parkování hybridů na zónách placeného stání, ilustrační foto. Foto: Toyota

V Praze 5 by se letos měly rozšířit parkovací zóny na sídliště Podbělohorská a na zbytek čtvrti Cibulka v Košířích. Schválili to radní městské části. O změnách zón rozhoduje vedení města na základě žádostí radnic. Zóny v Praze 5 se postupně rozšiřují od jejich zavedení v roce 2016, loni přibyla například oblast Farkáně, severní část Cibulky nebo Černý Vrch. Podle plánů radnice by se příští rok zóny měly zavést i v Jinonicích, na Barrandově a na Žvahově.

Zóny v Praze 5 byly nejprve zavedeny zejména v centrální oblasti Smíchova, postupně se rozšiřovaly na východ podél Plzeňské ulice, na jih podél řeky i do vilových čtvrtí, jako jsou Malvazinky nebo Košíře. Nyní plánované rozšíření navazuje na to loňské, důvodem je přesun aut. „Obě lokality trpí přesunutím parkujících vozidel, která byla do těchto lokalit vytěsněna v souvislosti s úpravami zón placeného stání v roce 2019,“ píše se v radními schváleném dokumentu.

V současné době je podle informací radnice v zónách placeného stání 12.815 parkovacích míst, po rozšíření by jejich počet měl vzrůst na 14.388. Zóny má v celé Praze na starosti magistrát, přes který tak musí jít změny systému v městských částech. Městská část podle materiálu rozšíření projednala s dopravním odborem magistrátu a příslušná komise radě hlavního města doporučila rozšíření schválit.

Městská část chce v rozšiřování pokračovat i příští rok, a to poměrně výrazným způsobem. Do systému zón by se podle plánu měla zapojit většina Jinonic, více než dvacetitisícové barrandovské sídliště a vilové čtvrti v Hlubočepích.

První regulace parkování začala v 80. letech v Praze 1. Takzvané modré zóny byly poprvé zavedeny v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a část Prahy 16. Kromě zmíněné Prahy 5 platí ve vybraných částech Prahy 4, 6, 8 a 9. Praha 10 jejich zavedení plánuje.

ČTK

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

Mno:
1) nedělat rozdíl místní/jiná čtvrt/mimopražský. Prostě hodinová sazba X, roční sazba Y, kdyby si Brňák chtěl zaplatit tu roční tak může.
2) MP by měla pracovat pořádně podle nebezpečnosti. Ne že během nasazování botiček autům na modré zóně úspěšně přehlédne auto v těsné blízkosti křižovatky/u přechodu,… Které není na modré čáře.
3) Město nemusí tolik šaškovat s tím, že „není kde zaparkovat.“ Byt bez parkovacího místa se zkolaudovat nedá, skoro bezdomovci přespávající v chatce v zahrádkářské kolonii nemají auta. P+R pro středočechy, ať si řeší kraj/obec P+R na nádraží.

...

Jednou dokonce takhle na Vinohradech obotičkovali auto, v němž byl na zadní sedačce zavražděný taxikář. Toho si samozřejmě vůbec nevšimli. S takovou MP se k té bezpečnosti dozajista propacujeme.

Miken

K sídlišti Podbělohorská. Malé rozsahem, přesto už není kde, stojí se všude možně. Dávný příslib parkovacího objektu vzal za své, byla tam velká plocha (skýtala různé využití: obchod, volnočasová zóna, parkovací dům), na které ovšem byl povolen půdorysem předimenzovaný barák, developer se radoval. Načež noví majitelé nabídli starousedlíkům pronájem několika jednotek parkovacích míst v tomto objektu za nehorázné ceny. Není to nárazníková oblast, která by trpěla každodenní invazí Středočechů. Jinými slovy, tato lokalita je velice snadná a výhodná kořist pro placení výpalného, jen co se tam namalují modré čáry. Pouhé další zdanění, koncepce nikde.

Eduard

Chudáci Pražáci. Místo, aby se jim ulevilo, tak jim jejich vrchnost hází klacky pod nohy. Ale chápu jsou důležitější věci jak Pražský okruh, nové stanice metra či tramvají. Mosty jsou také ve výborném stavu. Takže je třeba se soustředit na přejmenovávání ulic, přemísťování soch a budování nových památníků. Všeho co občané opravdu potřebují a co je nesmírně trápí.

mirek

Nám se ale zónami uleví – bude tu v rezidenčních oblastech parkovat méně přespolních.

