Pozornější strojvedoucí? Projetých signálů Stůj letos po dlouhé době ubývá

Praha Balabenka, rychlíky proti sobě, foto: Drážní inspekcePraha Balabenka, rychlíky proti sobě, foto: Drážní inspekce

Dva rychlíky během jediného týdne nabraly velké zpoždění kvůli tomu, že strojvedoucí projel „na červenou“, jak se lidově říká nerespektování

Dva rychlíky během jediného týdne nabraly velké zpoždění kvůli tomu, že strojvedoucí projel „na červenou“, jak se lidově říká nerespektování návěsti Stůj. Po letech nárůstu ale došlo letos podle dosavadních statistik k pozastavení nepříznivého trendu.

Ukazují to data za prvních sedm měsíců, která serveru Zdopravy.cz poskytla Drážní inspekce. Zatímco loni za prvních sedm měsíců inspekce evidovala 79 případů, letos je to 64. Optimisticky vypadá údaj jen v porovnání s loňským rokem, oproti roku 2015 je číslo vyšší.

Rok Leden – červenec Leden – prosinec
2017 64 64
2016 79 122
2015 47 92
2014 51 91
2013 50 83
2012 61 88
2011 50 86
2010 42 86
2009 34 69
Celkem 478 781

Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera nechce čísla příliš komentovat, protože se podle něj může vývoj ještě do konce roku změnit.

Z čím dál většího počtu projetých návěstidel se stalo v minulých letech velké téma. Drážní inspekce za růstem vidí například i fakt, že z řady nádraží zmizeli výpravčí a strojvedoucí sleduje jen návěstidlo. Z 64 projetých návěstidel je 10 případů projetí při výpravě vlaků pouze návěstidlem.

Drážní úřad také apeloval na dopravce, aby se na tento problém více zaměřili. Chystá navíc evidenci pracovní doby strojvedoucích, která by měla zabránit kumulaci mnoha směn a jejich přepracovaností a následně i nepozornosti.

„Lze vypozorovat, že trend projetých návěstidel je oproti minulému roku prakticky stejný. Je to i díky tomu, že v posledních letech rapidně stoupá počet vlaků a tím pádem kapacita jednotlivých tratí. To však neznamená, že se s tím nedá nic dělat,“ říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

V současné době mají dopravci možnost strojvedoucího, který projede červenou návěst, znovu proškolit, například z dopravních předpisů. Někteří dopravci posílali „za trest“ strojvedoucího na několik měsíců do depa, vzhledem k nedostatku strojvedoucích ale od toho ustupují.

Mezi železničními institucemi dlouho běží i spor o to, zda je nutné každé projetí i o pár metrů, které si strojvedoucí hned uvědomí, vyšetřovat a zastavit na několik hodin provoz. Například v neděli takto projel rychlík z Českých Budějovic návěst stůj ve Veselí nad Lužnicí a odstavili ho na několik hodin.

Drážní inspekce ale odmítá, že by šlo o jejich chybu. „Ve smyslu zákona o dráhách jde o mimořádnou událost bez ohledu na to, jaké byly následky. Je žádoucí a vhodné šetřit i takto zdánlivě bezvýznamné případy, protože ze šetření můžete dojít k závěrům – zjištěním, jejichž odstranění v budoucnu zabrání vážnější nehodě s většími následky,“ říká Kučera. V případě Veselí nad Lužnicí podle něj ostatní vlaky dlouho nezdrželi: událost se stala v 19.26, v 19.42 už dali souhlas s uvolněním dráhy. „To, jak dlouho pak byl zastaven provoz, zda a jak se organizovala náhradní dopravy, jde již mimo Drážní inspekci,“ dodal.

Jenže uvolnění dráhy neznamená, že vlak, který projel návěstí stůj, může jet. Provoz byl veden přes dvě hodiny jen po jedné koleji, následovalo vyšetřování ze strany Správy železniční dopravní cesty, strojvedoucí nemůže pokračovat v jízdě. Cestující pak byli evakuováni do dalšího rychlíku, který odjel po deváté hodině do Prahy.