lot
Doprava ve městě Trolejbusy

Ostrava opět soutěží nové trolejbusy. DPO změnil podmínky, ukrajinský Bogdan se už nemůže hlásit

Trolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda Ele
Trolejbus 26Tr pro Ostravu. Autor: Škoda Electric
Ve zrušené soutěži byl ukrajinský výrobce levnější. Teď v Ostravě změnili podmínky tendru tak, že se už nemůže přihlásit.

Necelé tři měsíce po zrušení soutěže na dodávku 12 parciálních trolejbusů se snaží Dopravní podnik Ostrava vybrat znovu výrobce nových vozů. V čerstvě vypsané soutěži na 18 trolejbusů změnil ale podmínky tak, že se už nemůže přihlásit ukrajinský výrobce Bogdan, který v předchozím tendru nabídl nejnižší cenu.

Soutěž na nové parciální trolejbusy zveřejnil DPO na svém profilu zadavatele. Oproti zrušené soutěži došlo ke změně některých podmínek. „Technická kvalifikace se změnila tak, že požadujeme dodávku 3 kusů v rámci EU a požadujeme normu EHK 107,“ řekla mluvčí DPO Karolína Hřivnáč Rycková. Současně musí zájemce mít obrat za poslední tři roky nejméně půl miliardy korun.

Tím ze hry zcela vypadává ostravská společnost Tram for envi, která v soutěži zastupovala ukrajinského výrobce trolejbusů Bogdan. Podmínky nemůže vůbec splnit. Proč DPO podmínky změnil, není jasné: do uzávěrky textu už mluvčí neodpověděla.

Ostrava byla prvním městem, kam se ukrajinský výrobce do trolejbusové soutěže v Česku přihlásil. DPO ho dříve z hodnocení nabídek vyloučil, byl přitom levnější než nabídka Škody Electric. DPO nikdy oficiálně nezveřejnil, o kolik se obě nabídky lišily.

Tram for envi se po vyloučení obrátilo na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který nejprve vyloučení potvrdil. Předseda ÚOHS Petr Rafaj ale vyhověl rozkladu a vrátil případ k dalšímu projednání. Tím, že DPO ale soutěž zrušil, ÚOHS řízení zastavil, aniž by ve věci rozhodl, zda DPO chyboval nebo ne. Spor o vyloučení se týkal častého problému v tuzemských veřejných zakázkách: originálu o potvrzení jistiny, například bankovní záruky či pojištění.

DPO nakonec navýšil počet soutěžených trolejbusů z 12 na 18. Parciální trolejbusy mají díky baterii zvládnout jízdu až 12 kilometrů mimo trolejové vedení. DPO navýšení vysvětluje tím, že došlo k ročnímu zdržení a potřebuje další trolejbusy.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Zasvěcený ví, že ukrajinská společnost je banda podvodníků. Tak asi jako celá Ukrajina. Výrobky nevalné kvality a servis veškerý žádný. DPO by byl proti sobě.

Zdeněk

Nemám pocit, že tady v čr je to o moc lepší ! Obzlvášť když se jedná o dotační penízky…

Lxxxx

Když mají plnou vozovnu Solarisů tak je logické, že tam nechtějí něco úplně jiného, s čím nejsou u nás žádné zkušenosti.

Jenik

Než se budete rozčilovat, tak se podívejme na TRAM FOR ENVI s.r.o.:
Založeno 2015 člověkem narozeným 1995 jako PREGOTUX a přejmenováno 2018.
Osoby a obsazení: celkem 2ks lidí. Zprostředkovatel.
Tady toho bude smrdět více než jen nějaká zlovůle DPO.

Bob

Který člověk se narodil roku 1995 jako PREGOTUX?

Zdeněk

Tam jde spíš o to, že ve dvaceti letech zakládat firmu na obchodování s tramvajemi není zase až tak úplně standardní ani v rozvinutých kapitalistických zemích, natož tady v čr 😉

Jenki

Standardní to není. Ale ten kluk to prostě udělal, koupil hotové „eseróčko“ a začal makat.