Brankoslav

Koncept parkovacích zón po městských částech je naprosto stupidní. Můžete si z toho zaparkovaného vehiklu na vašem stání pro rezidenty udělat třeba kurník. Jinam se stejně nemůžete v Praze hnout, tak ať je alespoň nějaký užitek.. Tedy můžete, ale komplikovaně a za prachy.

mirek

Pražský okruh – má na starosti stát, tedy neschopná Babišova vláda.
Metro – staví se celá nová trasa D, konečně.
Tramvaje – staví se nový úsek Barrandov-Slivenec, další se projektují. Bohužel předchozí vedení ANO+ČSSD nepokročilo prakticky s žádnými novými projekty.
Přesun sochy bolševického vojáka je za nás také v pořádku.

Brankoslav

– Ono se staví metro ?
– Ano, ČSSD nepokročilo, souhlas
– Za vás ? To jako za vaší stranickou organisaci? Za mně to v pořádku NENÍ.

Bob

Rozšíření zón je správné, ale mělo by se umožnit v nich parkovat komukoli, kdo zaplatí nějakou rozumnou cenu.

A taky parkovné na P+R (20 Kč//den) by nemělo být levnější než jízdenka na příměstský autobus.

mirek

Umožnit parkovat komukoli za rozumnou cenu jde ale úplně proti smyslu těch zón, aby tam parkovalo co nejmíň cizích.

Leinad

Ač jsem obyvatel Prahy, považuji to za diskriminaci.
Roční sazba Y Kč, a ať si to zaplatí klidně i přespolní.

Novotny

Proc mestska cast zavadi zony na sidlistich? Kdyby radsi radni resili vystavbu parkovacich domu za rozumnou cenu za parkovani nez tuhle zhyralost pro lidi, co jezdi aute a nemaji zrovna trvale bydliste na Praze 5, ale v sousedni casti. Nereknu Smichov nebo centrum, ale Barrandov nebo Jinonice?

Bob

Parkovací domy se plánují, ale jeden přijde na neuvěřitelné stovky milionů. Kdo to zaplatí?

asdfr

Nech sa paci. Praha v roku 2017 na parkovnom vybrala 521 mil. Kc. Predpokladam z v roku 2018, 2019 to bolo este viacej. Na pokutach za parkovne v roku 2017 vybrali dalsich 38 mil. Kc. Za 3 roky to mas z parkovneho vybrate minimalne 1.5 mld Kc. https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/parkovani-ceska-mesta-byznys-stamiliony.A190427_472621_domaci_zaz Kolko parkovacich domov sa za ten cas zacalo stavat ? A nezabudaj, ze tie parkovacie domy sa tiez budu splacat. Parkovanie v nich nebude zadarmo. Kde sa podeli tie peniaze z parkovneho. Kolko z tych vybratych penazi islo do zlepsenia parkovania. Ci sa stratili v rozpocte mesta a meskych casti ? Takze… Číst vice »

Jiří Kocurek

cituji: „Ked Mlada Boleslav dokazala postavit jedno parkovacie miesto za 130 tis. Kc a Praha ho stavia za 850 tis. Kc, tak sa necudujem ze je malo penazi.“

A tady je ten zakopaný pes. Škodovka to vyřešit chtěla, stalo se. Praha evidentně nikoliv. U Škodovky to vyjde na 500 kč měsíčně a za nějakých 20 roků to mají zaplacené.

Bob

ano, přesně v tom je ten problém… ale někteří omezenci to nedokážou pochopit

Franta

Jak píšu výše. Velký rozdíl dělá cena pozemků, která je v Praze enormní. V centru je ve stovkách tisíc za metr čtvereční. Pokud budete počítat 20 metrů čtverečných za jedno stání, tak cena jen za pozemek pro jedno auto stojí třeba 5 milionů korun. I když budete mít vícepatrový parkovací dům, tak ho nikdy nezaplatíte, protože v centru Prahy se vyplatí postavit kanceláře, hotely nebo byty. Zveřejněná cena na jednu z posledních realizací je tady: https://www.idnes.cz/bydleni/stavba/praha-nova-stavba-centrum-narodni-trida-mikulandska-drn.A171014_111654_stavba_rez Cena neklesá moc ani v širším centru. Smíchov, Holešovice, Libeň, to jsou taky vysoké ceny pozemků. Nikde jinde než na okraji se dneska stavět… Číst vice »

asdfr

Ten parkovaci dom, kde miesto bolo za 850k stavali na mieste existujuceho parkoviska. Vznikol tak, ze parkovisko sa rozkopalo a na miesto parkovicka vznikol parkovaci dom. Takze ziaden novy pozemok sa pre parkovaci dom nemusel kupovat. Bolo tu aj o tom clanok

Bob

Poněkud jsi zapomněl, že z těch vybraných peněz se hradí mnoho nákladů souvisejících s těmi parkovacími místy na ulicích – jejich stavba, čištění, vyznačení, osazení dopravními značkami, kontrola placení atd.

