Odstranění škody po vykolejení vlaku v Úpořinách vyjde na 68,5 milionu korun

Vykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekce

Správa železnic očekává, že náklady na opravu stanice po nehodě zaplatí její viník.

Zářijové vykolejení nákladního vlaku společnosti SD – Kolejová doprava bylo loni jednou z největších mimořádných událostí na české železnici podle vzniklé škody.

Vyplývá to z výsledku veřejné soutěže na opravu stanice. Zakázku za 68,5 milionů korun získala litoměřická společnost Chládek & Tintěra, smlouva je již v registru smluv. Na dokončení bude mít 19 měsíců. Opravy výrazně omezí provoz na trati z Ústí nad Labem do Bíliny zhruba na měsíc, v úseku Řehlovice – Úpořiny – Ohníč dojde na dva týdny k nepřetržité výluce.

„Oprava je požadována z důvodu odstranění následků mimořádné události, znečištění kolejového lože a jeho malé propustnosti a z důvodu opotřebovanosti dřevěných pražců a výhybkových součástí, zejména pak poškození kolejí a trakčního vedení,“ uvedla Správa železnic v zadávací dokumentaci.

Správa železnic počítá s tím, že částku za opravu nakonec nebude platit ona, ale viník. Ten zatím není oficiálně znám. „Ze strany Správy železnic bylo zjišťování příčin a odpovědnosti za vykolejení drážních vozidel již ukončeno. Po zkompletování všech podkladů nutných k vyčíslení a doložení vzniklé škody bude Správa železnic její náhradu uplatňovat vůči viníkovi mimořádné události,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Drážní inspekce dosud vyšetřování neuzavřela, po nehodě ale jako předběžnou příčinu určila závadu na vozech. Šlo o vlak společnosti SD – Kolejová doprava, která patří majetkově pod polostátní ČEZ. „Vzhledem k tomu, že šetření vzniku a příčin mimořádné události v Úpořinách není ještě Drážní inspekcí ukončeno, nebude společnost SD – Kolejová doprava poskytovat žádné informace,“ řekl člen představenstva Vilém Lerach. Neodpověděl ani na dotaz, jaká firma prováděla na vozech revizní opravy.

Zjištěný lom nápravy vozu

K nehodě došlo loni v září. Šlo o vlak naložený uhlím. Vykolejilo celkem pět vagónů, tři lehly na bok.  Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera deníku Zdopravy.cz tehdy řekl, že na místě byl zjištěn lom nápravy nákladního vozu. „To považujeme za příčinu mimořádné události, nikoliv za její následek. Naše šetření se tedy ubírá tímto směrem,“ řekl Kučera. Inspektoři proto řeší například údržbu vozidla a provádění revizních kontrol.

Kučera loni současně pochválil i rychlou reakci výpravčí při mimořádnosti. „Když viděla nestandardní jízdu vozu, tak běžela do dopravní kanceláře použít generální stop, což ale vzhledem k rychlosti vlaku a dalšímu vývoji nehodového děje už nemohlo ničemu zabránit,“ dodal Kučera.

Vykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekceVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Pavlína VeseláVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Pavlína VeseláVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Pavlína VeseláVykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekce
Tagy Chládek & Tintěra SD - Kolejová doprava Správa železnic trať 131 Ústí nad Labem - Úpořiny - Bílina vykolejení vlaku
26 komentářů