Pokud si myslíte, že za tím jsou něčí peníze nebo vliv, tak si to myslíte špatně.

Laik

Darebáci.

leviathan

Docela by mne zajímala spolehlivost ukajisnkých produktů.

Gajda

Stejná jako u nás. Tam kde je dodali dostávají slušně zabrat a drží. Takže Ostravu by zvládli jako nic. Sám jsem se v nich svezl a nejde jim nic vytknout – naopak mě překvapilo jak klidnej mají chod i při rozjezdech (pokud porovnám se zkušeností z Jihlavy a Plzně), jsou v tomdle lepší…

Eda

Tady něco hodně prostě smrdí ..

Ondra

Vzhledem k tomu, že Škoda prostřednictvím Ekovy vlastní servisní zázemí DPO, výběrové řízení je jen fraška s předem jasným jediným uchazečem a vítězem.

D@nčes

Výběrovka nastavena pro škodovku.

stanik

Že by Čunkovina ? Zvítězí Tedom ?

Vlk

Zaplať pán bůh, že se Tedomu už nikdy nikdo nedočká !

xyz

Autobusy Tedom se již skoro 9 let nevyrábějí.

A trolejbusy tato firma nevyráběla nikdy.

Jiri

To je ale prekvapeni :-DDD

Tahle manipulace smrdi od hlavy az k ocasu…

Vlk

Vždyť je to ve všech podnicích stejné !!!
Je to jen o prachách ! Udělá se výběrko na míru, někdo dostane tučné všimné
a jsou všichni spokojení !

jan

Tohle kapitalistické handlovaní, toliko pro hovada jest!

Jiří Kocurek

Já tam teda žádného kapitalistu nevidím, snad jen ten výrobce… Jinak je to úřad vedle úřadu.

Martin

kritérium hodnoty obratu pro výběrové řízení je úplně mimo, papaláši to zjevně šijí na míru tomu, kdo dal všimné

Jiri

Tohle snad je diskriminacni kriterium a nedivil bych se, kdyby i toto zrusili. V ove vsechno tihle „odbornici na dopravu“ delaji na tri krat.

MHD

Pokud vím, tak podmínky obratu a referencí se do VŘ dávat nesmí. Tohle VŘ musí být nějaké retro z doby, kdy jsme ještě nebyli v EU.

Martas

Samozřejmě, vlastník Škoda je PPF a Kellner si to už uměl zařídit, aby ti soutěž vyhráli.

a8n

Toho bych nepodezříval, Škodovka tak fungovala dávno předtím, než ji koupil.

Vlk

Martine,
nevím jak se zajímáš o dopravu, ale ta výběrová řízení a to všimné je naprostá realita v celé ČR
už desítky let ! To samé je když se soutěží nějaký tendr na deset let a soutěží se dopravce. Zase, jsou v tom jenom peníze od někoho pro někoho !
To jsou všechno věci, které tady kvetou desítky let.

leviathan

Výše obratu je častým kritériem VZ, má představovat záruku kapacit a reálných garancí kvality.

leviathan

Doufám, že se nepletu.

Jiri

Odbornik na dopravu promluvil 😀

Kevis

Kdybych se vsadil, že to vyhraje Solaris,asi bych se moc nemýlil. V DPO byly nastavené vždy vhodně podmínky výběrového řízení a podívejte se,kdo to obvykle poslední roky vyhraje.

Y.K.

To ale nevyhrává Solaris, nýbrž Škoda s typem postaveným na skříni Solaris (Škoda 26Tr a 27Tr). Trollina tam byla dodávána naposledy někdy před 13 lety nebo tak něco a trolejbusy s výzbrojí TV Europulse jim z toho dělala tuším Ekova?