A těch tvých 1,5 miliardy korun vybraných za roky by nevystačilo ani na jeden parkovací dům plánovaný ještě Dolínkem na Zličíně nad Rozvadovskou spojkou. Nebo jsi tím chtěl říct, že Praze postačí postavit jeden parkovací dům každé 3 roky? 🙂

asdfr

Nech sa paci.
Tu je rok 2017.

https://www.euro.cz/praha/vynosne-modre-zony-praha-rozdeli-radnicim-156-milionu-korun-vybranych-z-parkovani-1420216

Vychadza to tak, ze 60 percent vybratych penazi su ciste prijmy, ocistene od tych nakladov ktore ste spominali.
Takze za 3 roky to mame tak 1 mld Kc, ktore sa vybrali za parkovanie a stratili v rozpocte mesta a meskych casti.

A prezradte mi, kolko parkovacich domov sa za to obdobie 3 rokov zacalo stavat ?

Franta

Jestli rozdíl nebude v ceně pozemku. V centru Prahy nebude metr čtverečný levnější než 150000 až 200000 Kč. V Boleslavi bude stát asi tak 15-20x méně.

asdfr

Ten parkovaci dom za staval na mieste existujuceho parkoviska. Takze pozemk prenho sa nemusel extra kupovat.

Franta

Rozumná cena je v parkovacím domě menší než 2000 Kč měsíčně je těžce dotovaná. Takže by mě zajímalo, jaká je rozumná cena podle vás. A proč by mělo město dotovat vlastnictví auta tím, že jeho vlastníkům sponzoruje parkování.

Jirka

Někde to pomůže rezidentům, ale v některých částech, kde nebyl problém s parkováním, je to jen další daň.

Asd

Rezidentům to moc nepomůže. Jen jim to komplikuje život. Jediný kdo na tom vydělá, tak je MP, která tak získá zlatou žílu.

Jiří Kocurek

A ti, kteří se přestěhovali v rámci Prahy… no než si yvřídí všechny doklady, aby raději odvezli auto k příbuzným.

mirek

Ale pomůže, my se na zóny těšíme jak na smilování. Teď se u nás nedá kvůli dojíždějícím zaparkovat.

ABC

a proč nejezdíte MHD?

...

Tak, přespolní by do MHD nejraději honili bejkovcem, ale sami musejí mít právo parkovat před barákem, i když zastávku tramvaje nebo stanici metra mají pár desítek metrů daleko.

mirek

Po Praze samozřejmě jen MHD. Proč nemůžou venkovani taky a nechávají nám svá auta na sídlišti?

Pavel

Zaplať pán Bůh! Už bylo na čase. Sice mám jak garáž, tak mohu parkovat na celé Praze 5 za pouhou stovku měsíčně jako rezident, ale situace už byla neudržitelná, protože náplavy zjistily, že S65 kou jsou od nás na Hlaváku a Václaváku přes Pražský Semmering za pouhých 18 minut a nedalo se už skoro vyhnout s autobusy, jak byly u nás ulice přes den zaplaveny naplavenýma autama. Stejně tak u nás zaparkovali auto a popojeli jen jednu zastávku s65kou k Waltrovce, kde jsou obří openspacy bez šance k dalšímu zaparkování. Když si náplavy koupí lítačku na celý rok, vyšlo je… Číst vice »

Josef

Problem modre zony je v tom, ze na jejim okraji v nekterych mistech problem s parkovanim nejdrive vyrobi, nasledne ho rozsirenim „vyresi“, ale obcan uz si zaplati. Znam takovy priklad na Praze 4, nez tam existovala modra zona, nebyl problem zaparkovat, potom co se priblizila do okoli, tak uz tam bylo narvano, ale i tak se dalo nejake to misto najit. Ted tam zona je a kupodivu tam nestoji jediny auto, takze pro rezidenty to teda az tak moc prinos nemelo, protoze tam vubec neparkujou. Kdyby aspon pri kazdem rozsireni se reklo, hele tamhle u stanice vlaku/metra/tramvaje postavime maly parkovaci… Číst vice »

ABC

myslíte tou S65 co jezdí jednou za hodinu?

Viktor

Ráno jede 2 hodinu a když jedete z vinohrad tak je to rychlejší si počkat na vlak než jet autobusem do Kosíř

ABC

ráno je tam akorát jednou vloženej Amazon expres, jinak po hodině

vlčák

tak doufám, že jste zásadovy a nikdy neparkujete těm náplavám v jejich městě a parkujete si ve své garáži v té své xenofobní bublině. Otázkou je, k čemu vám pak to auto je?

Honza D.

