Polská PESA znovu potvrzena jako vítěz na obousměrné košické tramvaje

Nová tramvaj pro Košice. Foto: PesaNová tramvaj pro Košice. Foto: Pesa

Pesa považuje protesty Škody za obstrukční.

Potřetí za posledních pět měsíců byla společnost Pesa Bydhošť vyhlášena vítězem soutěže na nové košické tramvaje. S dalším odvoláním a protestem neuspěla proti vítězství polského výrobce Škoda Transportation. Tendr se vleče už od jara, kdy byla Pesa v soutěži na nové tramvaje pro východoslovenskou metropoli vyhlášena s cenou 2,15 milionu eur za tramvaj vítězem.

Celkově firma v hodnocení obdržela 97,92 bodu. Plzeňská Škoda Transportation neuspěla už při opakovaném vyhodnocení nabídek letos na podzim. Hodnoticí orgány tehdy i teď znovu označily stejného vítěze. Zda-li se Škoda odvolá znovu v současné době, není jasné.

Vítěz se zavázal dodat obousměrné soupravy, které budou mít celkovou kapacitu 236 míst, z toho 64 bude určeno k sezení. Souprava bude tříčlánková, s pěticí dveří, u kterých se počítá s kombinovaným provedením. Dveře na koncích souprav budou jednokřídlé, zbylé pak dvoukřídlé. Vývojově vychází tramvaje jsou kompletně nízkopodlažní a vycházejí z vývojové řady Twist, se kterou přišla PESA v roce 2012.

Na východě Slovenska by měly jezdit stroje s označením Nový Twist. Košice budou jedním z prvních uživatelů. Podle Piotra Szarafinskeho zodpovědného za prodej tramvají v Pese umožňuje řešení tramvaje mít až osm míst z šestnácti nad podvozkem přístup z nízké podlahy. „Toto řešení výrazně zvyšuje komfort zejména pro starší cestující nebo cestující s pohybovými problémy,“ dodal Szarafinsky. Postup Škody označil za záměrné obstrukce.

Interiér tramvaje pro Košice. Foto: Pesa

Interiér tramvaje pro Košice. Foto: Pesa

I prozatím jeden z posledních nákupů tramvají v roce 2013 se v Košicích rovněž neobešel bez kontroverzí. DPMK tehdy nakupoval tramvaje typu Vario LF2+. V soutěži zvítězila firma Pragoimex, která splnila požadavky na 100 procent. Druhá tehdy skončila Pars Nova a poslední místo obsadil španělský CAF. Cena za jednu tramvaj se tehdy vyšplhala na zhruba 1,8 milionu euro. To byl trojnásobek ceny za Vario LF, které si DPMK pořídil v roce 2011. Server sme.sk tehdy upozornil i na fakt, že se 22 metrů dlouhá Varia LF2+ nemohla ani vejít do tehdejšího košického depa, které nebylo na údržbu takových tramvají dimenzované.

Tagy Dopravný podnik mesta Košice DPMK Košice pesa Pesa Bydgoszcz Pesa Twist
29 komentářů