Poslanci zakonzervovali plány na jednodušší trhání kolejí na lokálkách

Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077

Poslanci hospodářského výboru otočili, na rozdíl od února neschválili ani mírnější pravidla pro možnou konzervaci dráhy. Plán tlačil poslanec ANO 2011.

Poslanci hospodářského výboru odmítli plány Správy železnic předložené přes poslance Martina Kolovratníka (ANO 2011) na možnost jednoduše konzervovat některé železniční tratě. Na včerejším jednání odmítli i poslední, mírnější návrh novely zákona o dráhách, který by umožnil jednodušší likvidaci nevyužívaných tratí a jejich proměnu na cyklostezky.

Poslanci nakonec včera v této oblasti doporučili jen návrh pirátského poslance Ondřeje Polanského na konzervaci dráhy ze zákona zcela vypustit. Původně totiž v únoru Kolovratníkův plán na pravidla pro konzervaci dráhy schválili. Finální slovo bude mít celá Poslanecká sněmovna při třetím čtení novely zákona o dráhách, jejíž projednávání nabralo více než půl roku zpoždění. Novela přitom obsahuje řadu důležitých změn v návaznosti na evropskou legislativu, lidová tvořivost některých poslanců do technické novely ale přinesla i kontroverzní témata jako konzervace lokálek.

Konzervace měla umožnit majitelům dráhy jednodušší postup při nevyužití trati. Nedošlo by k úplnému zrušení, ale mohlo by dojít například ke snesení svršku. Snaha Správy železnic o možnost využití takového instrumentu je pochopitelná: od státu čerpá peníze na provozuschopnost některých tratí, které přitom kvůli nedostatečné údržbě  neumožňují vyjetí vlaků. Konzervací by se SŽ povinnosti péče o takové úseky zbavila.

1500, 1000 a nakonec 300 vlaků ročně. Ani snížení limitu nestačilo

Kolovratník včera svůj návrh prohlásil za dobrý, ale nešťastně pochopený. Původní plán počítal s tím, že ke konzervaci může dojít automaticky, pokud po trati neprojede více než 1500 osobních vlaků za rok. Svůj materiál původně vůbec nekonzultoval s kraji, za což sklidil velkou kritiku. Za poslední tři měsíce předložil postupně tři mírnější návrhy. Poslanci ale včera všechny odmítli. Poslední verze počítala s povinným souhlasem krajů a obcí a hranicí 300 vlaků za rok. Podle poslance Mariana Jurečky je novela problematická i proto, že návrh neprošel řádným legislativním procesem.

Správa železnic už dříve označila možnost konzervace dráhy za ochranu tratí. Kolovratník je členem správní rady Správy železnic. V materiálu chybí jakákoliv přesná kalkulace nákladů na údržbu a provoz nedostatečně využitých tratí. Správa železnic změnila během několika dní data o tom, kolik tyto tratě stojí.  Neproběhlo ani žádné hodnocení dopadů této změny.

Ostatní pasáže novely zákona o dráhách včera prošly bez větších problémů, poslanci dlouho řešili sankční systém strojvedoucích. Nakonec ho těsně do třetího čtení poslali také.

Tagy konzervace dráhy konzervace tratí Správa železnic Top zákon o drahách
79 komentářů