Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Olomoucký kraj chystá nový verdikt o stavbě D1 u Přerova

Stavba D1 v úseku Přerov - Lipník nad Bečvou. Foto: ŘSD
Stavba D1 v úseku Přerov - Lipník nad Bečvou. Foto: ŘSD
Žalobu na původní verdikt krajského úřadu loni podala organizace Děti Země spolu se spolkem Krajina Dluhonice.

Olomoucký krajský úřad už má pohromadě všechny podklady potřebné k vydání nového verdiktu o provedené změně územního rozhodnutí na stavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova. Stanovisko krajský úřad vydá v následujících dnech. ČTK informaci získala z dokumentu zveřejněného na úřední desce hejtmanství. Krajský úřad potvrdil změnu územního rozhodnutí na stavbu tohoto úseku D1 už loni v červnu, avšak soud jeho rozhodnutí na podzim zrušil, což zkomplikovalo přípravu této důležité dopravní stavby.

Poslední úsek D1 odvede automobilovou dopravu z Přerova. Řidiči ve městě denně čekají v kolonách desítky minut. Stavba musí začít nejpozději letos na podzim, kdy pro projekt končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Ředitelství silnic a dálnic na začátku ledna zahájilo výběrové řízení na stavbu tohoto úseku dálnice D1. Zároveň požádalo o vydání stavebního povolení. Podmínkou pro pokračování přípravy stavby je vyřešený spor ohledně změny územního rozhodnutí.

Budoucí D1 Říkovice - Přerov. Pramen: ŘSD
Budoucí D1 Říkovice – Přerov. Pramen: ŘSD

Změnu územního rozhodnutí na D1 mezi Přerovem a Říkovicemi předloni povolil stavební odbor olomouckého magistrátu, proti tomu bylo ale podáno devět odvolání. Krajský úřad loni odvoláním nevyhověl a změnu potvrdil. Následovalo několik žalob, které neměly odkladný účinek a příprava stavby D1 u Přerova mohla pokračovat. Rozhodnutí krajského úřadu, který změnu územního rozhodnutí potvrdil, ale loni v říjnu soud zrušil a hejtmanství musí vydat nový verdikt.

Žalobu na verdikt krajského úřadu loni podala organizace Děti Země spolu se spolkem Krajina Dluhonice. „Soud předně uznal námitku, že požadavek závazného stanoviska EIA o vyřešení zimní údržby na dálnici při jejím průchodu ochranným pásmem vod až při kolaudačním řízení je nezákonný, neboť je to nutné doložit již při jejím umístění,“ sdělil ČTK Miroslav Patrik z organizace Děti Země. Soud podle něj také potvrdil, že všechny požadavky závazných stanovisek na ochranu vod, významných krajinných prvků a krajinného rázu měly být zahrnuty do podmínek územního rozhodnutí.

Krajský úřad nyní oznámil, že ministerstvo životního prostředí své stanovisko k vlivům stavby D1 na životní prostředí upravilo například v bodě, který se týká plánované zimní údržby. Kvůli okolním zásobám podzemní vody se má navrhnout vhodný způsob zimní údržby komunikace, který sníží použití posypových solí. Krajský úřad tak už shromáždil všechny podklady pro své vydání nového rozhodnutí.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kodl

Dva týdny poté a žádný nový verdikt vydán nebyl.

Kodl

Máme tu sobotu a žádný nový verdikt vydán nebyl….

Jerry

Nekonečný příběh.. Přerov ten obchvat potřebuje a včera bylo pozdě. Doprava ve městě každý den v háji ..

Michael

To bude drama jako když si ho tam dala sama.

Bvovka

To je takovej problém postavit 10 km dálnice 🤦

Jerry

V této republice ano

Jiří Kocurek

Nikoliv postavit. Vypapírovat.

