Podcast: Největší úspěch? Railjety pro České dráhy, říká Luďka Hnulíková

Railjety Českých drah. Pramen: České dráhyRailjety Českých drah. Pramen: České dráhy

„Jančura byl spolehlivý partner. Co jsme si domluvili, platilo. Vždycky měl velké sny,“ vzpomíná dnešní provozní ředitelka Arrivy Transport.

Přinášíme nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, tentokrát s provozní ředitelkou skupiny Arriva Transport Luďkou Hnulíkovou, kterou si řada lidí pamatuje hlavně z Českých drah, jako šéfovou osobní dopravy. Právě na ČD strávila většinu svého profesního života.

Dnes však řeší především autobusový provoz. A také nedostatek řidičů. „Řidiči si vydělávají mezi 45 a 50 tisíci měsíčně, přesto je jich málo. V řadě případů už to není o penězích, ale o tom, že v té práci strávíte hodně času,“ říká v podcastu Luďka Hnulíková.

Aktuálně nejúspěšnější komerční autobusovou linkou Arrivy je podle Luďky Hnulíkové spojení mezi Prahou a Teplicemi. Není to dlouho, co se pokusili na linku proniknout i konkurenční dopravci RegioJet a Flixbus, ani jeden však neuspěl, cestující zůstali u Arrivy. Proč? „Měli jsme výhodu, že jsme na trhu dlouho. Když přijde konkurence, tak se vám ekonomické výsledky linky na čas zhorší. A jde o to, jestli to vzdáte, nebo nevzdáte. Pokud očekáváte rychlý přínos, když zavádíte linku, tak nebudete nikdy úspěšní. V autobusech to trvá rok, ve vlacích zhruba dva roky, než získá ekonomickou stabilitu,“ říká provozní ředitelka Arrivy. V podcastu dále rozvádí, jaká kritéria cestující řeší při výběru dopravce na dané trase.

Rostoucí ceny pohonných hmot a energií zásadně prodražují celý systém veřejné dopravy v Česku, a tak stojí kraje před klíčovým rozhodnutím. Zdražit a přenést část nákladů na cestující? A pokud zdražovat, tak o kolik, aby lidé neodešli? Zdražování už oznámily například Jihomoravský kraj, Liberecký kraj  a Středočeský kraj. I tomuto tématu se s Luďkou Hnulíkovou věnujeme.

„Jenom zdražení problém jízdného nevyřeší. Celkový objem tržeb může i klesnout. Nevyloučila bych úpravu jízdného na rozumnou úroveň, na druhou stranu je třeba se podívat i na nákladovou stránku, jestli si někde neobjednávám moc výkonů. Ale k tomu musíte dozrát. Dnes jsme na vrcholu objednávky. Jak se bude provoz zdražovat, dostaneme se do rozumného balancu mezi tím, co ponese cestující, a co do toho bude vkládat objednatel,“ domnívá se Luďka Hnulíková.

Poslechněte si rozhovor s Luďkou Hnulíkovou v podcastu zde na stránce a nebo ho odebírejte na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast addict.

Vybraná témata podle času
7. minuta: Proč Arriva opustila vlakové expresy Praha-Trenčín-Nitra a plánuje se na tuto trasu s vlaky někdy vrátit?

12. minuta: Mají kraje zdražovat jízdné, když rostou náklady na veřejnou dopravu?

17. minuta: Jak vzpomíná Luďka Hnulíková na vedení autobusového nádraží Florenc a na vstup Radima Jančury do autobusové dopravy?

26. minuta: Jak se Luďka Hnulíková stala šéfovou osobní dopravy Českých drah a jak vnímala spory mezi ČD a RegioJetem, když Radim Jančura vstupoval na českou železnici?

36. minuta: Jak se za posledních 25 let změnil podle Luďky Hnulíkové systém veřejné dopravy v Česku a co ho čeká v příštích letech?

44. minuta: Jak dopadnou podle Luďky Hnulíkové regionální tratě v Česku a v jakých stanicích nemají pokladny budoucnost?

Tagy Arriva Arriva Transport Česká republika České dráhy Doporučeno Luďka Hnulíková podcast Cesty Zdopravy.cz
65 komentářů