Kevis

Když vynecháme výzbroj, kterou pak nejspíše dodá škoda,tak ten zbytek prostě bude asi Solaris. Prostě už hodně let se tato značka drží ve výběrovkách v DPO na vítězném místě. Vždyť je to snadné. Stačí jen upravit podmínky tak,aby to dokázal splnit jen určitý výrobce.

Y.K.

To je úplně jedno co je zbytek k výzbroji. Nabídku podává Škoda, tečka. O tom je výběrové řízení. Výrobce Solaris se tohoto nijak neúčastní, je jen subdodavatel stejně jako výrobce sběračů atp. Pokud by v Ostravě v tendru vyhrál Solaris, jezdila by tam Trollina a ne Škoda XXTr.

Anonym ze severu

Dá se v současné době vypsat výběrové řízení na dodávku nových vozů, ve kterém by mohli získat výhodu dodavatelé, kteří už danému podniku nějaké vozy dodali, nebo je tento požadavek kupujícího diskriminační?

Jenki

Tento požadavek – formulován ve stylu „chci to co už mám koupené a vyzkoušené“ – diskriminační je.

Lze jej ale zcela legálně nahradit jinými požadavky, např.:
– vzájemná kompatibilita – typicky u komponentů informačního systému
– reference od jiných zákazníků
– zkušební provoz vzorků
– vyčíslení nákladů na více typů vozů (náklady na přípravky a speciální nářadí, školení obsluhy a údržby, pořízení a skladování ND).

Toto vše může být zahrnuto do celkového vyhodnocení výhodnosti nabídek.

Jarmil

A je někde napsáno, ze to bude Solaris a Skoda? Do Prahy se Škodovka přihlásila s Temsou – ano Turkem… Tak co vám tak vadí na otevřeném výběrovém řízení? To ze dobrovolně necháváme nekrást si ty tam nahoře? Jako 2,5 mil rozdíl na jednom voze je sakra moc peněz! Chápu ze šotouš si přeje aby viděl a mohl šotit svou oblíbenou značku….. Je to tak jako když méně gramotní lidé si mysli, ze peníze si stát muže natisknout… tak proč nám jich nedají víc???? No protože je od vás musí nejdříve vybrat ! Šotouši, ono to není o značce, ale… Číst vice »

PvvS

A proto se bere nejdražší ..

Jenki

Vadí nám na tom, že v ČR vše vyhrává jen a pouze Škoda (s libovolnou karoserií). A v porovnání s okolím (PL, AT) se ani nestydí prodávat parodii na trolejbus v karoserii SOR za cenu karoserie Solaris nebo 18m Solarisy „v holobytu“ za ceny Metrostylu pro Salzburg. No a když je to „jen“ o penězích tak proč SOR „vycouval“ z výrazně levnějšího řešení SOR + Rail Electronics pro Pardubice a nyní pro Brno? A proč se do následného VŘ na krátké vozy najednou zase SOR přihlásil pod křídly Škodovky? Že by dostal pojeb a stáhl ocas? A proč se třeba… Číst vice »

Jarmil

Plho, však o tom tady půlhodiny mluvíme 🙂

Vladimir

Tohle jsou spravne poznatky z trhu a spravne otazky!

Mračoun

V SORu (a nejen tam) totiž už hodně dlouho vědí, že v ČR nevyhrají žádnou pořádnou zakázku bez toho „správného“ dodavatele elektro výzbroje. Alternativní řešení si mohou nechat pro jiné země, pokud tam tedy vyhrají „výběrové řízení“…

Kuba

A co si SOR pomůže tím, že se občas jednou někde přihlásí samostatně, to VŘ se nakonec zruší a v následně vypsaném další VŘ už se přihlásí se Škodou nebo se vůbec nepřihlásí? SOR měl jít tvrdě za svým a mohli využít situace, když byl Solaris přetížen a Škoda tak neměla jiného dodavatele karoserií…

Jenki

Do Prahy se Škodovka přihlásila s Temsou – ano Turkem…
…který je z 50% vlastněn PPF, vlastníkem Škodovky. To jen tak na vysvětlenou.

