Doprava ve městě

P+R, cyklostezky, metro, mýto. Praha slibuje do roku 2030 do dopravy 112 miliard

Praha chce v Plánu udržitelné mobility dál oddělovat stavbami cyklostezek cyklisty od aut. Novou cyklostezku otevřela Praha v pondělí 28.5. mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK
Praha chce v Plánu udržitelné mobility dál oddělovat stavbami cyklostezek cyklisty od aut. Novou cyklostezku otevřela Praha v pondělí 28.5. mezi Horními Počernicemi a Běchovicemi. Foto: TSK

Praha představila nový „zásobník“ projektů a opatření, které mají zlepšit dopravu ve městě v příštích letech. V dokumentu je 240 návrhů, lidé si je mohou prohlédnout na výstavě, která odstartuje dnes v pražském areálu CAMP v Emauzích. Nově chce Praha dávat fixní podíl ročních výdajů do dopravy.

Jde o takzvaný plán udržitelné mobility, který vznikal téměř tři roky. Seznam projektů zveřejnila metropole na speciálních stránkách Polaď Prahu.

Klíčové má být dokončení Pražského okruhu, vnitřního městského okruhu, stavba metra D a modernizace železnice v Praze. „Největším problémem dopravy je dnes obrovský nárůst dojíždějících obyvatel do města. To materiál řeší,“ řekl Marek Zderadička, ředitel sekce infrastruktury a krajiny Institutu plánování rozvoje hlavního města Prahy. Proto se podle něj do plánu zapojil výrazně i Středočeský kraj například budováním P+R parkovišť. Na ně plán počítá s více než třemi miliardami korun.

Plán má ukázat, jak se doprava bude v Praze rozvíjet. Má ukázat, že v dopravě existuje koncepce, odborníci se na problematiku podívali komplexně,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Ten chce prosadit, aby na dopravu šel v Praze trvale fixní objem výdajů: 35 % všech investičních, 37 % z běžných výdajů. „Tak jak se bude dařit městu, tak se bude dařit dopravě,“ řekl Dolínek. Podle něj je potřeba, aby se v Praze plánovalo dlouhodobě.

Plán je podmínkou pro získávání evropských dotací. Praha chce přesvědčit ministerstvo dopravy, aby přispívalo více i na její projekty, protože je nevyužívají jen obyvatelé Prahy, ale i návštěvníci či pravidelní dojíždějící.

Podle Dolínka vznikl materiál, který je jakýmsi zásobníkem projektů. V něm je 240 návrhů v hodnotě 112 miliard korun, které jsou podle autorů prioritou, značnou část ale nebude platit Praha, ale zainvestuje je stát (trať na letiště či Pražský okruh). „Je to plán, aby nová politická reprezentace vždy v zásobníku našla to, co jejich voliči podpořili a něčemu dali prioritu,“ dodal Dolínek. Celkem jsou v zásobě projekty v hodnotě až 340 miliard korun. „Všechna města, která jsou úspěšná, měla dlouhodobé plány,“ dodal Dolínek. Podle něj by plán neměl být závazný, ale návodný. „Pokud se díky němu budou čerpat dotace, tak je ho potřeba brát velmi vážně,“ dodal. Materiál zamíří na konci září do zastupitelstva.

Velký objem peněz míří do cyklostezek, v plánu je například nová trasa z Proseka až do Brandýsa nad Labem. Praha v materiálu počítá také s masívním budováním dobíjecích stanic, počet elektromobilů v hlavním městě má stoupnout na 56 tisíc v roce 2030. Na některých projektech se už pracuje, jako příklad uvádí Dolínek chystanou modernizaci vysočanského nádraží.

Plán mobility neřeší jen stavby, ale zabývá se například i vzděláváním uživatelů dopravy. Podle Dolínka se zvažuje i zřízení koordinátorů na městských částech, kteří by řešili i nákladní dopravu, například zásobování obchodů. Dolínek současně potvrdil, že plány počítají i se zavedením mýtného v Praze. Zatím ale není jasné, kdy bude zavedeno. „Chybí pro to legislativní opora, nicméně je to určitě opatření, které bychom měli řešit,“ dodal Dolínek.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Já věděl, že mě odrbou o další poplatek, po velkém zpoplatnění pohoných hmot, po poplatku za parkování budu platit ještě za průjezd blankou, výborně! Co dál prosím?

    • Dál je to prosté, buď začnete používat veřejnou dopravu nebo se smíříte s tím, že za auto budete platit stále víc.

    • Mýto v Praze se určitě nebude týkat městského okruhu, ale vjezdu do centra města !!

  • Když nedokážete vytvořit snesitelné podmínky pro bytovou výstavbu a regulovat spekulanty, tak holt musíte počítat s masovým dojížděním.

    • Já v tom vidím spíše „malou českou zpanštělost utrženou z řetězu“: kde-kdo chce (jiným i sobě) ukázat, že „na to má“ tím, že si někde na venkově postaví haciendu „jemerického“ typu (jednopodlažní a s co největší zastavěnou plochou) a ve velkogaráži má 2 – 3 auta: těmto lidem by žádná „činžáková“ bytová výstavba nestačila, protože oni jsou přece něco víc než ostatní a „mají na to“, aby bydleli v „příjemnějším“ prostředí (venkova) a do města jezdili jen do práce …

    • železničář: a vy jim to závidíte nebo proč poukazujete na takový nesmysl? ať si snad každý bydlí kde uzná za vhodné. Kdyby jezdili autem do města jen tito lidé tak je centrum bez aut. Jak vlastně podle vás mají jezdit do zaměstnání, když u nádraží nestojí kapacitní patkoviště?

  • A kdo veri tomu, ze se z toho neco postavi, tak ordinace doktora chocholouska je na magistratu, hned vedle dolinkovy kancelare…

    • Něco se z toho zcela jistě postaví, zase bych to s tou skepsí tolik nepřeháněl, jak mají Češi ve zvyku 😉

Newsletter

Partneři


Výběr editora