egoe-plus
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Polská „růžovka“. Laude převzal první lokomotivu od Newagu

Nová lokomotiva Newag Dragon 2 pro Laude. Foto: Newag
Nová lokomotiva Newag Dragon 2 pro Laude. Foto: Newag

Polská logistická společnost Laude Smart Intermodal dnes převzala první ze čtyř objednaných elektrických lokomotiv Dragon 2. Na železnici zaujme především svoji barvou: dopravce bude jezdit se strojem v růžové barvě, nepříliš častou pro železniční provoz.

Newag předání první lokomotivy oznámil v tiskové zprávě. K dodávce došlo přesně rok poté, co dopravce s výrobcem podepsal kupní smlouvu na dodávku celkem čtyř šestinápravových elektrických lokomotiv.

Kupující na ně získal evropskou dotaci, dvě z nich jsou vybaveny modulem Last Mile pro jízdu na naftu mimo elektrifikované tratě.  Lokomotivy mohou dosáhnout rychlosti až 140 km/h, maximální výkon je 5 MW. Polský výrobce má na lokomotivu již téměř 40 objednávek. Laude má zbývající převzít do konce roku.

Růžová barva na vlacích není příliš častou. Vidět ji mohou cestující například v Japonsku, kde jezdí jeden z rychlovlaků šinkanzen v růžovo-bílé barvě na motivy Hello Kitty.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dalibor

Líbí se mi, že má zabudovaný motor a může jet nezávisle. Podle mne je to skvělá kombinace. Kde je zadrátováno jede se na dráty, kde není klasika diesel.

Kubrt

Ten diesel je „jen“ Last Mile o výkonu 540 kW, takže umožňuje posun po vlečce apod (samozřejmě je to super, nechci to snižovat). Plnohodnotné šestinápravové dualní lokomotivy dělá Stadler Valencia, teď s nima docela zabodovaly v Německu.

Dalibor

takových lokomotiv by bylo potřeba…vyřešila by se s tím leckterá trasa, jak pro náklad, tak pro lidi. Nemuselo by se jezdit na naftu pod dráty a nemuselo by se zase přesedat/přepřahat, jak ve svý době v Přerově na trase Ostrava – Brno

Filip Peter

No, ale lokomotiva která je 50/50 není úplně dobré řešení. Výkon elektrické části se rapidně sníží (asi o půlku), a dieselová část bojuje s výkonem také. Navíc je to jeden stroj za cenu jeden a půl. Určitě to není spásné řešení.

Hello Kitty

Kdo má rád růžovou a konkrétně pak Hello Kitty,…smazáno pro reklamu

liposh

Hledat na internetu články o růžových věcech a pak spamovat v diskuzích musí být …no nechci říct hodně…ale jako zbytečně složitý. Ledaže by to dělal software, ale na to je ten post až moc sofistikovaný.

Divočák

Pro polské železnice mi tam chybí ty obří kruhové „lampy“ na čelech … Jinak designově z mého pohledu paráda. Jedna laická otázka: mají současné moderní mašiny ještě servisní uličku , teda, jsou „průchozí“ pro fíru? Dík

Dave

Současné loko (Vectron, Traxx), i starší (Siemens 189, 363.5, 380 atd.) uličku mají. Je průchozí pod napětím, je zde potřeba obsluovat různá zařízení. Samozřejmě při stojící loko.

Kubrt

Drago, i jiné lokomotivy samozřejmě uličku má, nějak se k těm zařízením človek musí dostat 🙂
https://pl.wikipedia.org/wiki/Newag_Dragon#/media/Plik:E6ACT-008_-_maszynownia,_Trako_2015,_2015-09-25_(Muri_WG_2015-34).jpg

Mirek111

No vida, Siemens, jak vidno, má vcelku slušnou a hlavně, LEVNOU KONKURENCI

Jiří 3

dělá vůbec Siemens 6 osé lokomotvy?

Valtteri

V letech 1999 a 2000 vzniklo 13ks strojů s označením EG 3100. Nevím zda všechny, ale některé jsou ve službách DB Cargo Scandinavia, pokud se nepletu.

