Obrazem: Stavbaři dokončují základy oblouku přes Orlík, zdvihat se začne za měsíc

Stavba železničního mostu přes Orlík (únor 2023). Pramen: Správa železnicStavba železničního mostu přes Orlík (únor 2023). Pramen: Správa železnic

Oblouk mostu bude hotový na konci roku, stejně jako krajní část mostovky.

Správa železnic zveřejnila fotky aktuální situace na stavbě nového železničního most přes Orlík na trati z Tábora do Písku. Rok po zahájení hlavních prací se budují na obou stranách nádrže pilíře a začínají být patrné základy mostního oblouku.

„Ten se začne zdvihat do prostoru na přelomu února a března. Oblouk mostu bude hotový na konci roku, stejně jako krajní část mostovky,“ uvedla Správa železnic.

Stavba železničního mostu přes Orlík (únor 2023). Pramen: Správa železnicStavba železničního mostu přes Orlík (únor 2023). Pramen: Správa železnicStavba železničního mostu přes Orlík (únor 2023). Pramen: Správa železnicStavba železničního mostu přes Orlík (únor 2023). Pramen: Správa železnicStavba železničního mostu přes Orlík (únor 2023). Pramen: Správa železnicNový most přes Orlík, vizualizace. Pramen: MetrostavStavba nového železničního mostu přes Orlík (duben 2022). Pramen: Správa železnic

Konstrukce nového mostu by měla být dokončena v srpnu roku 2024, poté bude následovat přeložení trati a provoz by měl být na nový most převeden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce.

Rozpětí mostního oblouku bude 156 metrů a celková délka nového přemostění přesáhne 300 metrů. Nový most bude jednokolejný s průběžným kolejovým ložem, od starého mostu je odsunutý zhruba o deset metrů severním směrem. Kontrakt na stavbu nového mostu získal začátkem června 2021 Metrostav s cenou 544 milionů.

Starý most z roku 1889 měl být podle původních plánů po dokončení nového zbourán. Tomu definitivně předloni v listopadu zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.

Osud starého mostu je nejistý, zájem o něj má pražský spolek Viadukt. Správa železnic s ním loni v létě uzavřela smlouvu o smlouvě budoucí o bezúplatném převodu mostu. „Budoucí nabyvatel bere na vědomí, že neexistuje přístup k Předmětu převodu z veřejné komunikace a Budoucí nabyvatel se tak zavazuje si zajistit na své náklady přístup k Předmětu převodu mimo provozované těleso dráhy tak, aby nedocházelo k omezení nebo ohrožení bezpečnosti železniční dopravy na přilehlé železniční trati,“ píše se mimo jiné ve smlouvě.  Pozemky v okolí patří rodině Schwarzenbergů.

Tagy most přes Orlík Správa železnic
20 komentářů