„Odměna“ za roky péče. Unikátní lokomotiva zmizí z Jaroměře do depozitáře Národního technického muzea

Lokomotiva Ringhoffer č. 2 v Jaroměři. Foto: Rainerhaufe / Wikimedia CommonsLokomotiva Ringhoffer č. 2 v Jaroměři. Foto: Rainerhaufe / Wikimedia Commons

Lokomotiva má zmizet z Jaroměře do konce dubna. Národní technické muzeum neuvedlo, jaké s ní má plány.

Po lokomotivě Conrad Vorlauf přijde železniční muzeum Výtopna Jaroměř o další velký tahák expozice: akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer 2 z roku 1916. O stroj se místní nadšenci starali čtvrt století a byl jedním z taháků muzea. V příštích dnech jej čeká stěhování do Chomutova do depozitáře Národního technického muzea (NTM). To k lokomotivě přišlo jen díky tomu, že je státní institucí, nikoliv díky svým znalostem v péči o historická vozidla.

Na první pohled nepříliš logický přesun lokomotivy má své důvody ve spletité historii stroje, který dlouhé roky sloužil na vlečce cihelny v Dobrušce. V roce 1994 ho získali do pronájmu nadšenci z Jaroměře a opravili ho do provozuschopného stavu. Jeho majitelé neplatili státní akciové společnosti Čepro, a tak stroj skončil jako majetek Čepra. Lokomotiva zůstala v Jaroměři.

„Je nám to velmi líto. Do oprav jsme vložili vlastní prostředky, velmi nám pomohla tehdejší ŽOS Česká Třebová (nyní CZ LOKO). Lokomotivu předáváme i s bateriemi, které jsou naším majetkem. Pokud nebude NTM souhlasit s nájemní smlouvou na baterie, vezmeme si je zpět,“ řekl ředitel Společnosti železniční výtopna Jaroměř Bohuslav Škoda.

S Čeprem měli nájemní smlouvu do roku 2023. Loni na podzim ale přišla výpověď. „Podnětem k rozhodnutí převést lokomotivu jsou naše intenzivní partnerské vztahy s významnými institucemi České republiky v oblasti vědy, výzkumu, vzdělávání a kultury, jejichž součástí je i Národní technické muzeum. V rámci našich CSR aktivit jsme se rozhodli lokomotivu, která je kulturní památkou zapsanou v Ústředním seznamu kulturních památek České republiky, darovat a jako společnost s majetkovou účastí státu ji předat právě do správy uvedené státní příspěvkové organizace. Je ve vysokém zájmu Čepra, aby měl lokomotivu ve vlastnictví subjekt, který zajistí její údržbu a zachování v dobrém stavu i pro další generace. Stávající Společnost železniční výtopna Jaroměř, z. s., jsme o této skutečnosti v předstihu informovali,“ uvedl mluvčí Čepra Marek Roll.

NTM nechce říct, jaké plány s lokomotivou má

Čepro ve svém vyjádření uvedlo, že převodem pod NTM se posílí prezentace lokomotivy. Otázkou jsou také kompetence NTM. Před třemi lety si takto státní organizace spadající pod ministerstvo kultury stáhla pod sebe několik parních lokomotiv včetně Conrad Vorlauf z Jaroměře. NTM nebylo dosud schopné vysoutěžit ani firmu, která by na nich provedla základní opravy. Stroje jsou umístěné v depozitáři v Chomutově, stejný osud čeká nejspíše i akumulátorovou lokomotivu. Depozitář se otevírá veřejnosti jen několikrát za rok. Jaké plány s lokomotivou má, není jasné. NTM uvedlo, že odpoví až poté, co stroj převezme.

Do řešení budoucnosti lokomotivy se pokusil zapojit ještě hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček, zatím bez výsledku. Na svém facebookovém profilu uvedl, že si dokáže představit model, kdy by NTM lokomotivu v Jaroměři nechalo a zapůjčilo i další exponáty. Vzhledem k nedobrým vztahům mezi spolkem a NTM kvůli předchozímu vrácení parní lokomotivy Conrad Vorlauf to ale za současného personální obsazení není příliš reálné. „NTM s námi nijak nekomunikuje. Když jsme jim v listopadu poslali dopis, odpověděli až nyní,“ dodal Škoda.

Jaroměřské muzeum se rozhodlo lokomotivu na poslední dny vytáhnout na venkovní plochu, aby si ji lidé mohli vyfotit. „Bohužel jednání o dalším setrvání lokomotivy v expozici železničního muzea Výtopna Jaroměř nejsou úspěšná. Možný návrat Ringhoffera do Jaroměře generální ředitel NTM připouští, ale bude to otázkou dalšího jednání. Nyní je v plánu, že lokomotiva bude ve čtvrtek 29. 4. předána zpět společnosti Čepro a to bude zajišťovat její přepravu do depozitáře NTM v Chomutově,“ uvedli na svém facebooku. „Uložení do depozitáře může znamenat zničení baterií,“ upozornil Škoda.

Pro nadšence z Jaroměře je současná situace už i ponaučením, že musí opravovat jen vlastní majetek. „Nyní už obhospodařujeme jen vlastní majetek, z chyb jsme se poučili. Pomáhá nám s tím Královéhradecký kraj a město Jaroměř,“ dodal Škoda.

Tagy Čepro Národní technické muzeum NTM Ringhoffer Společnost železniční výtopna Jaroměř Top Železniční muzeum Výtopna Jaroměř
98 komentářů