Obrazem: Na okruhu v Cerhenicích krouží vylepšený motorák pro Moravskoslezský kraj

Interiér přívěsného vozu 012. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér přívěsného vozu 012. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.cz

Legendární česká lokálka řady 810 se dočkala další reinkarnace. V Moravskoslezském kraji bude jezdit s klimatizací, zásuvkami a wifi. Zatím krouží s rychlovlaky na zkušebním okruhu.

Areál zkušebního železničního okruhu v Cerhenicích byl dnes svědkem nebývalé slávy. Moravskoslezský kraj, České dráhy a jejich dceřiná strojírna DPOV tu za přísných „anticovidových“ opatření představily další inkarnaci proslulého motoráku řady 810. Vylepšené vozidlo, kterému se dostalo označení 811, je na okruhu na testech před nasazením do provozu. Dnes bylo předvedeno v soupravě s přívěsným vozem 012.

Vůz představil moravskoslezský náměstek pro dopravu Jakub Unucka. Podle něj kraj chystá tendr na dopravce, po kterém bude chtít od roku 2030 zcela nová vozidla. Unucka by přitom na krajských tratích rád viděl bateriové vlaky, jejichž dobíjení by se musel přizpůsobit dopravní model. „Stáli jsme tedy před otázkou, jaké řešení zvolit pro následujících deset let, mohli jsme například dotáhnout nějaký šrot z Německa,“ řekl Unucka. Podle něj se ale ukázalo jako nejvýhodnější a nejúspornější vylepšení „osmsetdesítek“. „Zásadní je klimatizace, všechny motorové osmsetjedenáctky budou klimatizované, takže nabídnou mnohem větší komfort,“ doplnil náměstek. Klimatizaci má na stanovišti i strojvedoucí.

Interiér přívěsného vozu 012 neprošel takovou změnou jako motorový vůz. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér přívěsného vozu 012 neprošel takovou změnou jako motorový vůz. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czMísto pro kola v přívěsném voze 012. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér přívěsného vozu 012. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czPřívěsný vůz 012 nemá klimatizaci, má wifi a zásuvky. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czSouprava motorového vozu 811 a přívěsného vozu 012 na okruhu v Cerhenicích. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czSouprava motorového vozu 811 a přívěsného vozu 012 na okruhu v Cerhenicích. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér motorového vozu 811. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czMotorový vůz 811, stanoviště strojvedoucího. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér motorového vozu 811. Sedačky jsou spíše pro útlé cestující. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czZásuvka USB, motorový vůz 811. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInformační systém, motorový vůz 811. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér motorového vozu 811. Sedačky jsou spíše pro útlé cestující. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czMotorový vůz 811, záchod zůstal gravitační. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér motorového vozu 811. Sedačky jsou spíše pro útlé cestující. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czMotorový vůz 811, stanoviště strojvedoucího. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér přívěsného vozu 012. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.czInteriér vozu 810 v původním provedení. Autor: PetrS. – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40625397

Vozy dostaly i dvojitá skla (místo dosavadních jednoduchých), novou izolaci skříně, byly osazeny wifi (dnes fungovala bezchybně), zásuvkami USB a novým informačním systémem. V přívěsném voze jsou držáky na kola. Sedačky mají větší rozteč, takže se počet míst k sezení snížil z původních 55 na 45. Sedačky jsou pohodlné, nicméně jsou určeny spíše útlejším cestujícím. Dva dospělí muži mají problém se směstnat těsně vedle sebe.

Přípojný vůz 012 neprošel tak zásadní proměnou jako motorák. Nemá například klimatizaci a sedačky jsou jednodušší. U obou vozů nicméně dnes cestující ocenili stahovací okna, libovali si i nad tichým během motoru.

DPOV předělá pro Moravskoslezský kraj celkem 14 motorových vozů a deset přípojných. Náklady na přestavbu jednoho motorového vozu jsou podle člena představenstva ČD Jiřího Ješety 13 milionů korun, jeden přívěsný vůz vyjde na čtyři miliony. Všechna předělávaná vozidla pocházejí z Moravskoslezského kraje, kde dráhy mají (měly) celkem 19 motoráků řady 810. Z toho 14 se změní na řadu 811, zbylých pět zůstane v provozu v původním vzezření. Dnes představená souprava byla první, do zkušebního provozu s cestujícími by se měla dostat ve druhé polovině srpna. Další dvě soupravy jsou v DPOV rozpracované.

Motorové soupravy 811 + 012 budou přednostně nasazeny na tratě 325 Studénka – Veřovice a 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou, později i na trať 310 Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov. Celkově bude modernizováno čtrnáct motorových a deset přípojných vozů. Smlouvu na tyto tratě získaly dráhy přímým zadáním do konce roku 2025. Na následující deseti- až patnáctileté období chce kraj vypsat soutěž s požadavkem na nové vlaky od roku 2030.

Modernizace pro Moravskoslezský kraj je další reinkarnací nesmrtelného motoráku. Dráhy dosud evidují 212 provozních vozidel řady 810. Tato vozidla byla vyráběna v letech 1973 až 1984. Téměř každé z dosud provozních vozidel už prošlo nějakým stupněm úprav. Šlo především o výměnu či přepolstrování sedáků, výměnu příček a podobně. Celkem 105 z těchto vozidel dostalo nový spalovací motor a prošlo výraznější modernizací. Ta zahrnuje především dosazení polospouštěcích dvojitých oken místo jednoduchých s vyklápěním, revitalizaci interiéru a WC.

Motorový vůz řady 811

  • maximální provozní rychlost: 80 km/h

  • počet míst k sezení: 45

  • hmotnost motorového vozu: 21.000 kg

  • dosazen nový motor TD 242 RH TA 25 o výkonu 242 kW

  • polospouštěcí okna s možností uzamčení na čtyřhran

  • klimatizace HEAVAC

  • wifi připojení

  • bezpečnostní LED profil u vstupních dveří

  • GPS/GSM modul pro přenos dat o poloze

  • 3× držák na jízdní kola

  • 12× zásuvka USB, 4× zásuvka 230 V

  • 2× vnitřní LCD panely informačního systému

  • 2× venkovní LED tabule informačního systému

Přívěsný vůz 012

  • maximální provozní rychlost: 80 km/h

  • počet míst k sezení: 52

  • polospouštěcí okna

  • wifi připojení

  • 6× držák na jízdní kola

  • 9× zásuvka USB

  • 1× vnitřní LCD panel informačního systému

  • 2× venkovní LED tabule informačního systému

  • dosazení tlačítek na znamení

  • dosazení modernizovaných sedadel

Tagy DPOV Moravskoslezský kraj motorový vůz 811 okruh přívěsný vůz 012 Top Výzkumný ústav železniční
278 komentářů