Autobusy Doprava ve městě

Obrazem: Liberec má po 16 letech nové kloubové autobusy, výrazně rozšířil zázemí svých garáží

Nové autobusy Solaris Urbino 18 pro DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Nové autobusy Solaris Urbino 18 pro DPMLJ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Liberec čeká další omlazení autobusové flotily, nové kloubové autobusy vyjedou v pondělí.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) dnes oficiálně představil nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18 s pohonem na zemní plyn. První cestující svezou 28. září.

Pro Liberec jde o první část velké modernizace autobusové flotily. Na deset autobusů od Solarisu má do konce března navázat dvanáct kratších autobusů od SOR Libchavy, první autobusy mají být dodané ještě letos.

Průměrné stáří autobusů v Liberci loni dosáhlo téměř devíti let. Naposledy DPMLJ kupoval nové autobusy v roce 2017, kvůli nedostatku financí šel od té doby cestou pořizování starších vozů, například ze Zlína, Prahy či německého Schwerinu.

V případě kloubových autobusů jde o první nákup od roku 2004. Podle provozně-technického ředitele Ludvíka Lavičky budou jezdit hlavně na linkách 12 a 25 a spojení do průmyslové zóny. Autobusy jsou plně klimatizované, mají i možnost dobíjení drobné elektroniky přes USB porty.

Většinu nákladů zaplatí EU

DPMLJ za ně zaplatil 79,75 milionu korun, většinu peněz zaplatí Evropská unie přes Integrovaný regionální operační program (IROP). Autobusy přinesou i zvýšení komfortu pro řidiče, budou mít k dispozici například ledničku.

DPMLJ denně vypraví 74 autobusů. Nákup nových autobusů umožní podle Lavičky vyřazení části autobusů SOR a Tedom i nejstarších kloubových autobusů.

Velkou proměnou prošly i garáže DPMLJ ve Vilové ulici. Odstavné plochy v zadní části se dočkaly nového povrchu a rozšíření. Důvodem je i nutnost plnit hlukové limity při ranních rozjezdech. Kloubové autobusy navíc vyžadují větší prostor pro manipulaci. DPMLJ plochy rozšířil o více než 2 500 metrů čtverečních, nové je osvětlení a oplocení. Do zlepšení zázemí investoval DPMLJ 14 milionů korun.

Novinkou je i přestavba původně nevyužívané dílny na výměnu olejů na halu pro opravy vozidel s pohonem na zemní plyn.

Odebírat
Upozornit na
guest
18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
pája

Bus už jsem viděl v provozu a vypadají dobře, tak snad v nich bude i pohodlné ježdění, plynulé brzdy, ne tak kousavé jako u Irisbusů, a ne tak drnacavé jako Sory. A město snad konečně vyřeší provoz dlouhých klubových uatbusů v městě, např. křižovatka u pošty, průjezd ulicí U Křížového kostela.

Josef

Tak ty autobusy určitě super.Jen mi esteticky vadí ten interiér. Tahá mi za oči ten strakatej potah, a podlaha. Kdyby ty sedačky byly do červena s jemnou strukturou, a podlaha jen šedivá, vypadalo by to jako moderní vozidlo. Tenhle haluz z 80tek je podle mě mimo. A prosim, jestli někdo může odpovědět. Ty záchytný tyče a hrany natřené oranžovou jak ve školce, je nějaká naše norma? Na západě vystačí s chromovou úpravou, což mi taky přijde jako opak pokoje pro děti, a vkusnější řešení. Děkuju za odpověď.

Peeetr

Chromová úprava držadel není vhodná do zimy.

Kubrt

Proč?

Jarka

Schvalně, jestli na to prijdeš sám?

Martin V.

Oranžová držadla můžete v zimě olizovat bez rizika přimrznutí? 🙂

Kubrt

Nepřijdu, jinak bych se na to neptal 🙂

Kubrt

Tyče můžou být z nerezu, oranžovou žádná norma nenarizuje. Souhlas s podlahou, je divná.

Yellowhammer

Ty potahy a žluté tyče jsou prakticky ve všech vozech liberecké MHD – mimo těch zakoupených jako jeté. Takže tolik asi na otázku proč.

Jarmil

Nerez má jedinou výhodu, že nerezne. Tím jeho výhody končí. Žlutá je naopak nejlépe viditelná barva pro osoby se zrakovým postižením. Neplést se slepci, ale je mnoho lidí, kteří mají různé vady zraku a žlutá barva je pro oko nejvýraznější a je vidět – je k tomu zpracována studie a doporučení organizací pracující s osobami s vadami zraku. Že žlutou barvou mají být zvýrazňovány nebezpečné hrany, nebo právě madla v MHD. Tady nejde o estetiku, ale praktičnost. Vzor podlahy je dobrý, nebudou na něm vidět drobná smítka. Což na podlaze bez vzoru je vidět hned. Potah sedadel je děs. Navíc,… Číst vice »

Hara_Pes

Mě třeba osobně přijdou ty natřené tyče daleko příjemnější na dotek ruky, když se člověk drží. A taky méně kloužou.

Ondra

Krásné stroje. Se Solarisy IV. generace jezdím často ve středních Čechách a oproti Sorce je to prostě jiná liga.

Jindra

No jsou krásné, ale budou se posouvat
v zácpách úplně stejně jako Sorky. Že by výrazně zrychlily jízdní časy do Rochlice je asi utopie. Zkrátka „Rochlice“ zůstává noční můrou…

Martin V.

A kde budou tankovat? Až do roku 2044 v Jablonci, nebo to má za poslední rok nějaký vývoj?
https://zdopravy.cz/dalsi-pozustatek-smluv-s-busline-tricetilety-byznys-na-plneni-autobusu-zacne-resit-policie-34407/

pája

Pan Vařil musí z něčeho žít.

Jiří Beneš

Svezl jsem se již při neoficiální první jízdě. Jsou to opravdu skvělé autobusy. 🙂

Jan Hojsák

Nové vozy budou dělat podniku dobrou reklamu. To to trvalo! Ale hlavně, že jsme se dočkali. 🙂

Vojta

Ale trvalo jim to. Ty staré kloubové ve kterých se ve špičce nedalo být snad půjdou pryč.