Zprávy

Po Ostravě nesouhlasí s kanálem Dunaj-Odra-Labe ani Olomoucký kraj

Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Vizualizace splavné Odry. Pramen: ministerstvo dopravy
Olomoučtí krajští radní byli v odporu proti nové vodní cestě jednotní

Rada Olomouckého kraje dnes vyslovila nesouhlas se stavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe, který by měl vést i přes území Olomouckého kraje. „Rada kraje také doporučuje zastupitelstvu Olomouckého kraje schválit deklaratorní sdělení,“ sdělil dnes ČTK Josef Indra z Pirátů, kteří jsou součástí krajské koalice. Usnesení o zahájení přípravy této rozsáhlé stavby přijala 5. října česká vláda.

„Kanál v dnešní době nemá užitkové a ekonomické opodstatnění. Kromě toho je podle odborníků, velkou hrozbou pro životní prostředí. Proto si myslím, že bylo správné rozhodnutí jeho výstavbu dále nepodpořit,“ komentoval rozhodnutí kraských radních olomoucký hejtman Josef Suchánek (Piráti a STAN).

Krajští radní byli podle Indry v nesouhlasu se stavbou kanálu jednotní. „Osobně tento projekt považuji za hazardování s naší krajinou a za rozhazování peněz pod silným vlivem betonářské lobby. Vzhledem k tomu, že se proti kanálu Dunaj-Odra-Labe staví fundovaní odborníci napříč republikou, nevidím jediný důvod, proč tento nesmyslný megalomanský projekt podporovat. Navíc si myslím, že v kritickém období, v jakém se nyní nacházíme, si takovou investici naše země ani nemůže dovolit,“ podotkla krajská radní Zdeňka Dvořáková Kocourková (Piráti).

Se stavbou kanálu Dunaj-Odra-Labe nesouhlasí ani zastupitelé Ostravy. Nesouhlasné stanovisko jednomyslně odhlasovali v polovině listopadu a žádají ukončení příprav výstavby vodního díla. Město poukazuje na to, že stavba by měla obrovské důsledky na ekosystém a životní prostředí v okolí řeky Odry, která protéká územím Ostravy, a negativně by ovlivnila urbanismus města.

Studii proveditelnosti pro výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe projednala vláda na začátku října. Připravovat se má první část vodního koridoru, která by měla stát zhruba 15 miliard korun a zaměřuje se na propojení Dunaje s Odrou. Schválené přípravy projektu kritizovali opoziční politici i zástupci ekologických organizací. V regionu se proti nim postavila například Ostravská univerzita. Stavbu kanálu naopak prosazuje prezident Miloš Zeman.

ČTK

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Krysa350

Maximálně těch pár kilometrů k Ostravě na nadměrné velikosti nákladů místních současných a příp. budoucích firem, které by na tomto potenciálu vznikly. S velkou dávkou představivosti snad jen Odra – Dunaj, ale Labe jistě ne. Projekt DOL se mi nezdá výhodný.

jan

Já si myslím, že kontejnery umí dnes lépe vozit železnice.

Jiří Kocurek

Sypké zboží také a kapaliny rovněž. Většina velkých firem má vlečku, přistav u Dezy si nějak nedovedu představit.

Rossec

To vypadá, že se budou muset zrušit kraje a ty nahradí superúřad hradní .

Pepa

Proč Karel IV. nechtěl Zemanův kanál?
https://www.forum24.cz/proc-karel-iv-nechtel-zemanuv-kanal/

Jiří Kocurek

Kanály v Anglii vznikly a s příchodem železnice prakticky zanikly. Dnes je návratnost DOL v měřítcích vpravdě geologických: Až se od Afriky oddělí somálská část a vznikne tím nový kontinent.

Jiří Kocurek

Výborně. ČR není Panama.

Radovan Komínek

Znáte někdo server, kde se diskutuje o technických věcech a člověk se něco dozví a neventiluje se politika a člověk se nedozví nic? Doporučte prosím. Můj návrh pod jedním z předchozích článků umísťovat červenomodré kolečko před články kde se diskuse zvrhne do politické agitky neuspěl.

Xaver

Můžete takový založit 😉

Radovan Komínek

Nezajímají mne politické proklamace, ale technické a ekonomické záležitosti. Pokud je tento server zaměřený na politiku, nikoliv na technické a ekonomické věci, ztrácí pro mne význam, abych zde trávil čas, který je pro každého člověka jednou z nejcennějších věcí. Toto je můj poslední příspěvek a poslední klik na serveru zdopravy.cz.

XB-1

Podobné stavby nelze od politiky oddělovat, jejich realizace vždy záleží na rozhodnutí politiků. Prostudujte si tu studii, jestli vysloveně nemáte nic užitečnějšího na práci, a zkuste tam vyhledat co nejvíc šméček.

Martin V.