Jirka

Stát staví dálnice salámovou metodou a zde se to vymstilo. Kvůli vyhybání se chemičce se dálnice navrhne přes vesnici…. Demolice RD kvůli dálnici jsou v ČR poměrně časté (D1, D49, 11), ale zde šlo najít jiné řešení. O kousek vedle se kvůli průtahu Přerovem bourá ještě více domů, což mi přijde taky absolutně mimo. Opravdu by mě zajímalo, který kretén tam dělal územní plán… …. V současnosti se začíná a staví dost dálnic. Problém je v hlavně v nedávné minulosti a lidech jako byli Bárta, Nečas, Tupolánek. Velká část staveb, které se staví dnes měla probíhat před 8-12 lety. Místo… Číst vice »

Petr

Vy tady bydlíte že tu situaci tak detailně popisujete? Silně pochybuji jinak by jste nepsal takové nesmysly. Jedinné domy které se demolují jsou zchátralé haly bývalé Juty kde byla nařízena stavební uzávěra již v 70 tých letech. Tudíž Váš příspěvek je velký blábol. Je ostudou státu že není schopen konečně dostavět poslední část páteřní dálnice přes naši zemi.

VJY

Jestli to není tím, že územní rozhodnutí i stavební povolení dělají úředníci, kteří běžně povolují garáže a psí boudy. Pak tam nasekaj hromadu chyb (někdy i zcela záměrně) a po těchto chybách se pak vozí ultralevicoví anarchisti schovaní za tzv. EKO a vydírají stát a škodí republice. A proč. Protože můžou. A když je ta možnost, tak se vždycky najde nějaký prudil, který si to užívá.

Ornyl

Takže státní orgány opět pracují ledabyle a všichni to svádějí na nevládky. Jste trapní…

Ferda Mravenec

Přál bych všem těm pisálkům, aby jim naplánovali obchvat nad barákem a sloupy mostu na zahradě, tak jako mně !

karel

dobry den, a vykoupili u vas na zahrade jenom plochu pro sloupy nebo celou zahradku?

Dalibor

Zajímalo by mě kolik prostředků stojí nápady DZ. Kdy už jim konečně „doporučí,aby se stáhli.Zachráníá jednoho čolka a kolik let otravují lidi v Přerově?

Greta

Tak jim to doporučte. Jo ono je lepší čekat na jiný.

Jan Sova

Zástupně nejde o čolky (ti by v té oblasti u chemických závodů fakt nepřežili), ale o křečka. Mnohem houževnatější zvíře, které se hodí do chovu i DZ.

Daniel Bečvář

Důležité je zmínit, že námitku proti vedení trasy soud Dětem Země zamítnul. Což je sice dobrá zpráva, ale vzhledem k tomu, že Ministerstvo dopravy ještě nevydalo stavební povolení, proti kterému stejně podají DZ rozklad, bude to ještě drama.

Kodl

Zahájení této stavby se bude skutečně rovnat malému zázraku.

Nigieu

Aby to nedopadlo jako D49 z Hulína na Fryšták

Kodl

No tak D49 je prakticky už teď odsouzena k nezahájení. Dokonce bych si troufl polemizovat, že ten projekt dalnice D49 opustí a vzdají.

BND 30

Nikoliv, pojede se podle nového zákona. Což by mohl být větší kalup, když se to správně pojme…

Kodl

Rád se nechám překvapit. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že před rokem 2030 se z toho neuskuteční prakticky nic.

Kodl

Btw. kde jste se dostal k takové informaci, respektive jak moc je věrohodná? Děkuji

Daniel Bečvář

Zahájení D49 v letošním roce je naopak reálnější než D1 u Přerova, karty jsou zde už rozdány – je vydáno stavební povolení proti kterému bylo podáno 6 rozkladů (víceméně všechny stejné) a záleží již tedy pouze na tom, zda to stihne ministerstvo do listopadu vyřídit. Všechny soudy ohledně udělených výjimek z chráněných druhů už „ekologové“ prohráli.

Kodl

A právě v tom, „pokud se to stihne vyřídit“, vidím zakopaneho psa a možné velké problém.

