O třetinu dražší smlouvu České Lípy a BusLine začne řešit antimonopolní úřad i ministerstvo vnitra

Městská autobusová doprava v České Lípě. Foto: Městský úřad v České LípěMěstská autobusová doprava v České Lípě. Foto: Městský úřad v České Lípě

Organizace Transparency International a Oživení podaly k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět na přezkoumání smlouvy mezi českolipskou radnicí a

Organizace Transparency International a Oživení podaly k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže podnět na přezkoumání smlouvy mezi českolipskou radnicí a společností BusLine MAD Česká Lípa. Současně Oživení podalo podnět na ministerstvo vnitra k výkonu dozoru nad výkonem samostatné působnosti města Česká Lípa. O krocích informovaly v tiskové zprávě.

Končící vedení města podepsalo smlouvu s BusLine MAD Česká Lípa minulý pátek v den komunálních voleb. Pro městskou kasu podpis znamená, že cena jednoho kilometru v městské dopravě, od které se odvozuje po odečtení tržeb doplatek dopravci, stoupne o třetinu.

Dosud si BusLine účtuje v České Lípě podle aktuální smlouvy 43 korun za kilometr (od této částky se odečítají tržby z jízdného), nově si stanovil cenu 57,88 koruny za kilometr. „Vysoutěžená cena je srovnatelná s jinými, stejně velkými městy,“ tvrdí místostarosta Juraj Raninec (ODS).

Těžko se hledá legitimní důvod, proč bylo nutné schválit už tak problematickou zakázku v tak šibeničním termínu, o náhlém navýšení ceny ani nemluvě. Místo řešení přináší tento krok jen další komplikace pro zodpovědné zajištění dopravce,“ hodnotí aktuální vývoj analytik TI Milan Eibl.

Jaký dopad podnět může mít, není jasné. BusLine dlouhodobě veškeré spory u antimonopolního úřadu vyhrává, navíc ÚOHS většinou v takových případech konstatuje, že smlouva je již uzavřená a dál případ neřeší, maximálně udělí pokutu zadavateli.

Smlouva s BusLine je výsledkem soutěže, která měla ale značně diskriminační kritéria. Firmy měly předložit například seznam řidičů. I když ji některé velké firmy kritizovaly, námitku nakonec nepodaly a ani se nepřihlásily. Do soutěže se nakonec přihlásily dvě firmy. 

Česká Lípa na svém oficiálním profilu zadavatele neuvedla, kdo byl druhým soutěžícím, jakékoliv otázky k soutěži odmítá město dál zodpovídat. Oživení v tiskové zprávě tvrdí, že šlo o společnost TD Bus. Ta ještě do léta patřila pod BusLine, ještě v září dokonce inzeráty na práci v TD Bus odkazovaly zájemce do sídla společnosti Busline holding v Semilech. Druhý soutěžící nabídl vyšší cenu.  „Lze tedy oprávněně pochybovat o tom, že šlo o opravdu konkurenční nabídku,“ uvedly organizace v tiskové zprávě.

Kvůli tomu, že radní obešli usnesení zastupitelstva o schvalování každé smlouvy nad deset milionů, podaly ještě obě organizace podnět na ministerstvo vnitra k výkonu dozoru nad výkonem samostatné působnosti města Česká Lípa. Podle jejich názor je rozhodnutí o smlouvě neplatné.

Hlavní aktéři smlouvy s největší pravděpodobností u řízení města nebudou. Na koalici se dohodly čtyři strany a sdružení v čele s ANO a hnutím Živá Lípa.

Tagy Busline MAD Česká Lípa česká lípa městská doprava v České Lípě městská linka S41 Oživení Transparency International
3 komentáře