Obrazem: Stanice v Chrastavě a Hrádku nad Nisou čeká miliardová proměna

Vizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZ

Modernizace obou stanic má začít ještě letos.

Projekční společnost AFRY CZ představila novou podobu stanic Chrastava a Hrádek nad Nisou na trati z Liberce do Varnsdorfu. Část tratě má projít modernizací za více než miliardu korun. Akce má začít ještě letos.

Odhadované náklady jsou 604 milionů korun v případě modernizace Chrastavy a 407 milionů korun u Hrádku nad Nisou. „Hlavním přínosem stavby bude úspora času při křižování vlaků, výrazné zlepšení nevyhovujícího stavu trati i stanic a podstatné zvýšení kultury cestování,“ řekl Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ Správy železnic. Infrastrukturní manažer od stavby očekává zejména zkrácení staničních provozních intervalů, zajištění bezpečnosti a spolehlivosti železnice a zvýšení komfortu pro cestující. AFRY aktuálně finalizuje projektovou dokumentaci pro stavební povolení a pro provádění stavby.

Obě stanice projdou rozsáhlou rekonstrukcí. Dojde k nahrazení nebo opravě nevyhovujících provozních zařízení a objektů i vybudování nového regionálního dispečerského pracoviště v Liberci, ze kterého bude možné celou trať ovládat. „Nové řešení bude výrazně bezpečnější, zajišťující vyšší spolehlivost železnice,“ říká Petr Prousek, zástupce hlavního inženýra projektu AFRY CZ. Součástí stavby je vybudování traťového zabezpečovacího zařízení 3. kategorie a příprava na jednotný celoevropský zabezpečovací systém ETCS, které zde má být od roku 2033.

Návaznost na historické budovy

Dojde k vybudování nového vnějšího a ostrovního nástupiště, nových podchodů s výtahy i výstavbu přístupových komunikací. Stanice budou plně bezbariérové, nádraží a jeho okolí projdou celkovou kultivací. Podle architektů nová podoba stanic navazuje na historické nádražní budovy. „Základním motivem bylo navázání na historické nádražní budovy a na okolní prostředí a přírodu. Rekonstrukci výpravní budovy, zastřešení nástupišť i úpravy zázemí jsme navrhli s důrazem na komfort, v duchu moderních designových trendů a v návaznosti na původní historický odkaz,“ říká Dominik Pleva, hlavní architekt AFRY CZ.

Úpravy se budou týkat i nádražní budovy v Chrastavě, která prošla nedávno rekonstrukcí. Hlavní změny čeká oblast nástupiště. Podle architektů bude hodně využito dřevo kvůli blízkosti Jizerských a Lužických hor. „Tento tradiční a navíc obnovitelný materiál proto v maximální míře vracíme, ale v moderním a atraktivním pojetí. Dřevo reaguje i na okolní přírodu, kterou elegantně doplňuje,“ doplňuje Pleva.

V Hrádku dojde ke komplexní obnově historické budovy. Původní vzhled bude zachován, vnitřní zázemí projde modernizací, včetně vzniku prostorné čekárny a komerčních prostor. „Kontrastem k historické budově budou moderní minimalisticky pojatá zastřešení. Jednotící linkou projektu je barevné provedení ve světle nazelenalém odstínu, jaký je k vidění i na okolních domech,“ dodal.

Rychlejší průjezd nádražím

Trasa dozná výrazných technologických úprav. Změněná konfigurace stanic umožní rychlejší průjezd vlaků nádražím. V obou nádražích bude v hlavní a předjízdné koleji zvýšena rychlost pro křižování vlaků. V Hrádku i v Chrastavě počítá průjezd stanicí v hlavní koleji rychlostí 80 km/h. „V Chrastavě oproti stávajícímu stavu zrychlujeme o 30 km/h a v Hrádku o 10 km/h,” vysvětluje Prousek.

Kompletní rekonstrukcí projdou koleje, tzv. železniční spodek i svršek a veškerá zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení. Dojde k renovaci zabezpečení několika důležitých železničních přejezdů, stavební úpravu mostů na trati a v některých případech k jejich zrušení. Obě akce mají probíhat společně. „Harmonogram výluky a omezení v dopravě, které si realizace nutně vyžádá, jsme sestavili tak, aby život cestujících i místních zasáhl co nejméně,“ říká Martin Mykisa, vedoucí oddělení kolejových staveb AFRY CZ.

Stavba se týká trati, která prošla před 15 lety rozsáhlou opravou a vlaky zde dnes zvládají konkurovat autům. Pro obyvatele důležitější stavba – rychlejší trať do Prahy – je stále ve fázi studií a hledání důvodů, proč ji nejde postavit.

Vizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZVizualizace nové podoby stanice Chrastava. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZNová podoba stanice Hrádek nad Nisou. Foto: AFRY CZSoučasný stav stanice Hrádek nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSoučasný stav stanice Hrádek nad Nisou. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Chrastava Hrádek nad Nisou L 7 Liberec – Hrádek nad Nisou – Žitava – Varnsdorf – Seifhennersdorf Správa železnic Trať 089 Liberec - Rybniště
115 komentářů