egoe-plus
Informační technologie Infrastruktura Silniční nákladní doprava

Po Kapschi zbude 226 nepotřebných bran, využití najdou v budoucnu

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Po mikrovlnném systému, který na českých dálnicích od roku 2007 provozovala společnost Kapsch, zbude památka v podobě ocelových mýtných bran. Podle ministerstva dopravy jich je celkem 275, z toho nastupující satelitní systém firmy CzechToll využije jen malou část.

„Společnost Czechtoll se zavázala využít ke kontrole výběru mýtného satelitním způsobem všech stávajících 49 kontrolních bran a dále ještě dodat nových 11 kontrolních bran na nově zpoplatněné silnice I. třídy,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Z mýtného systému tak bylo vyřazeno 226 takzvaných registračních bran, které jsou osazeny pouze anténami pro mikrovlnnou komunikaci s palubní jednotkou v autě (OBU). Nemají kontrolní kamery. Demolice těchto registračních bran ale v plánu není.

Ministerstvo jich chce část zapojit do chystaného systému elektronických vinět pro osobní auta. „Zhruba 80 jich bude využito ke kontrole časového zpoplatnění od roku 2021, další k vysokorychlostnímu vážení vozidel, telematickým projektům, opatřením ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, a podobně,“ doplnila Ledvinová.

Demolice bran podle ní přichází v úvahu pouze v případech, kdy by překážely rekonstrukci nebo rozšíření dálnice či silnice, a jejich přeložení by se nevyplatilo. Takovým příkladem je brána na dálnici D10 u Kosmonos na 45. kilometru.

ŘSD už také zadalo zakázku na odstranění původních elektrických zařízení ze 48 kontrolních mýtných bran. Zakázku v konkurenci šesti nabídek získala společnost Energovod CZ, která nabídla cenu čtyři milionu korun. Odhad činil 20 milionů.

Výhodou mýtných bran je především zkolaudovaná elektrická přípojka.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Muflon

Odhad likvidace 20 mio, realna nabidka 4 mio? Si na tom ourade dela nekdo prdel ne?

Filip

Vůbec nechápu jak se tady všichni pohoršují nad tím, že se tím bude měřit rychlost a podobně. Pokud všichni jezdíte podle předpisů a potom tady všichni voláte, tak Vám to přece nemůže vůbec vadit. Pokud chcete jezdit rychle, tak si připlaťte a nestěžujte si. Nejde přeci říkat, tenhle přestupek je normální a tenhle ne!

pzag

Aneb dle klasického klišé, kdo nic nedělá, tak se přece nemá čeho bát. A to ještě uvidíme, jak bude náhodně skákat omezení rychlosti sem a tam, aby se chytlo co nejvíc řidičů. Pak si zvyknou a tam přibude 110, tam taky. A řidič přece nemá kecat do toho, jak se kde jezdí…tohle už přece dobře známe.

Petr Nick

Nedávno šel na veřejnoprávní televizi film 1984.. zasvěcení tuší

Míša

Vždycky mě baví, pod nehodou kamionu-trestat, kontrolovat, mučit a věšet(za uši). Ale když je plán pro kontrolu řidičů všeho druhu, je to šikana, velký bratr, Orwel. Pak si sami sobě řekněte co vlastně chcete, zákony pro vybrané, nebo spravedlnost? Statistika je jasná, tak co se našim slušným občanům zase nelíbí. Prostě řídit neumíme, je nutný na nás dohlížet(to platí pro každého).

pzag

Co to má být za zcestný myšlenkový pochod?

Míša

Tak si přečti komenty níže, možná ti to doteče.

pzag

A třeba rozdíl mezi pracovním a soukromým? Co je státu do toho, kam si kdo jezdí? Všichni víme, že celá bezpečnost je u nás smrsknutá na měření rychlosti. A to ještě na uměle nastavené tak, aby se opravdu vybralo. Tohle se kamionů netýká. A to, že vy neumíte řídit je váš problém a problém státu. Tohle dozor nikdy nespraví, ale to je samozřejmě mimo vaši kapacitu. Stejně tak by se slušelo dodat, že profesionální točvolanti, co mají nejdůležitější práci na světě a mají pocit, že z kabiny řídí celou zeměkouli, mají naprosto na háku, jestli někomu něco udělají, protože oni… Číst vice »

Míša

Statistika uvádí, že jednou z nejčastějsích přícin nehod je rychlost(tuším2-3místo), dále nedodržení bezpečbé vzdálenosti, ale ta jde s rychlostí a agresivitou řidičů ruku v ruce a zde je dohled ideálním řešením. Nejblbější je, že se opíráš do profi řidičů uplně zcestně, mám oprávnění jen na osobák. Ale vidím, že nejvíce nehod způsobí moje kategorie- soukromá malá vozítka a tak když kamion někoho zabije, tak proto, že mu tam nějakej mamlas vlítl pod nápravu. Proto mě štve, že řidičům osobáků chybí sebereflexe a snaha se ukáznit a namísto toho očerňují ty druhé a „větší“. Takže profíkům přeji, aby soud jim nadále… Číst vice »

pzag

Jenomže to se musí umět chápat psaný text, že? Jaká rychlost? Z ročenky PČR 2018. Z pohledu počtu 1.nevěnování se řízení 2. nedodržení bezpečné vzdálenosti 3. otáčení couvání 4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, což nemá nic co dělat se značkou, že 5. nedání přednosti Z pohledu tragičnosti 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 2. přejetí do protisměru 3. nevěnování se řízení Ta rychlost totiž nemá co dělat s tím, co je na značce. Na druhou stranu je ta rychlost na značce jediná věc, co PČR zajímá. A dokud se tohle nezmění, nic se nezlepší. Celé je totiž příliš postavené… Číst vice »

Míša

To jsem uváděl, jen jsem nejmenoval vše ostatní, co nyní ty. Já si to umím dát do souvislostí, ale jedna z příčín zůstává – rychlost. Navíc okem systému se dá sledovat i chování řidičů za volantem a také agresivita, nakonec si Tě dnes i kdokoliv sám může nahrávat z palubní kamery, takže tohle je jen pro situace, kdy nedojde na nejhorší, ale může působit jako prevence. Prostý státní dohled a následný tlak na agresivní pitomce. Nevím, já se více obávám chování lotrů(někdy i zabijáků) na silnici, než státní aparatury, která také ale není současně v dobré kondici.

pzag

Dobře, ale pokud máme neoznačenou okresku, kde je plošně 90 a někdo se tam namotá na strom, protože je lopata, ale ta zatáčka se dá projet 120. Tak jak se to dá řešit? Dát tam 60, aby až ten člověk vyletí, aby to přežil a všechny prudit s touhle rychlostí, protože plošné měření? To přece nejde. Navíc, odstraň agresivní pitomce a stejně ti zůstane drtivá většina těch špatných. Proč? Protože prostě jezdí špatně. A proč jezdí špatně? Protože v autoškole je to nikdo neučí. Nikdo je to učit nechce, protože tam učí nesmysly. A protože policie to špatně vede, naprosto… Číst vice »

Míša

Já rychlost nevnímám jen jako čistý element, ale exmýtná brána bude týkat těch, co sice vědí, že daný úsek dálnice dovoluje jet 160-180kmh, ale už nedomysleli faktor počasí, či jiného méně bystrého šoféra s tydlínem na volantě, který mu tam vjede z pravého pruhu takřka před nos a záznam obou přežvýkavců bude k tomu, aby jeden jel pomaleji s lepší reakční schopností a druhý si nepsal, že brzy bude tam. Těch eventualit je celá nekonečná linka. Tam vidím posun. Zde končím, jinak už by to bylo vzájemný vyjasňování a vyhraňování názorů donekonečna, díky však za pochopení mých pohnutek.

666

Myslim, že váš přístup nejlépe charakterizuje toto – https://youtu.be/pQHX-SjgQvQ

pzag

Aha, takže mýtná brána zohlední aktuální podmínky, typ auta, schopnosti řidiče a jeho mentální stav a rozhodovací schopnosti. Mohl bych vidět tu technologii, která tohle umí?
To dopadne tak, že prostě každému provozovateli, jehož auto tam projede 140+ přijde obsílka, kde bude zaplaťte bez keců a nebudou z toho body. Takže ti nejvíc nebezpeční budou prostě jezdit a platit. Toliko k bezpečnosti…

Míša

A pro nejlepší udělají paušál, jestli máš rád zbytečné poplatky, alespoň se budeš podílet svými penězi na místním rozpočtu. Na všem je něco dobré i naopak. J

á na to koukám, že místní lidé honící se do OC za pseudoslevami budou chtít šetřit i zde. Pro notoriky na porušování všech předpisů zde budou mýtné brány i nadále.

pzag

Jinak formálně. Ta „70“ je 300 m od kruhového objezdu Takže mám jako řidič auta 300 m na to, abych zastavil. To má být vtip?
Pro srovnání. Zábrzdná vzdálenost vlaku na trati s rychlostí do 60 km/h je 400 m.

BOB

Ty troubo vis prd o praci Mkd. To jste vy Co krityzujete kecate nesmysli. Kazdych 5 let bych Vas dal na testy a na Jizdu. A hned by bylo volno na silnicich

pzag

A ohledně toho sledování. Cokoli v práci udělám nebo řeknu je zaznamenané, cokoli. Reálně by si to mohl poslechnout celý svět a jediné, co tomu brání je nějaký odstavec v předpisech, který říká, že nerelevantní věci se nezveřejňují. Ale když se za mnou zavřou dveře, tak je houby státu do toho, co dělám.

