Podpisový sprint. Kraje narychlo uzavírají nové smlouvy s Českými drahami

Liberecký kraj prodlouží bez soutěže výkony Českých drah na Jizerskohorské železnici. Motorové vozy Stadler RS1 na trati Liberec - Tanvald ve Vratislavicích nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czLiberecký kraj prodlouží bez soutěže výkony Českých drah na Jizerskohorské železnici. Motorové vozy Stadler RS1 na trati Liberec - Tanvald ve Vratislavicích nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nové smlouvy přichází pro České dráhy v době, kdy každoročně obhajují rating.

České dráhy půjdou do každoroční obhajoby ratingu s novými smlouvami na provoz regionálních vlaků. Během jednoho týdne podepisují tři důležité kontrakty na deset let ve třech krajích. Kraje s uzavíráním pospíchají i kvůli legislativě. Od 23. prosince letošního roku už nebude možné zadávat libovolně velké zakázky na železniční dopravu bez soutěže.

Podpisový maraton začal tento týden v Plzni, kde dopravce podepsal s krajem smlouvu na provoz vlaků v souborech Plzeňsko a Český les. Přístup kraje se od ostatních ale výrazně liší. I když jde o přímé zadání, předcházela mu soutěž a pokus o získání nabídek více dopravců. Žádný jiný kraj v Česku nemá tolik výkonů na železnici zasmluvněných díky otevřené soutěži.

Další dva kraje se rozhodly jít jednodušší cestou a smlouvy podepisují bez jakékoliv soutěže. Dnes v 10 hodin slavnostně podepíše kontrakt za 18 miliard na deset let Moravskoslezský kraj. České dráhy byly jediným dopravcem, kterého kraj oslovil. Součástí kontraktu je i pořízení bateriových jednotek BEMU. Kraj s jejich pořízením spěchá, aby mohl zavést přímou linku Ostrava – Veřovice. Stejný kraj přitom letos zrušil průjezd vlaků Ostravou u linky z Opavy, nově vlaky končí a začínají na svinovském nádraží.

Přímo už jen do 7 milionů eur ročně

V úterý podepíše smlouvu s Českými drahami také Liberecký kraj. Jeho zástupci nejprve uváděli, jak chtějí dopravce pro Jizerskohorskou železnici soutěžit, nakonec dopravní odborníci na kraji usoudili, že nejlepší a nejvýhodnější je zadat smlouvu přímo. Kraj vytrvale odmítá až do podpisu uvést, o jaké ceně za kilometr se jedná. Smlouva na Jizerskohorskou železnici byla jednou z prvních v Česku, která prošla veřejnou otevřenou soutěží. Nyní bude jednou z mnoha, která se bude řešit přímým zadáním bez soutěže a porovnání nabídek s konkurencí.

Podle evropského nařízení nebude od 23. prosince tohoto roku již možné uzavírat smlouvy na železniční dopravu bez nabídkového řízení. Výjimkou budou výkony do rozsahu sedm milionů eur ročně nebo do 500 tisíc kilometrů ročně.

Kromě jistoty provozu na další roky přichází podpis smluv pro České dráhy ve vhodnou chvíli. Na jaře pravidelně obhajují rating. Zásobník nových kontraktů může zvýšit šance na jeho udržení nebo zlepšení.

Tagy České dráhy Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Plzeňský kraj přímé zadání
171 komentářů