Železnice Železniční průmysl

Polské Pese se konečně otevírá německý trh, EBA schválil „žraloky“

Motorák Pesa Link pro DB. Autor: Pesa Bydgoszcz/Zbygniew Panow, pzstudio.pl
Motorák Pesa Link pro DB. Autor: Pesa Bydgoszcz/Zbygniew Panow, pzstudio.pl

Polský výrobce železničních vozidel Pesa Bydgoszcz po dlouhých letech zdolal zásadní administrativní překážku pro větší průnik na německý trh. Spolkový drážní úřad EBA schválil k provozu na německých kolejích motorovou jednotku Pesa Link, která je na české železnici známá jako RegioShark. Informují o tom polská média, například Wyborcza.pl.

Homologace platí pro dvouvozové jednotky, na razítko pro třívozovoé vlaky zatím výrobce čeká. Schvalovací proces se táhl dlouhá léta a společnosti Pesa způsobil nemalé ztráty. Už v roce 2012 totiž uzavřela rámcovou smlouvu v hodnotě 1,2 miliardy eur na 470 linků pro Deutsche Bahn. Firma ale nestihla termíny. Zda bude dodávka alespoň z části naplněna, polská média neuvádějí. Podle Pesy je na letošek objednáno 71 vozidel pro Sauerland, Allgäu a Hesensko. Pesa kvůli zdlouhavému schvalování v Německu přišla i o zakázku na dodávku 12 dvoudílných linků pro Regentalbahn ze skupiny Netinera Deutschland. Ty měly jezdit už od prosince 2014.

Neplnění plánů v Německu bylo jedním z důvodů, proč se Pesa v posledních letech dostala do finančních problémů. Na záchraně se strojírna letos v dubnu dohodla se státním Polským rozvojovým fondem (Polski Fundusz Rozwoju – PFR), který převezme více než 70 procent akcií. Fond převezme akcie vlastněné Tomaszem Zaboklickim, Zygfrydem Żurawskim a Zenonem Duszyńskim. Transakce má být uzavřena v polovině června.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
tina
Host
tina

Článok nie je celkom presný. Nemecký dráhový úrad EBA schválil Pese Link vo verzii pre Deutsche Bahn. Dvojvozňový Link vo verzii pre NEB jazdí v Nemecku už od roku 2016, keď získal potrebnú pečiatku. EBA je postrachom aj pre nemeckých výrobcov. Napríklad schvaľovanie jednotiek Talent 2 od Bombardieru sa naťahovalo vyše troch rokov. Dieselelektrické rušne DE12 a DE18 od Vosslohu dostali pečiatku po vyše štyroch rokoch, tri roky trvalo Vosslohu aj schvaľovanie dieselhydraulických rušňov G12 a G18. Podobné skúsenosti má aj Siemens a EBA neváha zakročiť ani pri vozidlách v prevádzke. To bol aj dôvod kolapsu v berlínskej S-Bahn v… Číst vice »

Pražák
Host
Pražák

Ví někdo proč to trvalo tak dlouho? Tj. zda tam byl skutečně nějaký problém, který se Polákům nedařilo odstranit, nebo si jen Němci bránili trh před levnější konkurencí a protahovali to tak dlouho jak to jen šlo?

a8n
Host
a8n

Německá konkurence moc není. Spíš jde o německou úřední pečlivost.

Apollo 17
Host
Apollo 17

Možná ještě bude problém s přejezdem mostů,podobně jako u lok. 380 🙂
Ten byl vyřešem pronájmem Vectronů od firmy Siemens(za několik dní již 380 mohly jezdi rychle přes most).

Milan
Host
Milan

Nevěřím, že německá technologická velmoc bude objednávat tyto žravé a poruchové motoráky od pšonků ve významnějším množství.

Petr.R
Host
Petr.R

Co se na tym kazí? U nás to jezdí pořád a nikde jsem neslyšel, že to má velkou spotřebu, nemusí to spojovat posunovač, je to pohodlnější jak regionova a uveze to více lidí. Myslím, že je to vydařený motorák a výrobce se ty chyby snaží odstranit a netají je.

a8n
Host
a8n

To jste slyšel málo. Velkou spotřebu to má, mimo jiné proto, že má velkou hmotnost.

Apollo 17
Host
Apollo 17

To jsou jen české povídačky.Celý pohon(motor,převodovka,kompresory,čištění spalin,chlazení,)je umístěno v tzv.Pover Packu a ten vyrábí německá firma MTU.Polské je jen to železo,skla,atd. Podobný motorák od věhlasného výrobce Alstom- Coradia Lint má stejné Povever Packy,stejné výkony motorů,ale hliníkovou skříň a je o pět tun lehčí než 86 tunová PESA.O kolik milionů je dražší nevím(možno jej vídat v Chebu).
Jo 25 tunové motoráčky už dnes nikdo nevyrobí,protože by je neschválil.
K poruchovosti-po přerušení trati 140 zůstaly 2 Pesy za dírou a jezdí už skoro 2 měsíce trať Ostrov nad Ohří-Ústí nad Labem .

Milan
Host
Milan

V časopise Železničár srovnávali tyhle polské Pesy s Desirem od Siemensu, který, ačkoli vývojově starší po technické stránce celkově zvítežil. Nemluvě o jeho příjemném designu, na rozdíl od téhle hlučné pšončí hrůzy se spotřebou 150 litrů na 100km.

železničář
Host
železničář

Přesně chlastá to , neumí to jezdit na jeden motor.Říkám polákovi že mi to zdechlo a co s tím?ODPOVĚDĚT: nevím restartuj počítač.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Občas s nimi jedu z Děčína do Liberce, a přijdou mi stejně pohodlné a stejně „živé“ jako Desira jezdící přes Žitavu. Kolik žere, to sice netuším (jasně, na netu se to dá zjistit), ale na poruchu jsem nenarazil. A konkurence to jistě bude. Copak naše 380 si Němci objednali proto, že jsou technologicky nej nej nej?

Apollo 17
Host
Apollo 17

Milan: Ještě jste zapomněl,že v tom Železničáři psali,že Desiro bylo o 20 milionů dražší,než Pesa a nesplňuje dnešní požadavky na pevnost čela vlaku.Proto se již nevyrábí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Milan: „Nemluvě o jeho příjemném designu“ (Desira)
Nevím, co míníte „příjemným designem“ Desira, ale myslíte-li interiér a jeho vybavení, tak PESA je rozhodně pohodlnější a příjemnější než Desiro – rozdíl v době vzniku je znát.

Petr.R
Host
Petr.R

milan-150 l na sto? V jakým depu? Rozepište se, tohle mně zajímá.

Milan
Host
Milan

Na kopcovité trati Lužických hor Žralok zkonzumoval průměrně 156 litrů na 100 kilometrů.
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/tema/desiro-a-zralok–nemecka-klasika-versus-polska-moderna/-5468/19,0,,/

Petr.R
Host
Petr.R

soused jak jezdil lokotkou, tak za týden asi 300l vozil na vozíku, spotřeba není vhodná měřit strojvedoucím a ještě napsat, že desiro mělo menší spotřebu, ale o kolik? o 1,5L? a přitom jezdilo jinou trať.

Petr.R
Host
Petr.R

Chválabohu, sice se mnou nebudou děti země(jak je článek o zemanových autech)souhlasit, ale měli bychom těm němcům ukázat, že poláci jsou kámoši .

Daniel
Host
Daniel

Kdo my? Dopravci působící na území ČR by hlavně měli koupit to, co je nejkvalitnější za danou cenu a bez ohledu na to, kdo a kde to někde v prostoru jednotného trhu vyrobil.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll