Letecké společnosti Letectví

Po 715 dnech opět s cestujícími. Smartwings vypravil první let se 737 MAX

Boeing 737 MAX 8 OK-SWE před odletem do Malagy. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 OK-SWE před odletem do Malagy. Foto: Smartwings
Malaga byla prvním cílem 737 MAX Smartwings i při premiéře tohoto typu ve flotile českého dopravce.

Letecká společnost Smartwings dnes vrátila do pravidelného provozu letoun Boeing 737 MAX 8. V 16:31 letadlo odstartovalo do španělské Malagy, na palubě bylo celkem 77 cestujících. Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com. Letadlo přistálo v 19:25 v Malaze, o dvacet minut v předstihu před letovým řádem.

Po téměř dvou letech tak jde o první let od uzemnění letadla po dvou tragických nehodách v Etiopii a Indonésii. Smartwings jsou druhým evropským dopravcem, který s letadlem začal létat. Postupně vrátí do provozu všech sedm letadel. Naposledy s cestujícími letěly Boeingy 737 MAX Smartwings 12. března 2019.

Smartwings měly letadlo v rezervačním systému nasazené už dříve na jiné lety, nakonec ale termíny zrušily. Zařazení do letového řádu předcházel včerejší ověřovací let. Letoun pilotují letový ředitel kapitán Tomáš Nevole a kapitán Adam Bednařík.

Tomáš Nevole a Adam Bednařík v kokpitu 737 MAX. Foto: Smartwings
Tomáš Nevole a Adam Bednařík v kokpitu 737 MAX. Foto: Smartwings

„Naší absolutní prioritou je bezpečnost našich cestujících a posádky. Žádný stroj nepodstoupil takové prověrky bezpečnosti v historii letectví jako letoun Boeing 737 MAX. Věříme, že důvěra v tento letoun se velmi rychle obnoví,“ říká Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings.

Smartwings počítají s tím, že letoun budou nasazovat hlavně na delší trasy, kde se více projeví jeho úspornější provoz. Dopravce jich má ve flotile zatím sedm, další jsou přitom objednané. „Do začátku letní sezóny chceme postupně uvést do provozu všech sedm letadel 737 MAX 8. U každého jednotlivého letounu budou před znovuzavedením do provozu provedeny ověřovací lety,“ řekla v lednu po schválení letadla v Evropě mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.

Uzemnění letadel způsobilo Smartwings zejména první rok velké ztráty. Firma částečně redukovala svoji objednávku nových letadel, v USA jsou již některá další letadla pro Smartwings vyrobena.

Firma je druhým dopravcem v Evropě, který s tímto typem letadla obnovil provoz. První byl minulý týden TUI fly Belgium. Malaga byla shodou okolností první destinací i belgického letadla a současně i prvním letištěm, kam se před třemi lety Smartwings vydaly s letounem 737 MAX 8 na první pravidelné lince.

Dopravce před týdnem spustil speciální stránku k letadlům 737 MAX. Na nich se snaží odpovědět na nejčastější dotazy, které se týkají návratu těchto letadel do provozu. Firma umožní lidem, kteří s tímto typem letět nechtějí, bezplatnou změnu rezervace. „Ačkoli máme v bezpečnost letounů 737 MAX plnou důvěru, chápeme, pokud budete chtít využít alternativní let operovaný jiným typem letounu. Svou rezervaci v takovém případě můžete změnit bez poplatku,“ uvedly aerolinky. Úplně zdarma ale být změna nemusí: týká se pouze letů, které budou k dispozici za stejnou cenu a koupených do 30. června.

Všech sedm letadel 737 MAX 8 je od zákazu provozu 13. března 2019 odstaveno v Praze. Po celou dobu na nich byla prováděna údržba podle předpisů výrobce.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pikenin

Vaší absolutní prioritou jsou jenom a jenom prachy… a bezpečnost cestujících je pro vás až na úplně posledním místě,protože jinak by jste po známém incidentu s letem na jeden motor přes půl Evropy nemohli nikdy tvrdit,že let byl naprosto bezpečný,v souladu s bezpečnostními standardy a nikdo z posádky nic neporušil.A dnes máte tu drzost říkat,že cestující je pro vás na prvním místě???

kulhán

Letadlo za miliardy a jako potah na sedačce je umělotina.

ADAM

Samet nechcete?

Zdenek

Třeba,by mu,vyhovovaly pozlacený opěrky na ruce…..

M. G.

Na úklid po některých „cestujících“ je to naprostá nutnost.

Npor.Patel Vodsloñ

Jsou tam sedačky? Aha.

lvy

Hezká fotka z kokpitu jen na mě ten vršek působí neskutečně zastarale.

kulhán

Ten overhead panej je vlastně téměř beze změn od šedesátých let.

bohyn

A co by jste si tam asi tak predstavoval? Dotykovy display, co se pri ztrate motoru vypne? Tohle je funkcni a spolehlive.

Peety

Parada! I v teto slozite dobe dokazali Maxe dostat do vzduchu!

RHood

Co ?

Peety

Co na tom nechapete?

RHood

Nemůžu nechápat ? Vy chápete všechno a vždy.

Peety

Jen se Vas ptam….

Tomas

bud v klidu .. on je rhood poněkud momentálně pomalejší ….

RHood

To, že máme názorové rozdíly a stojíme na jiné straně řeky je fakt a nic na tom měnit nehodlám. Nikdy se však nesnížím na úroveň vašich plytkých a primitivních komentářů. Už tady takový jako jste vy byl, měl nickname jen tak.

Martin Csabo

On se vás jen zeptal co na tom nechápete a pořád jsme se to od vás nedozvěděli

bohyn

Zatracenej autocorrect 😀
momentalne -> mentalne

Tomas

o ne, zadny autocorrect … ale parafraze na obrat “momentalne zostalej” z filmu “vesnicko m, strediskova” 🙂

Viki

Tomík Nevolovic aby tam u toho nechyběl. 😂

G700

Ač pana Nevoleho moc nemusím, kdo jiný, než FOM by měl při takovém letu sedět na levé sedačce, fakt nevím…

Peety

souhlas

Vikvan

Proč ho nemusíte? Na mě vždy působil jako jako naprostý profík a má smysl pro humor..

Jaroslav

Tak snad to nespadne🤭

tom

Už aby lety nejen Maxů, ale i SW byly nudnou běžnou banalitou.

Student DR

Aktuálně v TOP 4 na FR24 podle počtu sledujících.

RHood

A co sledují ti sledující ?

Javim

RHood jakože Robin Hood, nebo Retard Hood? Jedno z toho dává větší smysl.

RHood

Zeptal jsem se slušně, co sledují. Máte s normálně položenou otázkou problém ?

ADAM

Co by asi sledovali, když sledují na webovce FLIGHTradar? Na blbou otázku přichází blbá odpověď.

KLL

Hmm, me by taky zajimalo, co presne sleduji. Sleduji tecku na radaru?