Podcast: Vodík je nejlepší zdroj a nejlepší sklad energie, říká šéf tuzemského Alstomu Daniel Kurucz

První jízda jednotky Alstom Coradia iLint do Vraného nad Vltavou. Foto: Ondřej Kubala / Zdopravy.czPrvní jízda jednotky Alstom Coradia iLint do Vraného nad Vltavou. Foto: Ondřej Kubala / Zdopravy.cz

„Jestliže chceme zachránit regionální železniční dopravu v Česku, a to chceme, tak je potřeba přijít s jednovozovou jednotkou,“ říká Kurucz.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je ředitel českého a slovenského Alstomu, někdejší šéf Českých drah a také profesionální basketbalový trenér Daniel Kurucz.

Alstom má v Česku českolipskou továrnu, kde pro zahraniční závody zajišťuje především svařování ocelových a nerezových konstrukcí kolejových vozidel a jejich lakování. „Máme teď v České Lípě pět velkých projektů. Třeba RER, který vozí lidi z letiště Charlese de Gaulla do centra Paříže, vyrábíme také tramvaje pro Vídeň, regionální vlaky pro Francii a Německo a nově máme i tramvaje pro Austrálii,“ vypočítává Daniel Kurucz projekty, na kterých 1 300 zdejších zaměstnanců aktuálně pracuje. Vedle Čechů zde ruce k dílu přikládají lidé z dalších třinácti zemí, tou nejvzdálenější jsou Filipíny.

Česká republika zatím rozhodně nepatří mezi země, kde by bylo možné vlaky vídat Alstomu ve velkém. Poslední dobou se to však začíná měnit s dodávkami lokomotiv Traxx. Aktuálně jich v Česku jezdí více než 90, velkými zákazníky Alstomu jsou ČD Cargo, Metrans a Regiojet.

Alstom také patří mezi největší výrobce automatizovaného metra na světě a Daniel Kurucz v podcastu potvrdil, že zakázka na automatické metro D v Praze, a s tím související projekt automatizace linky C, ho velmi zajímají. „Podle našeho názoru to budou desítky miliard korun,“ odhaduje ředitel velikost zakázky na automatizaci pražského metra a očekává, že se o ni bude chtít poprat pět až šest velkých firem.

„Alstom je pionýrem v alternativních pohonech,“ tvrdí v Kurucz, a v případě vývoje vodíkových vlaků je to bezpochyby pravda. První vodíkové vlaky vozí v Německu cestující v pravidelném provozu. Otázkou však je, zda nastupující energetická krize nezamíchá kartami úplně jinak.

Řeč přišla i na regionální železniční dopravu v tuzemsku a náhradu klasického motoráku 810. „Jednovozovka má být cenově srovnatelná za svou životnost s autobusem,“ říká k tomu mimo jiné  Kurucz.

Poslechnetě si rozhovor s Danielem Kruczem v podcastu zde na stránce a nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata podle času:
12. minuta: Jaké zakázky v tramvajovém provozu v Česku Alstom zajímají?
17. minuta: Proč se Alstom rozhodl vsadit na vodíkové vlaky a na které české tratě je dává smysl nasadit místo elektrifikace?
24. minuta: Jak se podle Alstomu staví Správa železnic k případné stavbě vodíkových plniček a jak by měly fungovat plničky, aby byly efektivní?
32. minuta: Myslí to Alstom s vývojem jednovozové jednotky pro regionální tratě vážně a je reálné, že by se pustil do jejího vývoje?

Tagy alstom Daniel Kurucz Doporučeno podcast Cesty Zdopravy.cz
172 komentářů