Polsko pokročilo s přípravou vysokorychlostní trati na české hranice, stavět chce za dva roky

Jednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: AlstomJednotka ED 250 pro PKP InterCity. Foto: Alstom

Poláci počítají na nové trati s rychlostí 250 km/h. Na české straně začaly teprve práce na studii proveditelnosti.

Polská státní společnost Centralny Port Komunikacyjny (CPK) udělala další krok k rychlejšímu cestování mezi Prahou a Varšavou. Ve dvou soutěžích vybrala firmy na předprojektovou přípravu vysokorychlostní trati z Lodže do Vratislavi (Wrocław) a dál až na české hranice. Jde o celkem 260 kilometrů nové tratě, u kterých polská strana počítá s rychlostí 250 km/h. Na hranici má trať končit u Lubawky.

První zakázka se týká zhruba 200 km nové trati Lodž – Sieradz Północ a Sieradz – Vratislav. (celkem přibližně 200 km ). Druhou je nová 60 km dlouhá železniční trať Żarów – Świdnica – Wałbrzych – státní hranice. Předmětem zakázky jsou technické, ekonomické a environmentální studie, základ předprojektové dokumentace. První zakázku za 38,1 milionů zlotých (zhruba 230 milionů korun) získalo sdružení firem Multiconsult Polska, Arcadis, Transport Gdański a IDOM Inżynieria. Druhou zakázku získala společnost BBF za 15,1 milionů zlotých. CPK v hodnocení dávala až 40 % váhu zkušenostem zaměstnanců.

Plány na vysokorychlostní tratě v Polsku. Foto: CPKPlány na vysokorychlostní tratě v Polsku. Foto: CPKPlány na vysokorychlostní tratě v Polsku. Foto: CPK

Firmy mají na dokončení studií 14 měsíců, součástí zakázky je i geologický průzkum. Plán počítá se zkrácením jízdních dob proti současnosti na polovinu, v případě spojení Praha – Vratislav na 2,5 hodiny. CPK počítá se zahájením stavby v roce 2023.

Na české straně jsou přípravy tratě zatím pozadu. Správa železnic v dubnu zadala teprve zakázku na zpracování studie proveditelnosti. Na českém území má vést trať přes Hradec Králové. Plán na vysokorychlostní spojení do dolnoslezského hlavního města, který schválila v květnu 2017 vláda, je označován jako trať RS5. Délka trasy na českém území je kolem 160 kilometrů. Správa železnic v zadávací dokumentaci mluví o nákladech na stavbu ve výši 86–152 miliard korun. Polská strana má podobný náskok  i se stavbou dálnice na českou hranici.

Polsko na svém území připravuje zrychlení i v úseku mezi Katovicemi a Varšavou, z Katovic do Ostravy řeší přípravu území polská strana.

Tagy Centralny Port Komunikacyjny CPK VRT vysokorychlostní spojení Česko - Polsko vysokorychlostní tratě
171 komentářů