Po nezdaru soutěží zadá Jihočeský kraj železniční dopravu přímo

Regionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRegionova. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj se po neúspěšném experimentu se soutěžemi přidá na stranu valné většiny ostatních krajů, které zadávají či se chystají

Jihočeský kraj se po neúspěšném experimentu se soutěžemi přidá na stranu valné většiny ostatních krajů, které zadávají či se chystají zadat železniční obslužnost přímo vybranému dopravci. Rozhodlo tak zastupitelstvo kraje.

Kraj zadá přímo všechny čtyři železniční soubory. Obslužnost v elektrické trakci na deset let, v motorové na čtyři roky s opcí na dalších šest let. Už dříve bylo schváleno, že specifickou trať Tábor – Bechyně dostanou přímo na deset let České dráhy, úzkokolejku pak na dalších pět let Jindřichohradecké místní dráhy.

U elektrické a motorové trakce chce i tak kraj porovnat více nabídek. „Po 16. listopadu bude elektronicky rozeslána dokumentace pro přímé zadání pěti relevantním dopravcům v České republice,“ uvedl mluvčí kraje Radek Šíma.
Dokumentace nabídkových řízení bude podle něj upravena tak, že bude snížen rozsah výkonů a upraveny požadavky na kvalitu, vybavení vozidel i rozsah služeb. „Současně bude stanovena maximální jednotková cena přípustná pro jednotlivou zakázku,“ doplnil Šíma.

Termín předložení nabídek je předběžně stanoven na 14. prosince. Poté proběhne jednání o přímém zadání s vybraným dopravcem. Uzavření smlouvy bude ovšem možné až v říjnu příštího roku, neboť musí uplynou rok od notifikace přímého zadání v Bruselu.

Kraj se letos jako jeden z mála (ještě Plzeňský a Jihomoravský) vydal cestou soutěží na železniční dopravu. Vypsal dva tendry na patnáctiletou obsluhu elektrické a motorové trakce v celkové hodnotě téměř 11 miliard korun. Přišla vždy jen jedna nabídka: od Českých drah. Byla ale výrazně dražší, než kraj platí dosud. České dráhy požadovaly 180 korun za kilometr u motorové trakce a více než 200 korun u elektrické trakce. Kraj dnes přitom v průměru platí 115 korun za kilometr. Proto kraj obě soutěže zrušil. České dráhy argumentovaly tím, že přesně splnily vysoké nároky zadavatele. Současná desetiletá smlouva kraje s drahami vyprší za rok v prosinci.

Tagy Jihočeský obslužnost přímé zadání vlaky
34 komentářů