Podcast: Rušení lokálek teď není na stole, říká ředitel KORDIS JMK Jiří Horský

Nová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMKNová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMK

„Kvůli tomu, aby jel i v posledním vlaku průvodčí, se systém výrazně prodražuje z hlediska nocležny a všeho dalšího. Řešíme různé varianty,“ říká šéf integrované dopravy na jižní Moravě.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je ředitel organizátora jihomoravského integrovaného dopravního systému Jiří Horský. V rozhovoru, který si můžete poslechnout zde na stránce, rozebíráme detailně budoucnost integrované dopravy na jihu Moravy a změny, které ji v nejbližší době čekají. Největší dopravní událostí bude bezesporu nasazení 37 nových elektrických jednotek od Škody Transportation, které začnou jezdit naplno v příštím roce. Jihomoravský kraj se stane první krajem v Česku, který si pořizuje vlaky do svého vlastnictví.

I přesto, že kraj nyní neplánuje omezovat provoz na lokálkách, je jedno místo, kde vlaky od letošního prosince možná jezdit přestanou. „Překvapilo nás, když jsme viděli návrh jízdního řádu slovenských železnic, že v úseku Myjava-Vrbovce není žádná železniční doprava,“ říká v podcastu Jiří Horský s tím, že budou se slovenskou stranou ještě jednat.

Velmi rychlá je na jižní Moravě v posledních letech obnova vozového parku autobusů. Provoz tu zajištuje přibližně 780 vozů včetně záloh, v nových barvách a standardech kraje je jich už 336. Zatímco autobusové dopravce má už kraj téměř všechny nově vybrané, na železnici se blíží okamžik výběrových řízení pro všechny spoje v objednávce Jihomoravského kraje. Elektrické i dieselové. Současnou smlouvu s Českými drahami má kraj uzavřenu do konce letošního roku s možností tříleté opce. Nevyužije ji však celou. Vysoutěžené chce mít dopravce k prosincové změně jízdního řádu v roce 2024.

Jak se bude soutěžit, právě kraj řeší. „Teď je na stole i otázka rozdělení na motorovou a elektrickou trakci a je tady více možností. V současné době běží tržní konzultace, z kterých by mělo vzejít optimální řešení. Na jednu stranu, čím větší celek soutěžíte, tím vznikají synergické efekty, ale může to mít i nevýhody,“ říká Jiří Horský. V podcastu pak diskutujeme i detaily, jakou má kraj představu o provozu dieselových a nebo hybridních vlaků na jihu Moravy.

Zůstanou ve vlacích na jižní Moravě vlakové čety v dnešním rozsahu, nebo se s blížícími se soutěžemi na dopravce všechno změní? Nemohou zpožděné dodávky nových vlaků ohrozit dotaci na jejich pořízení? Diskutuje se zdražení jízdného v systému IDS JMK? Kdy se rozšíří systém pípni a jeď i na jihomoravské železnici nebo v MHD Znojmo? Prohloubí se tarifní integrace s okolními kraji? Jak bude vypadat nový dopravní koncept na trati do Zastávky u Brna po dokončení její elektrifikace a co to bude znamenat pro zdejší autobusové linky? Jaké standardy musí splňovat nové autobusy pro provoz na linkách IDS JMK? Proč není a nebude v regionálních vlacích na jižní Moravě první třída?

Celý rozhovor si ve formě podcastu můžete poslechnout zde na stránce. Odebírat jej můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.

Tagy Doporučeno Jihomoravský kraj Jiří Horský Kordis JMK
90 komentářů