Naprosto stačí, že očekávaná intenzita dopravy má být řádově 30 mil. tun ročně. Bavorský R-M-D dosáhl nejvíc 8 mil. tun a dnes tam doprava spíš klesá. Nejvytíženější německé průplavy, kde pluje jedna loď za druhou (MLK, ESK), dosahují kolem 10 mil. tun. To samotné stačí na potopení celé studie. Kde by se taková poptávka vzala?

Petr Šimral

Kapacita našeho D-O-L: jednokomorové 48 mil. tun, dvojkomorová 96 mil. tun. Zdroj: studie proveditelnosti DOL.

Martin V.

Dokonce až tak? Na Mosele se jim při dopravě 15 mil. tun ročně některé komory ucpávaly (ale tam je i výletní osobní doprava, podobně jako v Praze plavební komora Smíchov), takže postupně budují druhé komory – k dohledání pod heslem Zweite Moselschleusen.

Karel Mio

Vite co se rika, tedy aspon v anglictine.

This is not an airport, no need to announce your departure.
🙂

Petr Šimral

O to se již více jak týden pokouším na FB ve skupině D-O-L. Něco málo jsem se o lodní dopravě dozvěděl, hodně o tom, jak potřebu kanálu zachrání ekologie a odpařovaná voda, tedy tam bude i pršet a samozřejmě turistika. Nicméně z dat, co jsem vyloudil je loď Hamburk – CZ ekonomický totální propadák (ekologický taky) a přestavbou na třídu Vb (3000 tun) Může ekonomiku trochu zlepšit, ale tak maximálně na úroveň elektrického vlaku, níž už nemá jak a to je vodní DC zdarma a platby za naložení a vyložení jsem z nich opravdu nevyrazil. Jsou tam fanatici neschopni diskuze,… Číst vice »

navratp

Předběhl jste mne. Chtěl jsem to napsat. Zdravím.

Šejdr

Jak se může neventilovat politika pod článkem, který popisuje nesmyslný projekt, kterým si tady jeden politik chce postavit pomník? Kanál D-O-L žije už jen díky politickým rozhodnutím, jinak by z něj dávno byla pouhá historická zajímavost. Kdyby o kanálu rozhodovali ekonomové, tak bychom tady četli nanejvýš krátkou zprávu, že stát konečně zrušil stavební uzávěru na plánované trase kanálu a desítky obcí se konečně mohou dál rozvíjet, jelikož jim z územních plánů zmizel široký pruh, kde se dal postavit tak maximálně stan.

2084

Nesouvisí trochu politika s dopravou, když politici schvalují stavby, objednávají dopravu apod.

Martin V.

Zrovna u tohoto projektu není možné bavit se o technických věcech a ignorovat politiku. D-O-L je dnes výhradně politický projekt, žádná reálná potřeba tu není. Ale pokud chcete něco nepolitického, tak si tento projekt srovnejte se současnými kanály v Německu. To je asi nejblíže naší realitě. Když se občas kouknete na https://www.endless-live.cz/ co kam vozí lodě Capella, Katja a Ondine, a jaké další lodě cestou potkávají, tak zjistíte, že Dunaj-Odra-Labe je dnes úplně mimo realitu z pohledu poptávky. Já si třeba myslím, že kdyby se průplav vybudoval citlivě, tak by hrozbou pro životní prostředí být nemusel. Některé průplavní úseky v… Číst vice »

Vin

Takový server dlouho existovat nebude … ale zpátky k tematu — kanál Odra – Dunaj ano … stejně se vyhazuje ze státního rozpočtu mnoho peněz za zbytečnosti … např. dnes 2-ma sirotkům nad 20 let přišlo 5000 Kč navíc k sirotčímu důchodu … od Babiše …

Kalanis

odboru nebo odporu?

Růža

Já myslel, že Miloš s Ovčáčkem už brousej lopatu a krumpáč, a oni to vůbec nemají pod kontrolou.

Lumiere

Vždyť by nevěděli, jak se takové složité nástroje ovládají, v životě rukama nepracovali.

X 1

Tak si přečtou návod na použití. 🙂

Jiří Šrámek

V čínštině

Jiří Kocurek

Tak Zeman by věděl co s tím. Prostě jenom trochu jiné pádlo.

K.S.

No nevypadal že by je ovládal, prý jej tahal remorkér s bodyguardy.

Jiří Kocurek

Tak by nesušil pádlo, ale lopatu. To už je drobný detail.

BND 30

Ty věci, jak jste jmenoval…to asi nemá USB konektor a Bluetooth…

Martin V.

Žádný strach, i to časem bude. 🙂

Petr 78

Miloš teď nemá čas, po večerech maká na baráku.

pkajetan

Odkaz smazán. Autorovi doporučeno přestěhování do Ruské federace

K.S.

Ten nápad se dá najít volně a z lepších zdrojů než jakási pochybná stránka s obrázkem masového vraha a textem „“Naše dílo pravdivé, zvítězili jsme“ , vedle něj.

