Infrastruktura Železnice

Odstranění škody po vykolejení vlaku v Úpořinách vyjde na 68,5 milionu korun

Vykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekce
Vykolejení nákladního vlaku v Úpořinách. Foto: Drážní inspekce
Správa železnic očekává, že náklady na opravu stanice po nehodě zaplatí její viník.

Zářijové vykolejení nákladního vlaku společnosti SD – Kolejová doprava bylo loni jednou z největších mimořádných událostí na české železnici podle vzniklé škody.

Vyplývá to z výsledku veřejné soutěže na opravu stanice. Zakázku za 68,5 milionů korun získala litoměřická společnost Chládek & Tintěra, smlouva je již v registru smluv. Na dokončení bude mít 19 měsíců. Opravy výrazně omezí provoz na trati z Ústí nad Labem do Bíliny zhruba na měsíc, v úseku Řehlovice – Úpořiny – Ohníč dojde na dva týdny k nepřetržité výluce.

„Oprava je požadována z důvodu odstranění následků mimořádné události, znečištění kolejového lože a jeho malé propustnosti a z důvodu opotřebovanosti dřevěných pražců a výhybkových součástí, zejména pak poškození kolejí a trakčního vedení,“ uvedla Správa železnic v zadávací dokumentaci.

Správa železnic počítá s tím, že částku za opravu nakonec nebude platit ona, ale viník. Ten zatím není oficiálně znám. „Ze strany Správy železnic bylo zjišťování příčin a odpovědnosti za vykolejení drážních vozidel již ukončeno. Po zkompletování všech podkladů nutných k vyčíslení a doložení vzniklé škody bude Správa železnic její náhradu uplatňovat vůči viníkovi mimořádné události,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Drážní inspekce dosud vyšetřování neuzavřela, po nehodě ale jako předběžnou příčinu určila závadu na vozech. Šlo o vlak společnosti SD – Kolejová doprava, která patří majetkově pod polostátní ČEZ. „Vzhledem k tomu, že šetření vzniku a příčin mimořádné události v Úpořinách není ještě Drážní inspekcí ukončeno, nebude společnost SD – Kolejová doprava poskytovat žádné informace,“ řekl člen představenstva Vilém Lerach. Neodpověděl ani na dotaz, jaká firma prováděla na vozech revizní opravy.

Zjištěný lom nápravy vozu

K nehodě došlo loni v září. Šlo o vlak naložený uhlím. Vykolejilo celkem pět vagónů, tři lehly na bok.  Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera deníku Zdopravy.cz tehdy řekl, že na místě byl zjištěn lom nápravy nákladního vozu. „To považujeme za příčinu mimořádné události, nikoliv za její následek. Naše šetření se tedy ubírá tímto směrem,“ řekl Kučera. Inspektoři proto řeší například údržbu vozidla a provádění revizních kontrol.

Kučera loni současně pochválil i rychlou reakci výpravčí při mimořádnosti. „Když viděla nestandardní jízdu vozu, tak běžela do dopravní kanceláře použít generální stop, což ale vzhledem k rychlosti vlaku a dalšímu vývoji nehodového děje už nemohlo ničemu zabránit,“ dodal Kučera.

Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
KarelF

Tak to jakože má viník zaplatit i renovaci toho co tam bylo staré už předtím. Píše se o náhradě starých dřevěných pražců atd.
Jinak to bych mohl chtít náhradu za to, že SŽ neprořezává stromy na náspech a za 10 let je z náletu pěkné stromořadí a stálo mne nemalé úsilí přepojit klienty na jiné vysílače kvůli těmto stromům okolo tratě. Dle zákona jim to prořezat mohu, ale proč bych to dělal když to mají dělat oni – sž.

Leinad

Jako nabourané auto 😀 buď je to totálka a dostaneš bazarovou cenu toho před nehodou.
Nebo pojišťovna má zaplatit opravu, to znamená uvedení do původního stavu (originální díly i s prací servisu) a navíc pokles bazarové ceny (nebourané X bourané auto), za to pojišťovna může dostat původní (zmackané) díly jestli ji k něčemu budou.

