Poláci otevřeli nový tunel na silnici do Tater, pojmenovali ho po bývalém prezidentském páru

Nový tunel na silnici S7 do Vysokých Tater. Foto: GDDKiANový tunel na silnici S7 do Vysokých Tater. Foto: GDDKiA

Nový tunel dál zrychlí spojení s regionem pod Vysokými Tatrami.

Polsko otevřelo jeden ze svých nejdelších silničních tunelů. Vede na silnici S7 mezi Krakovem a Zakopaným, zkrátí cestu pod Vysoké Tatry.

Dva kilometry dlouhý tunel Zakopianki vede mezi obcemi Naprawa a Skomielna Biała pod horou Luboń Mały. Nese jméno Maria a Lech Kaczyński podle prezidentského páru, který zahynul v roce 2010 při tragédii ve Smolensku. Tunel otevíral Jarosław Kaczyński.

I když je Polsko často dáváno za vzor s rychlostí výstavby, nový tunel ukazuje, že ne vždy se podaří vše dokončit včas. Otevřen byl s dvouletým zpožděním, stavěl se přes pět let.

Stavba tunelu začala v březnu 2017, zakázku získala italská společnost Astaldi (po fúzi se Salini Costruttori přejmenovaná na Webuild). Hotovo mělo být původně v roce 2020. Nepodařilo se dodržet ani jednou posouvaný termín únor 2022. Tunel vyšel na 968 milionů zlotých (zhruba pět miliard korun). Většinu zaplatila Evropská unie, jde o součást projektu výstavby rychlostní silnice S7 Lubień – Rabka – Zdrój v hodnotě dvou miliard zlotých, na kterou z EU přišlo 1,3 miliardy zlotých.

Zprovoznění tunelu a jeho napojení na stávající trasu S7 výrazně urychlí cestu do Tater. V současné době je ve výstavbě poslední 16 km dlouhý úsek silnice S7 Rdzawka – Nowy Targ. Hotovo má být v polovině roku 2024. Tato investice bude stát přes 880 milionů zlotých.

Tunel pod horou Luboń Mały má dva tubusy, každý 4,7 metrů vysoký a 2,058 km dlouhý. Jsou připraveny i na třetí pruh.

Tagy GDDKiA Polsko S7 tunel Zakopianka
20 komentářů