Obrazem: Úzkokolejka stříhá metr. V neděli provoz zřejmě utichne. Neví se, na jak dlouho

JHMD, zchátralý hytlák, Kamenice nad Lipou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, zchátralý hytlák, Kamenice nad Lipou. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Poslední vlak před přerušením provozu by měl v neděli vyjíždět z Jindřichova Hradce v 15:23 do Nové Bystřice a v 17:06 do Obrataně.

Volba výletního cíle na nastávající víkend je pro železniční příznivce jasná. Je jím Jindřichův Hradec a dvě odsud vedoucí úzkorozchodné tratě: 228 do Obrataně a 229 do Nové Bystřice. Jde zřejmě o nadlouho poslední možnost vidět na úzkokolejkách vlaky v provozu. Deník Zdopravy.cz přináší krásy jindřichohradeckých úzkokolejek čtenářům už dnes.

Společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která tratě a železniční vozidla vlastní a provozuje, je ve finančních problémech, od 7. září běží insolvenční řízení. Důvodem zastavení provozu vlaků ale budou zřejmě „papíry“. Firmě totiž v neděli vyprší platnost osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. O nové Drážní úřad zatím nepožádala, vydání přitom trvá měsíce. (Pozn.: Drážní úřad později doplnil, že žádost přišla 29. září odpoledne, nyní mu běží lhůta 120 dní na vyřízení – doplněno 30. 9. 9:00)

Drážní úřad firmám doporučuje podat žádost s minimálně šestiměsíčním předstihem. Platí přitom, že na trať provozovatele, který nemá osvědčení o bezpečnosti, nesmí vyjet žádné vozidlo. 16. října navíc JHMD vyprší i osvědčení dopravce.

Sama firma o možném konci provozu vlaků a způsobu zajištění dopravy počínaje pondělím 3. října cestující nijak neinformuje. Její internetové stránky jsou minimálně od středy nefunkční a žádné informace dnes nebyly ani ve stanicích a zastávkách.

JHMD, přípojný vagon Balm/ú. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003 v Jindřichově Hradci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003, interiér. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna), interiér. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, nádraží Černovice u Tábora na trati Jindřichův Hradec - Obrataň. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, nádraží Černovice u Tábora na trati Jindřichův Hradec - Obrataň. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, konec trati v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, konec trati v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27 na konečné v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkokolejka v Obratani. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27.003 (zvaný Ponorka, Nautilus či Hašišbedna), interiér. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, vraky vozidel, Kamenice nad Lipou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, zchátralý hytlák, Kamenice nad Lipou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, vlak do Obrataně a torza vozidel. Kamenice nad Lipou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, křižování vlaků v Kamenici nad Lipou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, Kamenice nad Lipou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMalebné nádraží Kamenice nad Lipou. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStátní fond dopravy přispívá JHMD na infrastrukturu zhruba 30 mil. Kč ročně. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, úsek s normálním i úzkým rozchodem, takzvaná splítka, u Jindřichova Hradce. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický vagon na nádraží Jindřichův Hradec, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, lokomotiva T47.0 v čele vlaku do Jindřichova Hradce u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, stanoviště strojvedoucího lokomotivy T47.0. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlak JHMD z Nové Bystřice do Jindřichova Hradce v lesích u Kaprouna. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, železniční přejezd. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, podzimní ráno na nádraží Chválkov na trati Jindřichův Hradec - Obrataň. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, koncové nádraží Nová Bystřice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, trať Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, úzkorozchodná trať Nová Bystřice - Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, motorový vůz M27, poučení pro cestující. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na absenci informací si stěžoval i Kraj Vysočina, který objednává dopravu z Kamenice nad Lipou do Obrataně. „Kraj Vysočina resp. cestující využívající dopravní spojení zajišťované JHMD se tak dostávají do nepříjemné situace, kdy není jasno, jak bude spojení od 3. října objednaným dopravcem zajištěno. Pokud by dopravce JHMD férově včas kraji oznámil, že spoj zajistí náhradními autobusy nebo dopravu žádným způsobem nezajistí, pak má kraj daleko větší manévrovací prostor a lhůty pro nasazení náhradní dopravy mohou být výrazně kratší,“ uvedl v prohlášení kraj.

Jihočeský kraj zase zastavil platby za dopravní obslužnost. „Situace je velmi nepřehledná a Jihočeský kraj se proto rozhodl, že do doby jmenování insolvenčního správce všechny platby zatím pozastaví. V době před prohlášením insolvence Jihočeský kraj všechny své závazky vůči JHMD řádně plnil. Po jmenování insolvenčního správce s ním bude Jihočeský kraj spolupracovat tak, aby v maximální možné míře zajistil ochranu veřejných prostředků,“ sdělil deníku Zdopravy.cz náměstek jihočeského hejtmana pro oblast investic Tomáš Hajdušek.

JHMD nyní čekají na rozhodnutí soudu, zda schválí reorganizační plán. „Insolvenční návrh je podán, je tam i reorganizační plán a záleží na rozhodnutí soudu,“ řekl ČTK předseda správní rady JHMD Boris Čajánek k možnému dalšímu provozu. Na dotaz, jestli firma případně počítá se zajištěním náhradní dopravy, řekl, že určitě. „Tak, aby cestující nebyli poškozeni,“ uvedl.

Poslední vlak před přerušením provozu by měl v neděli vyjíždět z Jindřichova Hradce v 15:23 do Nové Bystřice a v 17:06 do Obrataně. Následovat by měl ještě jeden večerní vlak (19:06) s koncem v Kamenici nad Lipou. Internetový jízdní řád Idos nicméně ukazuje běžný provoz vlaků JHMD i v dalších dnech bez zmínky o náhradní dopravě.

Tagy insolvence JHMD JHMD
62 komentářů