AlaskaRaillroad

Ten černý zaoblený trojúhelník přede dveřmi je boční okénko, nebo jen ozdobné sladění?

liposh

na jedné fotce jde vidět skrz, takže okénko. Ale myslím si, že vidím, že je to obdélník zkosený v jednom rohu a ten trojuhelník z toho dělá nátěr okolo. AmIright? 🙂

Vít Jůza

Jestli tahle fialová je růžová …. ale aspoň nemusím hledat na wikipedii jako 20. dubna, jestli magenta není nějaké sprosté slovo.

liposh

Mimochodem, vygooglil jste si tehdy tu jihomoravskou magentu do detailu? Jakože jste si našel ten grafický manuál JMK a tam našel ten přesně definovaný odstín? Pokud ne, tak je to: Pantone 1787C

Lech Malý

Tak magenta je jedna ze čtyř základních barev, ze kterých barevné tiskárny skládají všechny ostatní barvy. Ale my muži si vystačíme zpravidla šesti českými názvy barev, no řekněte, kdo byste rozlišil broskvovou od skořicové? Nebo která žlutá je kanárková?

Zlámalík

To je starý vtip: Meruňková je marmeláda, ne barva.

ene bene

Šestikoláky jsou potřeba, chválím.

Vít Jůza

On je to dvanáctikolák, šest kol je ještě schovaných na druhé straně.

Třicátáprvní Béé

Přesně tak, proto řadám 180,1,2, se říká šestikolák😉
Ale máte pravdu, měla se ujmout spíš přezdívka šestidvojkolo🙂

ene bene

To si pletete s angličtinou. Občas jsou nějaké posuny…
šestikolák = twelve wheeler
první patro = second floor
křižovatková výhybka = double slip turnout (single slip je poloviční křiž.)
atd.
Navíc je to slang a do něj šotoušský purismus (se zakázanými slovy jako „zatáčka“) netahejte !

ene bene

(Pak je tu ještě ten zajímavý případ, že tenwheeler je lokomotiva s pojezdem 2´C + tendr)

Kubrt

A k tomu ještě decapod a ten, a všechno to jsou úplně jiné stroje.

Jiří Kocurek

A ještě pozor. Americky je to jinak, výhybka je switch.

JiP

Podle jakych rychlostniku ta lokomotiva bude jezdit?

ythomas_ct

…podle polských… ; – )

liposh

A taky pravidel. Tedy např.“ Na železničním přejezdu platí právo silnějšího, jen při střetu s plně naloženým kamionem má strojvůdce povinnost před smrtí alespoň zahoukat. 😀

Kubrt

Dodaných a objednanych Dragonu uz je 79.
Růžové lokomotivy, včetně effishunteru, ma i italský dopravce Oceanogate, u nas pak cukrovar Dobrovice.

Jouda

Mašinka pěkná, jen škoda, že ty lokomotivy všechny už nějak ztrácejí svým vzhledem svoji zapamatovatelnou designovou osobitost. Zaoblená kabina stejná ať je to tohle, Traxx, Bizon, nalepená jakoby na nějaký hranatý námořní kontejner. Asi už ani jiný tvar pro přísné normy z PC vylézt nemůže.
Je to škoda. Ale na tvar to nakonec nejezdí.

Kubrt

Je to kombinace bezpečnostních požadavků a výrobních nakladu; plasticka hvezdicka a hliníkova lišta s červeným proužkem by tam byt mohla, ale kdo by to platil.

Jiří Kocurek

Tak on by prošel i Nefuk, elektřina prostě je. Ale jenom pro někoho, ti ostatní mají elektroměr na lokomotivě.

Richard P.

Barva dobra. 🙂 ja se v masinach nevyznam, to ten sestikolak ma kotoucove brzdy? Tak mi to pripada, kdyz koukam na kola toho sestikola…

Kubrt

Ano, má kotoučove brzdy.

Lukáš Smolka

Dneska se kromě nákladních vozů špalíkové brzdy na nových vozidlech nedělají.

ythomas_ct

…ale nepovídejte! A co třeba Velaro Novo od Siemensu? Anebo lokomotiva Ee(m) 922/923 od Stadleru? Dokonce jsem názoru, že v jistém ohledu je možné kotoučovou brzdu u lokomotiv považovat za zvrhlost…

Dalibor

obě koncepce mají svý pro i proti. Špalíky dobře obrušovaly kola (čistily), kotoučovka zase je lineárnější než špalík (němění se tak moc síla s rychlostí)…

Zlámalík

Vliv špalků na jízdní plochu vím, že je důvod, ale proč špalky u Velara? Vydrobování materiálu? Zajímá mne to, můžu poprosit o bližší vysvětlení? Díky předem.

ythomas_ct

…protože se předpokládá vysoce spolehlivá EDB (zřejmě z důvodu použití PMSM), a tak je nesmysl vozit si na vozidle „jen na okrasu“ nemalé nevypružené hmoty v podobě brzdových kotoučů…

Jerry

Hnusnější nátěr na skladu nebyl?

JindraLne

Tak aspoň se neztratí a nezapadne v davu.

Nekdo

Koupej si svou vlastni a natrou jak chteji, mily pane…