Obrazem: Zasypané zářezy, zbytečné mosty, opuštěná hradla. Starý úsek IV. koridoru mizí po 150 letech z krajiny

Most u Ješetic ztratil svou funkci, zářez s tratí pod ním zmizel. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost u Ješetic ztratil svou funkci, zářez s tratí pod ním zmizel. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Unikátní návrat dopravní stavby přírodě. Místy už nelze vedení původní tratě v krajině podchytit.

Na pomezí jižních a středních Čech dochází k ojedinělému návratu krajiny ke vzhledu z doby před 150 lety. Správa železnic zde z velké části zahlazuje stopy po starém úseku IV. koridoru, který byl na začátku prázdnin mezi Sudoměřicemi a Voticemi nahrazen novostavbou.

„V Česku najdeme případy, kdy po napřímení části trati slouží opuštěné drážní těleso například jako cyklostezka. Že by ale byl nahrazený tak dlouhý úsek celostátní trati a stopy po něm v krajině mizely jako mezi Sudoměřicemi a Voticemi, to je záležitost unikátní,“ říká mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Materiálem ze dvou nových tunelů se zaváží staré zářezy, takže místy už nelze vedení původní tratě v krajině podchytit. Železniční svršek byl demontován a podle Správy železnic není vzhledem ke stáří dále využitelný. Staré kolejnice tak míří do šrotu.

„Pokud jde o zařízení trati, výzisky v podobě starých lamp, návěstidel a dalšího vybavení se mohou uplatnit pro muzeální potřeby. V řešení je převzetí původních zařízení, která nezůstanou Správě železnic, příslušnými institucemi. V této souvislosti musíme zmínit i spolupráci s Mikroregionem Voticko a záměr nadšenců zachovat část trati u Střezimíře pro provoz drezín a železniční skanzen,“ doplnil Gavenda.

Trať v původní stopě sloužila přes 150 let, zprovozněna byla v roce 1871. Obce v rámci Mikroregionu Voticko chtějí vedle muzea a muzejního provozu na zachovaných zhruba dvou kilometrech trati vybudovat například novou náves v Heřmaničkách nebo odpočinkovou zónu v Ješeticích.

Zbytky tratě na příjezdu do Heřmaniček od severu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZbytky tratě na příjezdu do Heřmaniček od severu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNa novém koridoru u Heřmaniček se stále pracuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZrušený přejezd na starém úseku IV. koridoru v Heřmaničkách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZrušený přejezd na starém úseku IV. koridoru v Heřmaničkách. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMísto vlaků jezdí po drážním tělese nákladní auta. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBývalý přejezd v centru Heřmaniček (červenec 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPřejezd Heřmaničky, když zde ještě jezdily vlaky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZbytky kolejí v někdejší stanici Heřmaničky, troleje jsou pryč (červenec 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOpuštěný drážní domek, Heřmaničky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOpuštěný drážní domek, Heřmaničky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOpuštěný drážní domek, Heřmaničky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVysloužilé drážní značení, lampy, atd. z opuštěného úseku IV. koridoru. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOpuštěná stanice Heřmaničky. Autor: Zdopravy.czOpuštěná stanice Heřmaničky. Autor: Zdopravy.czOpuštěná stanice Heřmaničky. Autor: Zdopravy.czOpuštěná stanice Heřmaničky. Autor: Zdopravy.czOpuštěná stanice Heřmaničky, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.czNádražní budova Heřmaničky patří Českým drahám (zde ještě v dobách provozu). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStanice Heřmaničky v dobách provozu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStanice Heřmaničky v dobách provozu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářOpuštěná stanice Heřmaničky. Autor: Zdopravy.czPůvodní severní výjezd ze stanice Heřmaničky. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost z roku 1900 u Ješetic původně překlenoval hluboký zářez s tratí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost z roku 1900 u Ješetic původně překlenoval hluboký zářez s tratí. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost u Ješetic je dnes na úrovni terénu, zářez zmizel, krajina se vrátila do doby přes 150 lety. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTyhle duby původně rostly na strmém svahu nad tratí. Ta byla zasypána. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRychlík na novém koridoru se blíží k tunelu Deboreč. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPoznali byste, že tudy v hlubokém zářezu vedl koridor? Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPod tímto mostem ještě nedávno jezdily mezinárodní expresy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRychlík u nové zastávky Ješetice nedaleko tunelu Deboreč, v pozadí těleso staré tratě. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRychlík u nové zastávky Ješetice nedaleko tunelu Deboreč, v pozadí těleso staré tratě. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIV. koridor, křížení staré a nové stopy nedaleko severního portálu tunelu Deboreč. Zde rychlík jede ještě po starém. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStanice Ješetice už přišla o kolejiště i troleje. Budova půjde k zemi. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Ješetice z železniční mapy zmizelo, trať byla přeložena do tunelu Deboreč. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNádraží Ješetice z železniční mapy zmizelo, trať byla přeložena do tunelu Deboreč. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStejné místo, už bez trati. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTakzvaný výzisk ve stanici Ješetice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNěkdejší přejezd u Ješetic, vpravo donedávna stával drážní domek. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTady je na fotce z konce roku 2018. Stará výdejna jízdenek u Ješetic ztratila svůj účel dávno předtím.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost přes starou trať u Mezna, při pohledu na jih je vše zasypáno. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMost přes starou trať u Mezna, při pohledu na sever je naopak trať zachována pro muzejní provoz. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZachování zhruba dvou kilometrů kolejí si prosadila obec Střezimíř, chce zřídit železniční muzeum. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZe Střezimíře zmizely troleje, jinak stanice zůstala v původním stavu. V kolejišti si o prázdninách hrají děti. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPředposlední den provozu halila stanici Střezimíř mlha (březen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStanice Střezimíř byla nahrazena na novém úseku zastávkou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStarý nákladní vagon ve Střezimíři. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTěleso původní dráhy, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSouběh staré a nové tratě u Mezna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZbytky tratě mezi Střemíří a Meznem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDeponie vytěženého materiálu u Mezna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNová část IV. koridoru u Mezna. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Správa železnic Sudoměřice - Votice zaniklá železnice
179 komentářů