Obrazem: Vyšehradský most a 3. místo. Sudop navrhl dvě konstrukce vedle sebe

Vyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop Praha

Pro zachování odkazu doby by bylo možné část staré konstrukce využít pro přemostění z levého břehu Vltavy na Císařskou louku.

Deník Zdopravy.cz přináší obrazovou dokumentaci i k 3. místu v soutěžním dialogu o budoucí podobu železničního mostu pod Vyšehradem. Poskytla ji společnost Sudop Praha, z jejíž dílny návrh pochází.

Sudop se pravděpodobně nejvíce přiblížil dnešní podobě mostu, na jehož místě navrhuje novou konstrukci se dvěma kolejemi. Ta by byla na severní straně (po proudu) doplněna „hubenějším“ dvojčetem s jednou kolejí. Soumostí je doplněno lávkami pro pěší a cyklisty.

„Nosná konstrukce mostu je navržena jako celoocelová svařovaná trámová, vyztužena obloukem tzv. Langerův trám s tuhým středovým závěsem ve tvaru V,“ píše Sudop Praha v doprovodném textu.

Správa železnic představila výsledky soutěžního dialogu 23. listopadu. Na 2. místě skončil návrh sdružení Společnost 3.0, které tvoří IPR Praha, EXCON, koucky-arch.cz a Ing. Ivan Šír, projektování dopravních staveb CZ. Vítězný návrh je od společnosti 2T engineering.

Vyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh a zastávka Výtoň, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh a zastávka Výtoň, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop PrahaVyšehradský most, návrh, 3. místo. Autor: Sudop Praha

Úsek mezi hlavním nádražím a Smíchovem -⁠ a především více než stoletý ocelový most pod Vyšehradem -⁠ je nejvýznamnější úzké hrdlo pražského železničního uzlu. Správa železnic léta mluví o jeho modernizaci, která měla už dávno začít. Nyní se mluví o zahájení stavby v roce 2026

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. I tehdy obyvatelstvo protestovalo, nakonec ale vzalo ocelové oblouky na milost a dnes patří k vyhledávaným pražským panoramatům.

Podle Správy železnic je nicméně stará konstrukce neopravitelná. Alespoň její část by měla být zachována a přemístěna jinam. Most je památkově chráněn. Soutěžnímu dialogu a jeho výsledkům už se také dostalo řady kritických ohlasů.

Druhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinherraŽelezniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinheraaŽelezniční most pod Vyšehradem v Praze. Autor: Enfo – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28675432Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra

Využití stávající konstrukce (z návrhu Sudop Praha)

Pro zachování odkazu doby by bylo možné část mostní konstrukce využít pro přemostění z levého břehu Vltavy na Císařskou louku v rámci Smíchovského přístavu. Přístav vznikal v období let 1899 až 1903 a má tedy s přemostěním Vltavy historickou vazbu. Jedna nosná konstrukce mostu by po rekonstrukci mohla sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty a vhodně tak propojit nově budovanou dynamicky se rozvíjející čtvrť „Nový Smíchov“ přibližně v místech bývalého lihovaru. Dále unikátní fragmenty konstrukce mostu (styčníky, ložiska apod.) by bylo možné využít pro stálé expozice odkazující na historii přemostí umístěné v kamenných klenbových obloucích na výtoňském předpolí.

Tagy Sudop Praha Vyšehradský most železniční most pod vyšehradem
42 komentářů