Potvrzeno. Správa železnic výrazně omezí provoz na mostě pod Vyšehradem

Železniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinheraaŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama Scheinheraa

Zatížení konstrukce se musí snížit na 60 % současného stavu.

Správa železnic dnes oficiálně potvrdila, že od poloviny února výrazně omezí provoz na železničním mostě přes Vltavu, který spojuje v Praze Výtoň a Smíchov. Nové opatření značně omezí provoz nákladních vlaků, které budou muset pro překonání Vltavy jezdit odklonem přes České Budějovice. Deník Zdopravy.cz informoval o komplikacích včera. Vzhledem k závažnosti tématu přinášíme kompletní tiskovou zprávu, kterou dnes odpoledne vydala Správa železnic. 

Železniční most pod Vyšehradem je na hranici své provozuschopnosti. Správa železnic proto v průběhu roku dle plánu postupně přistoupí k nezbytným opatřením, která budou mít vliv na železniční provoz. Jako první začal v polovině ledna platit zákaz jízdy vlaků s více lokomotivami. Cílem dalších přijímaných opatření je udržet provoz na mostě v maximálně možném rozsahu, aniž by byla ohrožena bezpečnost. Současně Správa železnic podniká kroky ke zmírnění výhledového omezení pro nákladní dopravu.

Most mezi Smíchovem a Výtoní prošel v posledních letech řadou podrobných průzkumů, byl podroben statickému přepočtu a diagnostiku doplnily také zatěžovací zkoušky. V reakci na výsledky zpřísnila Správa železnic dohled nad mostem a ve spolupráci s ČVUT zavedla od roku 2020 dlouhodobý monitoring. Konstrukce jsou trvale osazeny čidly, která průběžně sledují a vyhodnocují pokračující změny. Správa železnic i pro letošek plánuje ošetření kritických míst na mostovce a hlavních nosnících. Stav jednotlivých částí však odpovídá jejich stáří, materiálu, konstrukčnímu řešení i provoznímu zatížení a údržbou jej už nelze zvrátit. Přestože je most na hranici své životnosti, se zavedenými opatřeními je provoz na něm i nadále bezpečný.

Od poloviny února 2023 je Správa železnic nucena přistoupit ke snížení třídy zatížení mostu z C3 na C2, to v konečném důsledku zamezí provozu nákladních vlaků. Počínaje rokem 2024 se traťová rychlost sníží na 20 km/h a na most nebudou moct vjet těžší drážní vozidla, zároveň bude po stávající konstrukci moct projíždět pouze jeden vlak. Celkové zatížení mostu se pro příští rok musí snížit na 60 procent současného rozsahu.

Pro trasování nákladní dopravy je v této části Prahy podstatný Branický most, s jehož opravou a zdvoukolejněním úseku Branický most – Praha-Krč – Spořilov začneme v letošním roce. Správa železnic v nejbližších dnech vypíše tendr na zhotovitele stavby. Významným hlediskem hodnocení nabídek přitom bude zkrácení tzv. nickolejného provozu, tedy období, kdy po mostě vlaky jezdit nebudou. Průběh stavby i možnosti organizace provozu koordinujeme se zástupci sdružení ŽESNAD.CZ, abychom dopady na nákladní dopravu co nejvíce eliminovali.

Tagy Správa železnic Výtoň Výtoňský most železniční most pod vyšehradem
160 komentářů