Pošlete nám 16 milionů a dejte mi odměny 225 tisíc, žádá ředitelka pardubického letiště akcionáře

Vítání nové linky Wizz Air v Pardubicích. Foto: Letiště PardubiceVítání nové linky Wizz Air v Pardubicích. Foto: Letiště Pardubice

Šéfka pardubického letiště chce odměny i za linky Wizz Air, který projevil zájem o provoz sám a o jehož žádosti na letišti ani nevěděli.

Pardubice a Pardubický kraj mají poslat své společnosti East Bohemian Airport (EBA) dalších 16 milionů korun na přežití. Představenstvo ztrátového letiště současně navrhlo výplatu mimořádných odměn v hodnotě 225 tisíc korun ředitelce letiště Haně Šmejkalové za to, že získala do Pardubic tři nové linky. V případě dvou linek se přitom ukázalo, že dopravce projevil zájem o lety z Pardubic sám a letiště se mu ozvalo až poté.

Podle pozvánky na valnou hromadu potřebuje EBA zvýšit základní kapitál o 16 milionů korun. „Důvodem zvyšování základního kapitálu je získání vlastních zdrojů na financování investic nezbytných pro provoz a na posílení provozní likvidity společnosti,“ vysvětluje představenstvo firmy v návrhu. Na investice mají jít dva miliony korun, letiště za ně koupí například stacionární váhu za 100 tisíc korun nebo elektrovozík za 1,4 milionu korun.

Ztráta pardubického letiště by kvůli uzavření v důsledku epidemie koronaviru mohla na konci roku přesahovat 40 milionů korun.  Letiště je v ekonomických problémech delší dobu bez ohledu na současné omezení dopravy. Loni prodělalo 34 milionů korun.

Bonusy v době největší krize letectví

Akcionáři mají na valné hromadě schvalovat i mimořádné odměny pro ředitelku letiště Hanu Šmejkalovou. V dokumentu podepsaném jí jako místopředsedkyní představenstva navrhují třikrát 75 tisíc za každou novou linku, která se v Pardubicích nově objevila. Jde o linku SkyUp do Kyjeva a linky Wizz Airu do Lvova a Kyjeva.

Návrh na mimořádné odměny přichází v době, kdy je letectví v největší krizi v historii, obor opouští celosvětově stovky tisíc lidí pro nadbytečnost a řada manažerů si pozastavila vyplácení odměn nebo výrazně snížila své mzdy. Nedávno snížení mezd přiznala například jedna z největších leteckých skupin International Airlines Group.

V případě dvou linek Wizz Airu není ani zřejmé, z jakého důvodu Šmejkalová příchod dopravce považuje za svoji zásluhu. Wizz Air podal v lednu žádost na české ministerstvo dopravy o udělení takzvaných přepravních práv na linky na Ukrajinu, ještě dva týdny poté ale vedení letiště s Wizz Airem vůbec nejednalo, jak ukazuje zpráva ČTK z té doby. „O požadavku ze strany leteckého dopravce jsme se dozvěděli z informací ministerstva dopravy. Dopravce zatím o létání do Pardubic s naší společností nekomunikoval,“ řekla v lednu mluvčí letiště Mária Ministrová.  Maďarský dopravce podle ní nepožádal ani o takzvané sloty, tedy časy, které přiděluje správa letiště pro pravidelné přílety a odlety.

Redakce požádala o odpovědi k odměnám i Hanu Šmejkalovou. Dorazila automatická odpověď, že je na dovolené. „Po dobu mé nepřítomnosti budou všechny zprávy automaticky vymazávány, aby nezahltily moji mailovou schránku. Pokud žádáte moji odpověď, pošlete, prosím,  svoji zprávu ještě jednou po mém návratu. Děkuji za pochopení,“ odepsala.

 

Tagy East Bohemian Airport Letiště Pardubice Top
227 komentářů