Kuna

Naprostá zoufalost ruských Kremlobotů, když už spamují i na tomto webu

Martin K.

Ano, souhlas. O
něčem vypovídá když tam je v záhlaví odkaz na facebook s postavou Stalina a letopočty 1941 – 1945. Ono začíná 2. světová pro Rusy napadením Sovětského svazu. Fakt, že do té doby byli Hitlerovi spojenci taktně nezmiňují.

Xaver

Škoda, že jim ta jejich „Velká vlastenecká válka“ nezačíná už napadnutím Polska Sovětským svazem. Ale to se jim holt nehodí do propagandy.

MildaIV

Ono i na západě se učí, že druhá světová válka začala napadením Polska a o Mnichovu se taktně mlčí.

Dusanh

Takže začala obsazením Porýní 1936?

2084

A co incident u mostu Marca Pola. To myslím že byl prvopočátek války.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Incident_na_most%C4%9B_Marca_Pola

Xaver

A to jako fakt Vám přijde normální sem postnout takovou sra…?

zdens

Někde staví rychlovlaky, někde staví hyperloopy, někde staví rakety na Mars. U nás budeme stavět kanál, jak z 19. století. Už jenom lodě na parní pohon chybí.

Luděk S.

Zakleknem…

Milan

Na Miloše? Ten už se pak ale nezvedne.

Pe.tr

U Milouše stačí , když na kleknutí pomyslí a už nevstane . Vypadá to , že hlava je mimo ale držka , podlost a mstivost mu jde furt

Martin K.

Navzdory tomu, že současná vláda zachází z penězi jak večerníček a peníze by se našly, tak jsem rád, že na krajích mají evidentně více rozumu. Bez ohledu na partaj…

DĚKUJI!

Vojta

Jsem rád, že jdou v regionech rozumní 🙂

xyz

Tak rada kraje nově složená ze subjektů jdoucích proti Babišovi i Zemanovi musí být proti tomu kanálu už z principu.

A ne jen kvůli tomu nejdůležitějšímu, totiž že jde o předražený nesmysl.

K.S.

Nejste malinkato paranoidní? Tady nejde o Zemana nebo Andrejka, ale o to že ten kanál je blbost kterou by co do kapacity dohnala a předehnala nová dvojkolejka, nebo další 1-2 koleje na koridoru.

xyz

Však píšu (nebo jsem to napsal nejasně? Pokud ano, tak O. K., pardon.), že ano, je dobře, že to zamítli proto, že jde o totální předražený nesmysl.

Ale dodávám, že logicky proti tomu (chtě nechtě) musejí být (i) proto, že zastáncem toho kanálu je mj. Zeman.

K.S.

Myslím že tentokrát do toho ty dva nemá cenu tahat. Navíc si myslím že Babiš sám by to ani nechtěl dělat a že se k tomu staví tak nějak stylem. „Prečo ten dědek umanutý s tým stále otravuje. Tak se budem tvárit že akože na tom robíme.“

Proti kanálu existují objektivní námitky velmi dlouho, mnohem déle než je prezidentem Zeman. Navíc po stránce kanálu je absolutně nezajímavé co dělá, tedy proti tomu ostatnímu co se v posledních dnech děje.

Honza D.

Doufám, že vše dobře dopadne. To znamená, že kanál nebude.

jan v

Doufám že se to obejde bez většího prolití peněz.

D.S.

Zeman nevypadá, že by tu s námi byl ještě dlouhou dobu. Věřím, že s ním zmizí i jeho sen na tuto šílenou stavbu.

Lektor

Myslím si že to musí být tlačeno i z jiných míst ne jen od Zemana, zase takovej superman to není.

Georg

no je to tlaceno ze vsech mist, ktera mu z nejakych duvodu potrebuji lezt do prdele. napriklad buresovi jmenoval vladu, ze…

Lektor

Jmenování vlády byla jeho povinnost. Ano volby vyhrálo a sestavilo vládu, která získala podporu.

Jiří Kocurek

Ta jiná místa jsou čeští rejdaři (těm ale chybí především voda) a ŘVC, které si chce také prohnat peníze rozpočtem, řekněme s provizí… Betonářům je to jedno, ti budou klidně dělat pražce. Elektrárnám to může být šumák, nakrmit elektromobily je mnohem větší zakázka a případná náhrada eleketrickou želznicí taky. Napadá mě ještě čerpadlářská lobby, při nutnosti čepat vodu zpátky nahoru by si přišli na své dodávkou kaskády čerpadel.
A pak jsou tady samozřejmě šlapálisté vodní. Když cyklostezka, tak také plavební kanál pro vodní šlapadla.

Vojta

Řekl bych, že kanál Dunaj-Odra českým (víceméně labsko-vltavským) rejdařům moc nepomůže. A lodní tunel u Lanškrouna je ještě násobně větší blbost než celá dunajsko-oderská větev, to už začíná být jasné i největším kanálovým ultras.