Jarmil

Já to beru z pohledu Šotouše, co není Solaris je fuj. Ale je to české :), turek vlastencům najednou vadit nebude… Kam tečou peníze z PPF?

Nekdo

Flastenci maji radi kebabe. Tak turecke trolejbuse jsou taky cajk, ne?

Martas

Vše jde za lichvářem Kellnerem a jeho PPF, skoupili škodovku a teď si všechno pohlídá, aby jsme mu cálovali a předražené autobusy.

Kuba

Do jakého VŘ se Škoda přihlásila s Temsou?

Poskok

14 elektrobusů pro DPP

David Brzezniak

Bi vyjeb….Škoda. Opět tunel. Za to si zase někdo půjde sednout. Hezky tučný úplatek…

a8n

Bohužel asi nepůjde, když vidíme, jak dlouho jim to prochází.

Jenki

Když se tou dokumentací prokoušete, je tam ještě jedna schovaná chuťovka.

V závazném znění kupní smlouvy je v kapitole IV „Podrobné vymezení ostatních dodávek“ uvedeno:

„1. Smluvní strany se dohodly, že Prodávající je povinen dodat Kupujícímu společně s první dodávkou vozidel též následující plnění:

g) právo poskytnout dokumentaci vozidla třetí straně provádějící údržbu či opravu vozidla.“

Hádejte, kdo asi tak vlastní tu „třetí stranu“…

Jenki

Na další text(y) se moc těším(e) 🙂

Poskok

Jenki, další perla je třeba to, že průzkum trhu byl prováděn s:
Solarisem (firma spolupracující se Škodou),
Sorem (firma spolupracující se Škodou),
Škodou,
Ekovou (firma defacto vlastně Škodou).

Ale to taky přece vůbec nesmrdí, že? Nepozvat do tržních konzultací účastníka předchozího tendru…

Jiří Kocurek

To srmdí … dětmarovická uhelka hadra.

Obyvatel zlínského pralesa

Už jsem se lekl, že budou mít fejkový Solaris z Ukrajiny, ale teď vidím, že nakonec stejně přijde nefalšované Solárko z Polska (s českou výzbrojí teda)

PvvS

Njn, Schadewerk musí vyhrát za každou cenu.. Teď už musí ..

Poudy

Tak teď už to snad vyhraje jediný správný výrobce. Bogdan ať si počká na výběrko od Prahy, v Praze berou kdejaké šunty určené pro rozvojové země. Řekl tady někdo SOR?

Peeetr

Může vyhrát jakýkoliv výrobce z EU s běžnou velikostí zajišťující možnost budoucích reklamací.
Je teda pravda, že Škodu můžou reálně v ceně porazit jen výrobci z Ukrajiny, Běloruska, Ruska a Číny, ale to je úplně běžná praxe ve velmi mnoha oborech, že máme volný trh v rámci EU a ne celé planety.

Nejvíc pro maximálně volný obchod horují ti, co se zároveň snaží zajistit si monopol na tištění peněz a ještě s maximálním omezením dohledu demokraticky volených vlád, které jediné mají na tisk státních měn nějaké ospravedlnitelné právo.

PvvS

Mohli by i ostatní výrobci. Kdyby se tu stále netrvalo na nesmyslu, že trolejbus je drážní vozidlo. A z toho vyplívající nesmyslný požadavky na materiály, zkoušky, certifikace. Převést je do silničních vozidel, tak je klid a po problémech. Stejně se to dneska od autobusu liší akorát pohonem..

Nekdo

Vzdy se to tak delalo. Jinak to nejde. Je na to predpis. Cestujici by to zneuzili.

Jarmil

Pane vy to taky přestanete hulit…

To co píšete funguje přesně naopak!