Miroslav Zikmund

Prasklá náprava je provozní riziko, při VTP, NTP nezjistitelná. Podobně jako přetržení vlaku z důvodu „vytažených“ střev, za jízdy vlaku prasklá pružnice.

IGCT

Tak, a nyní by se měli ozvat dopravci, kterým závada na infrastruktuře SŽ vytvořila škody a ty soudně na SŽ vymáhat. Ať je tedy spravedlivost opravdovou spravedlivostí.

Pája

Jak můžete odhalit lom nápravy? Pokud jde poznat po zvuku, tak to vozmistr snad nepustí?

Miroslav Zikmund

Odporník – Generální inspektor drážní inspekce Jan Kučera – s nedohledatelným profesním životopisem a neznámou profesní odborností (osoba odborně způsobilá) v oblasti provozování dráhy nebo drážní dopravy (včetně údržby kolejových vozidel) to jistě rád s náležitou fundovaností vysvětlí …

Stanley

podle zvuku jde poznat max.volná obruč což dneska potkat mimo HV..?? je svátek

Leinad

To je problém výrobce/provozovatele. Jestli je defektoskopie dražší než nová náprava, tak pravidelně vyměňovat.

Jerry

A zaplatila SŽDC cargu za škody způsobené jejich výhybkou , která byla v otřesném stavu?

Olin

Co je to vyhýbka v otřesném stavu? (v tomto případě; je to bez jakýchkoliv „špiček“ a invektiv – prostě o tom nemám vůbec „ánung“). Díky, O.

Kalanis

Malešice?

Jerry

Údržba na té výhybce bylo sprosté slovo

medical_examiner

Kdyby to bylo jen a pouze tady, tak by jsme měli blahobyt.
Jenže údržba na naší infrastruktuře obzvlášť silný vulgarismus.😀

Zrzek

A co třeba za sukafon a batoh z Kdyně. To kroutí i když ta louka je taky jejich schopnost údržby.

Jerry

To taky..

Martin 11

Co má společné Cargo s touto nehodou?

Gwann

tak dvě státní firmy se budou spolu soudit. normálka, ne?

PS: tedy dcerka polostátní se státní organizací, aby to bylo přesně.

Stanley

Nepřijde mi že by SD kolejová doprava byla státní podnik..

František Plášek

A co škoda, která vznikla, když ty vagony rvali hasiči vyprošťovacím tankem, místo toho, aby počkali na jeřáb?

Jiří Kocurek

Drážní hasiči patří pod SŽDC/SŽ https://www.spravazeleznic.cz/hzs
To ať si Správa vyřeší interně.

Greta

No za opotřebení pražců asi nemůže viník nehody, ať už to byl kdokoliv. AŽ bude muset taky přitlačit. Komu někdy pojišťovna odecetla amortizaci, tak to zná.

M H

Za opotřebení ne, nicméně tady jsou náklady vyčíslené za opravu do provozuschopného stavu. A pokud se kolej z pražce vytrhne či se v něm jinak pohne, je docela pravděpodobné, že neexistuje jiná možnost, než kompletní výměna. Aneb neumím si představit, že by tam někdo zpátky jen položil ty samé koleje a vzal si na triko případnou další nehodu.

Jerry

No tak takou prasarnu sem viděl.. vytrahali kolej .. dali tam použité betonové pražce, celkem v dobrém stavu a pak na to původní kolejnice.. které už to mnely silne zasednou.

Jerry

Za co mám ty mínusy.. tak já vám to vyfotím ať vidíte zkorodované kolejnice .

Miroslav

Asi za tu češtinu, to je něco strašnýho…

Kalanis

Spíš to vypadá, že SŽbezDC vidí příležitost, že mírnou modernizaci nebude platit z vlastní kapsy.