Míša

Spíš jde o to, že nevěříš zdejším voličům, já také mám strach ze zneužívání moci lidmi typu Okamura-Babiš-Zeman a jejich „družiny“. To je ovšem čistě věcí zodpovědnosti lidu, jestli zmiňované nástroje budou k ochraně, nebo k zneužití, myslete na to u uren.

pzag

Vždycky budou ke zneužití, vždycky. Je to jenom otázka času.

Míša

Vše se dá zneužít i vaše maželka, či přítel na ulici. Ale každý nás nechce zabít a okrást, či znásilnit. Ten zbytek je na veřejnosti, jestli budeme věřit v právo a jeho vymahatelnost.

Dáda

kontrolovat trerstat důležoité přestupky a učinně. Mít na mýtných branách kamery s identifikací RZ a detekcí obličeje a toto celé ukládat do databáze, není nic souvisejícího s púřestupky a nebezpečím reálným.

R2R2

Otazka, zda jsou to stejni lide, ja osobne se casto ohrazuji proti sledovani, sikane, neustalemu dohledu i prisnym pravidlum, ale volat po drakonickych trestech pro ridice kamionu nebo libovolnych jinych vozidel me jiste neuvidite.
Neustaly dohled z nikoho lepsiho ridice neudela. Pokutovani prestupku, ktere nejsou nijak zvlast nebezpecne, ale pouze se snadno odhaluji, take nicemu neprispeje.

Dáda

Všechno jsou to jen žvásty. nacpo je kamerama, budou šmírovat pásy, rychlost, časem bude kontrola vykázaných cestovních nákladů (něco jako EET na cesťáky) identivikace a přiřazení osob dle obličeje vozů dle RZ… Orwel by chrochtal blahem.

Rosťa

ANO, už je líp. Primárně vybrat z nás, pracujích, víc peněz ať je pro Koblihy.

liberal shark

Ministerstvo strachu (tedy vnitra) patří už léta socanům.

Josef

opatřením ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu = vyber pokut za rychlost, jde hlavne o ty penize, ta bezpecnost je nekde v pozadi. Kdyby totiz slo o bezpecnost, tak se tam pohybuje Policie v oznacenych vozidlech, to vzdycky funguje, nicmene to by jenom stalo penize, takze radeji kamery a neoznacena vozidla, aby se mohlo pekne kasirovat. Co na tom, ze 160 na prazdny dalnici bude daleko min nebezpecny nez kdyz mam ve 130 nalepenyho debila primo na zadku

Josef

Z tohle si mam odnest co? Ze je bezpecnejsi jet nizsi rychlosti za nekym temer bez odstupu, protoze kdyz pojedu 160, tak na prazdny dalnici budu zastavovat o 100 metru dele? Jenze patrne tam nebudu potrebovat takovy manevr, zatimco kdyz pojedu za nekym nalepenej, tak to do nej nejspis naperu, ale nevadi, jedu bezpecne, pac jedu preci tech 130.

BND30

Pracuji kousek od hranic se SRN a jen minu „čáru“, tak jsou po obou stranách dálnice hromady orezlých a ohořelých vraků luxusních aut (hlavně černá BMW a Mercedesy a Audi), skoro na každém kilometru sbírají havrani zbytky toho piráta, Feuerwehr omývá proudovou hadicí mastné fleky z vozovky… a jezdí se tam fakt šíleně a to jen proto, že se tam smí jezdit legálně 131 a i (skoro se to bojím napsat) víc…
A nebo že bych jen špatně pochopil píár články na idnesu…?

AAA

legálně 131 a na mol ožralý k tomu! taky legálně! armageddon!

Josef

Copak to, ale maji tam tu dalnici do cervena, jak tam tecou potoky krve.

Flinta

V součané době je v Česku cca 1200 km dálnic. Kolik by asi muselo být těch policejních hlídek, aby byla celá síť účinně pokryta?

Dáda

0. protže se zaměřůjí jen na buzeraci tam, kde se to snadno kasíruje a na opravdu nebezpečné situace PČR sere, protože se to nesnadno „odchytává“ a tímpádem se hůře vykazují „zásluhy“ on ten radar na rychlost je nejjednodušší. Kretény, co se lepí na sebe (kamiony, osobáky…. to je jedno) Idioty do jezdí jak blázni (npíšu rychle, píšu jak blázní – nebezpečně) to nikdo neřeší.

liberal shark

Máme asi 40 000 policajtů, tak by to měli v pohodě zvládnout :-).

