Železnice Železniční průmysl

Polské Pese se konečně otevírá německý trh, EBA schválil „žraloky“

Motorák Pesa Link pro DB. Autor: Pesa Bydgoszcz/Zbygniew Panow, pzstudio.pl
Motorák Pesa Link pro DB. Autor: Pesa Bydgoszcz/Zbygniew Panow, pzstudio.pl

Polský výrobce železničních vozidel Pesa Bydgoszcz po dlouhých letech zdolal zásadní administrativní překážku pro větší průnik na německý trh. Spolkový drážní úřad EBA schválil k provozu na německých kolejích motorovou jednotku Pesa Link, která je na české železnici známá jako RegioShark. Informují o tom polská média, například Wyborcza.pl.

Homologace platí pro dvouvozové jednotky, na razítko pro třívozovoé vlaky zatím výrobce čeká. Schvalovací proces se táhl dlouhá léta a společnosti Pesa způsobil nemalé ztráty. Už v roce 2012 totiž uzavřela rámcovou smlouvu v hodnotě 1,2 miliardy eur na 470 linků pro Deutsche Bahn. Firma ale nestihla termíny. Zda bude dodávka alespoň z části naplněna, polská média neuvádějí. Podle Pesy je na letošek objednáno 71 vozidel pro Sauerland, Allgäu a Hesensko. Pesa kvůli zdlouhavému schvalování v Německu přišla i o zakázku na dodávku 12 dvoudílných linků pro Regentalbahn ze skupiny Netinera Deutschland. Ty měly jezdit už od prosince 2014.

Neplnění plánů v Německu bylo jedním z důvodů, proč se Pesa v posledních letech dostala do finančních problémů. Na záchraně se strojírna letos v dubnu dohodla se státním Polským rozvojovým fondem (Polski Fundusz Rozwoju – PFR), který převezme více než 70 procent akcií. Fond převezme akcie vlastněné Tomaszem Zaboklickim, Zygfrydem Żurawskim a Zenonem Duszyńskim. Transakce má být uzavřena v polovině června.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Článok nie je celkom presný. Nemecký dráhový úrad EBA schválil Pese Link vo verzii pre Deutsche Bahn. Dvojvozňový Link vo verzii pre NEB jazdí v Nemecku už od roku 2016, keď získal potrebnú pečiatku. EBA je postrachom aj pre nemeckých výrobcov. Napríklad schvaľovanie jednotiek Talent 2 od Bombardieru sa naťahovalo vyše troch rokov. Dieselelektrické rušne DE12 a DE18 od Vosslohu dostali pečiatku po vyše štyroch rokoch, tri roky trvalo Vosslohu aj schvaľovanie dieselhydraulických rušňov G12 a G18. Podobné skúsenosti má aj Siemens a EBA neváha zakročiť ani pri vozidlách v prevádzke. To bol aj dôvod kolapsu v berlínskej S-Bahn v rokoch 2009-2010, keď nejazdila polovica vozidiel.

  • Ví někdo proč to trvalo tak dlouho? Tj. zda tam byl skutečně nějaký problém, který se Polákům nedařilo odstranit, nebo si jen Němci bránili trh před levnější konkurencí a protahovali to tak dlouho jak to jen šlo?

    • Německá konkurence moc není. Spíš jde o německou úřední pečlivost.

    • Možná ještě bude problém s přejezdem mostů,podobně jako u lok. 380 🙂
      Ten byl vyřešem pronájmem Vectronů od firmy Siemens(za několik dní již 380 mohly jezdi rychle přes most).

  • Nevěřím, že německá technologická velmoc bude objednávat tyto žravé a poruchové motoráky od pšonků ve významnějším množství.

    • Co se na tym kazí? U nás to jezdí pořád a nikde jsem neslyšel, že to má velkou spotřebu, nemusí to spojovat posunovač, je to pohodlnější jak regionova a uveze to více lidí. Myslím, že je to vydařený motorák a výrobce se ty chyby snaží odstranit a netají je.

    • To jste slyšel málo. Velkou spotřebu to má, mimo jiné proto, že má velkou hmotnost.

    • To jsou jen české povídačky.Celý pohon(motor,převodovka,kompresory,čištění spalin,chlazení,)je umístěno v tzv.Pover Packu a ten vyrábí německá firma MTU.Polské je jen to železo,skla,atd. Podobný motorák od věhlasného výrobce Alstom- Coradia Lint má stejné Povever Packy,stejné výkony motorů,ale hliníkovou skříň a je o pět tun lehčí než 86 tunová PESA.O kolik milionů je dražší nevím(možno jej vídat v Chebu).
      Jo 25 tunové motoráčky už dnes nikdo nevyrobí,protože by je neschválil.
      K poruchovosti-po přerušení trati 140 zůstaly 2 Pesy za dírou a jezdí už skoro 2 měsíce trať Ostrov nad Ohří-Ústí nad Labem .

    • V časopise Železničár srovnávali tyhle polské Pesy s Desirem od Siemensu, který, ačkoli vývojově starší po technické stránce celkově zvítežil. Nemluvě o jeho příjemném designu, na rozdíl od téhle hlučné pšončí hrůzy se spotřebou 150 litrů na 100km.

    • Přesně chlastá to , neumí to jezdit na jeden motor.Říkám polákovi že mi to zdechlo a co s tím?ODPOVĚDĚT: nevím restartuj počítač.

    • Občas s nimi jedu z Děčína do Liberce, a přijdou mi stejně pohodlné a stejně „živé“ jako Desira jezdící přes Žitavu. Kolik žere, to sice netuším (jasně, na netu se to dá zjistit), ale na poruchu jsem nenarazil. A konkurence to jistě bude. Copak naše 380 si Němci objednali proto, že jsou technologicky nej nej nej?

    • Milan: Ještě jste zapomněl,že v tom Železničáři psali,že Desiro bylo o 20 milionů dražší,než Pesa a nesplňuje dnešní požadavky na pevnost čela vlaku.Proto se již nevyrábí.

    • Milan: „Nemluvě o jeho příjemném designu“ (Desira)
      Nevím, co míníte „příjemným designem“ Desira, ale myslíte-li interiér a jeho vybavení, tak PESA je rozhodně pohodlnější a příjemnější než Desiro – rozdíl v době vzniku je znát.

    • milan-150 l na sto? V jakým depu? Rozepište se, tohle mně zajímá.

    • soused jak jezdil lokotkou, tak za týden asi 300l vozil na vozíku, spotřeba není vhodná měřit strojvedoucím a ještě napsat, že desiro mělo menší spotřebu, ale o kolik? o 1,5L? a přitom jezdilo jinou trať.

  • Chválabohu, sice se mnou nebudou děti země(jak je článek o zemanových autech)souhlasit, ale měli bychom těm němcům ukázat, že poláci jsou kámoši .

    • Kdo my? Dopravci působící na území ČR by hlavně měli koupit to, co je nejkvalitnější za danou cenu a bez ohledu na to, kdo a kde to někde v prostoru jednotného trhu vyrobil.

Newsletter

Partneři


Výběr editora