Poslední historický vlak v Uničově. Pak už jen stroje s ETCS

Mikulášský parní vlak v Uničově 4. prosince 2022. Pramen: České dráhyMikulášský parní vlak v Uničově 4. prosince 2022. Pramen: České dráhy

Parní vlaky budou postupně vytlačovány z dalších tratí.

Trať Uničov – Olomouc, na které bude jako na první trati v tuzemsku od 1. ledna zaveden výhradní provoz pod ETCS, získá zřejmě v této souvislosti i jedno nechtěné prvenství. Jako první zřejmě přijde zcela o provoz historických (především parních) vlaků.

Dnešní mikulášský vlak Českých drah z Olomouce do Uničova a zpět s parní lokomotivou řady 423.0 (Velký bejček) byl možná poslední svého druhu na Uničovce. „Dnes vyjel velmi pravděpodobně zcela poslední historický vlak na koleje v Uničově,“ uvedly České dráhy.

Důvodem je právě výhradní provoz pod ETCS; novým zabezpečovacím systémem musejí být vybavena všechna vozidla, která na trať vyjedou. S výjimkami se nepočítá, stejně tak se nepočítá s osazováním mobilní části systému do parních lokomotiv.

Ty tak budou postupně vytlačovány i z dalších tratí. Zabezpečovací systém ETCS je nyní v Česku instalován na prvních 754 kilometrech tratí, ve výstavbě je aktuálně na dalších 417 kilometrech. Celkem má být jako výhradní zabezpečovač zaveden na více než 3000 kilometrech. Projekt si do roku 2030 vyžádá investici téměř 80 miliard, řekl v pátek novinářům při prezentaci modernizované trati z Olomouce do Uničova generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Zlomovým okamžikem bude 1. leden 2025, kdy bude spuštěn výhradní provoz pod ETCS na koridorech a dalších klíčových tratích.

Z Prohlášení o dráze pro rok 2023

Na vybraných úsecích tratí vybavených systémem ETCS bude od termínu uvedeného v tabulce v kapitole 6 této přílohy Správa železnic omezovat využití přidělené kapacity dráhy pouze na použití hnacího, řídicího nebo speciálního vozidla, které je vybaveno funkční kompatibilní mobilní částí ETCS.

Vozidlem s funkční kompatibilní mobilní částí ETCS se rozumí vozidla, pro která jsou vykonány testy kompatibility se systéme ETCS příslušné úrovně a pro úroveň 2 byly též vydány a aktivovány
šifrovací klíče pro možnost přihlášení k RBC takových traťových úseků.

Od 1. 1. 2023 se omezování využití přidělené kapacity z důvodu ETCS týká traťového úseku Olomouc (mimo) – Uničov.

Tagy ETCS parní lokomotivy trať Olomouc - Uničov železniční nostalgie
224 komentářů