Pošta vydává další známky s železniční tematikou

Podoba nových známek České pošty se Stříbným šípem a lokomotivou 365.0. Foto: Česká poštaPodoba nových známek České pošty se Stříbným šípem a lokomotivou 365.0. Foto: Česká pošta

Filatelisté i fanoušci železnice budou mít od zítřka možnost zařadit do svých sbírek další známky s železniční tematikou. Ve středu 

Filatelisté i fanoušci železnice budou mít od zítřka možnost zařadit do svých sbírek další známky s železniční tematikou.

Ve středu  vydá Česká pošta dvě známky opatřené písmenem A, což je známka v aktuální hodnotě 19 korun pro dopisy do 50 gramů. Na jedné je parní lokomotiva řady 365, konkrétně 365.024. Na druhé je motorový vůz M260.001 Stříbrný šíp, který se nedávno dočkal velké rekonstrukce. O vydání informovala Česká pošta na svých stránkách, potvrdil ho mluvčí Ivo Vysoudil.

Lokomotiva 365.0 vznikla jako reakce na špatný stav parku parních lokomotiv pro vzniku Československé republiky. Proto Ministerstvo železnic zadalo soutěž o jednotnou konstrukci nových lokomotiv. Z té vznikla objednávka první samostatné československé konstrukce rychlíkové lokomotivy řady 365.0. Ve třech sériích o celkovém počtu 40 kusů lokomotivy postavila První českomoravská továrna na stroje v Praze v letech 1921 až 1923. Lokomotiva 365.024 je na známce zobrazena ve světlém nátěru dle tovární fotografie z roku 1923.

Po nafocení byla lokomotiva opatřena černým lakem a předána ČSD, u kterých jezdila do konce 60. let 20. století. Dnes je součástí sbírky Železničního muzea Českých drah, Lužné u Rakovníka, kde plánují její opravu do provozuschopného stavu. Autorem grafického návrhu je Petr Ptáček.

Od stejného autora je i známka s motorovým vozem M260.001. Ten vznikl jako prototyp na zadání ČSD, měl konkurovat silnici. Do plánu však zasáhly události konce 30. let a vypuknutí II. světové války. Realizovala se tak pouze stavba prototypového vozu M 260.001, který ČKD dokončilo v březnu 1939. Pro svůj vzhled dostal přezdívku „Stříbný šíp“. Po krátkém zkušebním provozu byl odstaven a po válce toho již moc nenajezdil. Nakonec skončil bez motorů a interiéru jako sklad. V 70. letech byl zachráněn pro podnikovou sbírku ČSD. Jeho opravy se nakonec zhostil Výzkumný ústav železniční, který zajistil kompletní renovaci vozu do podoby z roku 1939.

Česká pošta známky prodává ve speciálním známkovém sešitku, na kterém je další kresba s oběma stroji zachycenými na pražském hlavním nádraží.

Tagy česká pošta lokomotiva 365.0 Stříbný šíp známky s železniční tématikou
10 komentářů