Rosťa

Stačí aby jezdili po dálnici a ne stali na sjezdu. Primárně jim jde jen o prachy, tak jako včera, jak mě v noci zkasirovali, že mi nesvítí levé světlo. Ale že jsem jel po dálnici 130 a byl jsem suverénně nejpomalejší, tak to pro ně není důležité. ANO, už je líp. Přinést do rozpočtu nejpohodlnějí co nejvíc peněz.

Vít U.

Tím, že ti nesvítí levé světlo, bych se moc nechlubil. Bohužel u nás potkávám víc takových inteligentů, kteří se maskují za motorku. Kolik to stojí vyměnit jednu žárovku?

Dáda

Je důležitý si toho vůbec všimnu.
Vy umíte vyměnit na cestě v noci xenon? vy ho náhradní máte?
Vozidlo je nezpůsobilé k provozu, pokud vlevo nesvítí žádné světlo.. těch „žárovek“ je tam víc.

Dushan

Porušujete předpisy a technickým stavem vozidla jste ohrozil ostatní účastníky a ještě máte drzost protestovat, že jste byl sankcionován! Považuji to za vrchol drzosti a arogance a potvrzuje to, že nasazení kvalitnějšího monitoringu a automatizovaného dohledu je zcela nezbytné.

Josef

Muzou zacit s tema co tam jezdi v neoznacenych autech, jejich prinos k bezpecnosi je aktualne temer nulovy.

František

Takže další auta, další energie, další zplodiny, fajn. Policie v autech namísto v ulicích. Tak já bych možná radši ty kamery na dálnicích než ve městech… 🙂 A tu srandu platit z mýta.

Josef

Tak kdyz uz jde o ty zplodiny, muzou byt vybaveni elektroautem. Uz ted tam ty zplodiny mame, kdyz nas kasiruji z neoznacenych aut, tak at si tam loupnou oznaceni a aspon to bude mit prinos k ty bezpecnosti.

MarekSourak

Je to jasné, hodí se tam kamery na měření rychlosti, podobně jako v Maďarsku, a můžeme hezky vybírat…

Adam H

„Zhruba 80 jich bude využito ke kontrole časového zpoplatnění od roku 2021, další k vysokorychlostnímu vážení vozidel, telematickým projektům, opatřením ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu, a podobně,“ doplnila Ledvinová.

Zvýšení bezpečnosti a podobně – jak krásně schovat měření rychlosti.

BND30

Samozřejmě, protože ten kdo jede 141 km/h je pirát (s malým…) a je třeba a snadné ho potrestat a ten kdo si v tomhle sychravém čase nechá puštěné jen denní svícení je … ale nepostihován. Jak psal předřečník, pokud nebude přítomno na dálnici označené auto policie, nebude nikdo žádné sebepřísnější omezení dodržovat, slavný absolutní zákaz předjíždění kamionů nevyjímaje… takže přísné sankce ještě zpřísníme…a pak ještě a pak ještě….a pak se budeme divit, proč se pořád nic (údajně) pozitivního neděje…

Flinta

Pokud budou k věci všichni přistupovat způsobem, že jeden přestupek je méně závažný než druhý, potom se nezmění nic.

Dáda

nemít zapnutej pás je stejně vážný, jako řídit bez platného řidičáku. Oboje za 3 body, jestli se nepletu….

BND30

Tak ono si s tím „selektivním přistupováním“ začali dopravní policisté jako první a lid se jen logicky přizpůsobil… Proč si „to“ ten mýtický Němec v medvědovi nedovolí doma v Německu a u nás ano ? Protože policie nemá zelenostříbrná auta nebo podobné mantry ? Dovolím si odpovědět si – protože tam policie a zákony mají respekt. Pravda, už to není co to bývalo a souvisí to s první vlnou kamarádů z východu (DDR) a druhou vlnou kamarádů z ještě Dálnějšího Východu… Tady u nás je zákonů a hlavně zákazů a sankcí různého stupně nesmyslnosti už tolik, že lidi přirozeně přepnuli… Číst vice »

liberal shark

A proč má německá policie respekt, zatímco ta česká nikoliv ? Není ta německá náhodou na vyšší úrovni ?

BND30

A čo počujete pod takou vyššou úrovňou, Shark ? 🙂 V centimetroch, v eurách pätnástého, či že sa na nás pozerá z vyššej úrovně (česky spatra – si tady hraju na machra a zasekl jsem se na tom, jak se to vlastně správně píše…)…?
Úroveň policie přeci není věcí uživatele komunikace…ten se jí jen přizpůsobuje, jako všemu ostatnímu.

liberal shark

Co takhle vyšší úroveň právního vědomí, slušného a korektního chování ? U nás neumí policajt ani pozdravit, natož aby předložil služební průkaz a provedl poučení před začátkem úředního úkonu, přesto že mu to zákon přímo ukládá.