Daniel Bečvář

Jisté není samozřejmě nic, ale u D49 je ta šance pořád větší než u D1, kde ještě stavební povolení není ani vydané a až bude, stejně přijdou rozklady a nenabyde právní moci. Pokud nemají na ministerstvu nějaký plán B, tak ta D1 už časově prostě nevychází.

Kodl

Nenapadá mě aktuálně asi nic, co by mohlo nějaký plán B tvořit. Začít snad úplně znova, podle nové legislativy? Odebrat veškeré dotace které putují do Říkovic jako kompenzace a protlačit to silou? Skutečně posunout trasu, jak vydírájí ekologové a doufat, že dodrží slovo? Nic z toho není schůdné. Myslím že ta díra u Přerova tam zůstane ještě takových 8 let a to je prostě naprosté selhání všech zúčastněných.

Daniel Bečvář

Plánem B jsem myslel vyjednat v EU prodloužení výjimky platnosti EIA třeba o 2 roky, pak by se to stihlo. Případně stavbu celou zaplatit z národních zdrojů.

Kodl

Ta vyjimka EIA o ikdyby jenom jeden rok je naprosto neschudna cesta. Je to spojeno s takovym byrokratickym procesem, ze by to trvalo roky. Predvidat by se take dalo, ze by to EU smetla ze stolu, jelikoz takovato zmena ma vliv na celou Evropskou Unii.

On.

To nemusejí sdělovat předem. Poslední den odvolání dojdou tři prázdná odvolání proti rozhodnutí. Někdy na podzim je stěžovatele doplní no a někdy příští rok se o nich podaří rozhodnout. Takže letošní podzim opravdu nehrozí.

Jaaa

Prázdná odvolání se musí doplnit obvykle do 15 dnů.

Tomāš

Věc se vrátila do druhého stupně, tady už znova odvolání možné nebude. Jedině zase žaloba.

Kodl

Se kterou se rozhodně musí počítat. Nevěřím, že by ji ti pomatenci nepodali.

Wenzel44

Rozhodnutí KÚ OLK bude jiz druhoinstancni (odvolaci) rozhodnuti, tedy proti nemu lze pouze podat spravni zalobu. Ta sama nema odkladny ucinek (=nepozastavuje ucinky vydaneho rozhodnutí), pouze odkladny ucinek muze priznat soud na navrh zalobcu (o tom soud rozhodne do 30 dnu). Bohuzel uz jednou odkladny ucinek v teto veci priznal, nicmene imho nejsou pro to splneny podmínky (ujma zalobcu) a priznat by nemel.

johny

Žaloba určitě přijde. Bude třeba ještě prověřit, zda v dosahu této stavby nebudou ustájené dojnice, které by byly obtěžovány hlukem. Na sever od Přerova tento problém již hrozí. Pokud se zjistí, že ano, potom bude třeba kompenzační opatření, např. pouštění hudby, čímž by se stimulovala jejich dojivost. Tento systém již byl v praxi ověřen a dokonce to bylo i filmově zpracováno 😀

Greta

To jak milujete Troskovy veledíla o vás něco vypovídá.

Vladimír

Ne, to pouze o autorovi vypovídá to, jak moc považuje za důvodné neustálé blokování staveb dálnic pomatenými aktivisty…

Jaaaa

Pomatená je spíš celá mašinérie ohledně projektování a trasování těchto staveb. Lidi, kteří žijí v okolí, jsou pro tuto mašinérii jen póvl bez jakýchkoli práv. O zvířata a životní prostředí obecně radši ani nemluvím.

Vladimír

Lidi v okolí je třeba důsledně chránit technickými opatřeními. A ne rozhodně tak, že se řekne „dálnici tady prostě nechceme“, když existuje již dávno schválený plán tras dálnic v republice, které je třeba ještě dostavět. Aktivisté to jen neustále blokují s poukazem na imaginárního sysla. Kterého jim po dlouhých letech na D49 soud už konečně zrušil (viz informace výše v diskuzi).

Partneři


Czechtoll

pst
podcast