Výborně, už se těším až budou modré zóny v Bojanovicích nebo v Masečíně. Nesmí se ještě zapomenout na Stružnou, Útěchovičky, Hořepník , Čeřenice a Neznašov. 😆

sch

ZPS jsou regulérní poplatek za zábor veřejného prostranství. Pokud obec usoudí, že si svých veřejných prostranství cení, nebo že má dost občanů bez auta, kteří nechtějí ze svých daní přispívat na parkoviště ostatních, tak je to řešení i pro Bojanovice, nebo třeba Karlštejn.

Odpadlik

Výborná zpráva. Dnes se dá pořídit auto za pár slupek, a spousta lidí parkování neřeší. To se přirozeně musí změnit.
Chceš jezdit? Ok, pak parkuj buď na svém pozemku a nebo městu plať výpalné.

...

To si povíme, až se budete dívat na účet za instalatéra nebo za elektrikáře.

Odpadlik

Instalatera ani elektrikare nepotřebuju, oboje zvladam sám. Ale chápu smysl příspěvku – tito řemeslníci si pochopitelně zapocitaji parkovne, neviděl bych v tom problém. Stejně bude cena materiálu a práce x násobně větší než za parkování..

Jiří Kocurek

Až si pojedete koupit nový bojler, to bude žůžo, když u prodejny nezaparkujete, že nejste správného původu.

sch

Kolik platíte elektrikáři v Praze za drobné práce, 600 Kč na hodinu? Parkovné je pak jen 10%. U vetsich akcí vyjde řemeslník asi na hodinu levněji, ale zase se da lépe optimalizovat doprava.

...

„Jen 10 %“… Kdo jste, abyste určoval náklady někoho jiného?

Asd

Ono bude bohatě stačit, když bude mít řekněme rodiče v jiné části Prahy.

Franta

A proč bych za nimi jezdil autem? Copak jsem stěhovák, abych při každé návštěvě vozil auto? Jako v pohádce o Červené Karkulce. Vezmu do košíku lahvinku vína, domácí bábovku a hurá na výlet a návštěvu.

mirek

Jako že do jiné části Prahy se nedá jet MHD? Nebo co jako je za s tím za problém???

Leinad

Jo, kde to jde, tam by kromě roční sazby měla být i hodinová. A jsem pro jednu zónu přes celou Prahu.

Asd

Moc špatná zpráva pro Pražany a návštěvníky Prahy.

Viktor

Pro takové případy jisut vyhrazeny parkovací místa na začátku města P+R a jinak parkovné stojí na hoďku na Praze 5…20kc a když přijedete o víkendu jsou modré zóny zdarma

ABC

Pro takové případy jisut vyhrazeny parkovací místa na začátku města P+R

tím myslíte těch 144 míst na Zličině?

Bob

Tak na Zličíně máte i další soukromé parkoviště, ale už ne za 20 korun na den, ale tuším za stovku.

Josef

To je pravda, jenze kdyz prijedete v osm ze severozapadniho smeru, tak se na vase ze vsech P+R ceduli usmeje napis „Obsazeno“, takze vam nezbyde nic jineho, nez zaparkovat nekde, kde to jde.

Bob

To není pravda, ještě máte možnost jet vlakem nebo busem. Jestli s tím máte problém, neměl jste se stěhovat ze Prahu nebo jste si měl najít práci třeba v Kladně.

Josef

Ne kazdy muze jet vlakem nebo autobusem, z mnoha ruznych duvodu, at uz treba jenom casovych a ne kazdy si muze dovolit poridit vilu v Praze. Jenom rikam, ze nabidka P+R je zcela neadekvatni poptavce a ze nelze divit tomu, ze lidi parkujou tam kde to jde. A abych vas uklidnil, v Praze jak pracuju, tak bydlim a parkuju v garazi. Po meste jezdim prevazne MHD, ale v pripade, ze mi cesta MHD ma trvat pres hodinu a autem je to v prepravni spicce maximalne pul hodina, tak jedu autem, na modry zone platim celkem pravidelne, ale nemam pocit, ze… Číst vice »

Jiří Kocurek

A když na Kladně práce není, tak má zůstat na pracáku a nebrat práci pražanům. Tak něco, že?

Franta

A nebo se může přestěhovat k práci. Žil jsem 3 roky v Anglii a s manželkou jsme se vždycky stěhovali, co nejblíže k práci. Bydleli jsme třeba i 100 metrů od kanceláře. Je to prostě o prioritách. Bohužel Češi budou radši vlastnit nějakou kůlnu 30 km od práce, manželku a děti neuvidí, cestou do práce a z práce stráví 2 hodiny denně. To je 400 hodin ročně. Sorry, na to mám svůj život moc rád Teď chci mít nemovitost, která mi vyhovuje a v důchodu chci bydlet maximálně v 2+kk. A ne dopadnout jako dost starých lidí, co bydlí sice… Číst vice »

ABC

Tak hlavně abys z toho důchodu měl i na tržní nájemné

Tommy

To už je jedno.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast