Dopravci Železnice Železniční průmysl

Policie zasahovala v ČD Cargu, zřejmě kvůli smlouvám na vagóny. Přišli si jen pro dokumenty, žádný zátah, tvrdí firma

CD Cargo Poland. Autor: ČD Cargo
CD Cargo Poland. Autor: ČD Cargo

Příslušníci Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovala v sídle státem vlastněného železničního dopravce ČD Cargo, uvedl dnes Týdeník Hrot. Policie nikoho nezadržela.

Podle Radiožurnálu policisté z budovy odnášejí dokumenty a na místě vyslýchají zaměstnance, přítomen není nikdo z představenstva, pouze výkonný ředitel Tomáš Tóth. „Přišlo asi devět příslušníků policie v civilu. Sedí v zasedačce, vyžadují dokumenty a vyslýchají zaměstnance,“ popsal Radiožurnál.

Důvodem zásahu je s největší pravděpodobností kontrakt za prodej a následný pronájem nákladních vozů od slovenské firmy SMK slovenského podnikatele Ivana Petríčka.

Na prodej upozornil server Seznam Zprávy. Podle ČD Cargo jde o kampaň společnosti Rail Invest, která se dostala na černou listinu dodavatelů dopravce a nesmí se hlásit do zakázek. Státní dopravce vydal nedávno rozsáhlé prohlášení, ve kterém vysvětluje argumenty, proč jde o zcela běžnou transakci.

ČD Cargo ve svém prohlášení uvedla, že neproběhl žádný policejní zásah. „Národní centrále pro vyšetřování organizovaného zločinu byla pouze předána další část dokumentů týkajících se pronájmu nákladních vozů,“ uvedla firma.

 

Vyjádření ČD Cargo:

Policie ČR dnes navštívila sídlo společnosti ČD Cargo, aby prověřila oprávněnost trestního oznámení podaného zhrzeným dodavatelem.

„Chápeme, že policie musí prověřit každé trestní oznámení, i ta, která slouží jen jako nástroj konkurenčního boje. S policií plně spolupracujeme a jsme přesvědčeni, že transakci shledá jako korektní a výhodnou pro společnost tak, jako to předtím již potvrdil interní audit,“ řekl Ing. Tomáš Tóth, výkonný ředitel společnosti ČD Cargo, a.s.

V minulých letech omezoval podnikání ČD Cargo nedostatek vagónů, společnost proto hledala nejefektivnější způsob jejich získání. Zcela nové vagóny jsou drahé a dodávka trvá příliš dlouho.

ČD Cargo proto prodala 500 starých vagónů neschopných provozu firmě SMK patřící do významného středoevropského koncernu Budamar. Ta ze starých vagónů využije rám a postaví vagóny nové. Vyměněná jsou kola, podvozek i skříň vagónu. Výhodou tohoto postupu je zhodnocení starých částí a výrazné zrychlení dodávky. Tyto vagóny, které mají po modernizaci životnost 30 let, si pak společnost ČD Cargo pronajímá s právem následného odkupu. Jedná se tedy o obdobu operativního leasingu aut.

Tento postup je technicky standardní a v minulosti několikrát využitý. Novinkou pro ČD Cargo je leasingové uspořádání transakce, které však pomáhá rozložit finanční zátěž do delšího období. I to však je u jiných společností zcela standardní a běžně používaný postup.

Transakci napadá pouze společnost Rail Invest, která si v minulosti navykla být dominantním dodavatelem ČD Cargo. SMK/Budamar však nabídla výrazně výhodnější podmínky: pronajímá společnosti ČD Cargo modernizované vagóny za 13 Euro na den, zatímco Rail Invest nabízel několik let staré vagóny za 15-18 Eur, což je téměř o třetinu vyšší cena.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Jasný konkurenční boj a zatažení státních orgánů do něj. ČD Cargo jako akciovka je odpovědna svým akcionářům a pokud ti schválí i nevýhodnou smlouvu, je to jejich byznys, ztrácejí svoje finance. Všechno ostatní je jen snaha získání ztracených zakázek. Kopou stejně jako kopal Kapsch.

Jiří Kocurek

Jenže akcionář je v tomto případě daňový poplatník zastoupený politickou repre. Takže ztráta pak dopadne na někoho, kdo by možná akcionářem být nehctěl, jen jaksi nemůže prodat akcie, aby se toho rizika zbavil.

Pepa

100% akcionářem jsou ČD. a.s. a předsedou dozorčí rady je ředitel ČD Nebeský. Takže pokud to dozorčí rada schválila není co řešit.

Jerry

Nejlevnější by bylo kdyby si Cargo ty vozy spravovalo samo..má dost opraven.

asdfg

Malá kapacita. Málo lidí.

Brzdič zániku

Přesně.

Nádražní Vrabec

Možná by nebylo od věci uvést, kolik měsíčně si vydělají, když píšete „málo lidí“. Ten nezájem o práci zrovna v téhle firmě bude mít jistě svůj důvod…

Jerry

Mají v těch dílnách co vím v Přerově málo peněz..

ondra

Dílny v Přerově ovšem nespadají pod Cargo. SOKV jsou 3 a to Ostrava, Budějovice a Ústí. Pravda-platové podmínky zámečníků a elektromechaniků nebudou snové asi nikde na dráze.

Choze

V Přerově je OKV Přerov, spadající pod SOKV Ostrava.

Stanley

to už dneska není pravda..jen na Ostravsku zmizeli za poslední dobu OV Val.Meziříčí,Ostrava-Jirská,Opava,Frýdek-Místek,Bohumín,Studénka,Suchdol….

Němec z Ovy

Poslední dobo, schválně, dokážete napsat kdy která opravna zkončila? A k čemu by v dnešní době opravny byly?

Tanner

Typická malá domů a asi střet zájmů

Brzdič zániku

Úplná blbost, co píšete. Nastudujte si něco o bratrech Šuškových, o tom, co se dělo s modrou flotilou na ČDC před deseti lety a jak to zcela vysumelo a pak přestanete psát tyhle hovadiny.

Stanley

od doby co Cargo odmítlo Šuškum platit nehorázné prachy za revize a našlo si levnější cestu tak jsou vztahy slušně řečeno na „nože“

Dáda

Tak Rail Investm to jsou známí „kovbojové“…

Radovan Komínek

V 90-tých letech české dráhy prodaly vagóny do Rakouska a hned si je najaly. Byl to velmi úsporný obchodní případ, protože se zbožím se nestalo vůbec nic, pouze se přelily peníze. Zřejmě se to osvědčilo, protože se historie opakuje. Doufejme, že se historie nebude opakovat z hlediska trestně právního.

Pepa

Jenže to byly státní ČD, tady je to akciovka, podle zákona úplně jiná situace.

Luděk S.

Tyhle články každého jenom otravují. Některé z nás i znervózňují. Já bych byl raději pro otočení listu.
Co třeba článek o tom, že vyšel návrh JŘ 2021?

Peeetr

Tohle se ale musí dořešit, vždyť je to druhý největší průšvih našeho nejdražšího ministra Lidovců Šimonovského hned po tom multimiliardovém nakapsování se s Kapschem ze spřízněného katolického Rakouska.

Brzdič zániku

Žádný průšvih tady neexistuje. Je to stejné divadlo, ale úplně, jako přesně před deseti lety s Pepou Bazalou. Jak přes kopirak. Výsledek? Nic se nestalo, protože ani nemohlo, jen se zlikviduje poměrně dobrý management. Jen to bude nervovat lidi pár let, bude to stát spoustu peněz za právníky a odnese to ekonomicky firma a jejich zaměstnanci . A o to asi jde.

Luděk S.

Přesně, jsou nevinný a ta částka taky nesouhlasí!!!

Brzdič zániku

Luďku, starej se o svůj vylhanej DOL, jo??? 😉

Luděk S.

DOL bude zlatej dol! Do konce života studie pro kamarády.

patology_chef

Zas tak přes kopírák to není. Existuje názor, že Bazala ty vozy prodal sám sobě. Ono je legrační, že státní firma, ve které pan X tahá za nitky a je bývalým topmanažerem, prodá vozy firmě, částečně vlastněné neznámými vlastníky v dańovém ráji. V té firmě pan X náhodou pracuje. Najednou prodává podíl v této firmě a stává se znovu topmanažerem. Pokud si to nepletu, vozy jsou dodnes k vidění u Metransu 😉

Brzdič zániku

Ne. Fakt to tak nebylo. A dneska je to opravdu jak přes ten kopírák. A v Metransu????? 😳😉

Jiří Kocurek

Metrans vozí uhlí?

„Josef Bazala, tehdy jako generální ředitel Českých drah prodává 500 uhelných vozů …“
zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/archiv/1299232-reporteri-ct-jak-bazala-dobre-prodal