NTM nechá opravit a zprovoznit pět vagonů ze 70. a 80. let

Rychlíkový vagon BDa od vagonky v Budyšíně. Pramen: NTMRychlíkový vagon BDa od vagonky v Budyšíně. Pramen: NTM

K soupravě plánuje NTM postavit vlastní stroje - dieselelektrickou lokomotivu T478.1010 (751 010-0) a parní lokomotivu 464.102 (Ušatá).

Národní technické muzeum (NTM) zadalo zakázku, jejímž cílem jsou dílčí opravy a zprovoznění pětice osobních vagonů ze 70. a 80. let. Práce provádějí Krnovské opravny a strojírny, muzeum za ně zaplatí 5,45 milionu korun. Vyplývá to z věstníku veřejných zakázek.

Vagony muzeum koupilo od Českých drah v roce 2021 jako součást souboru celkem 66 historických vozidel. Muzeum si je vybralo pro jejich četnost a dlouhověkost jako typické zástupce rychlíkové a osobní dopravy v tuzemsku od 70. let 20. století až do druhé dekády 21. století.

Osobní vagon řady Bai z produkce Vagonky Studénka. Pramen: NTMOsobní vagon řady Bai z produkce Vagonky Studénka. Pramen: NTMRychlíkový vagon ABa z produkce německé vagonky v Budyšíně. Pramen: NTMRychlíkový vagon BDa od vagonky v Budyšíně. Pramen: NTMVůz řady BRcm z roku 1984. Pramen: NTMParní lokomotiva 464.102 Ušatá před renovací v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Konkrétně jde o vozy původních řad ABa, BDa z budyšínské vagonky v bývalé NDR a Bai z produkce vagonky ve Studénce z let 1973 a 1974. Dostane se jim mimo jiné kompletní repase podvozků, kontrolou a zprovozněním projde například topení, voda a osvětlení. „Do interiéru vozidel, který je ve velmi slušném stavu, nebude ve větší míře zasahováno,“ sdělila mluvčí NTM Jana Dobisíková. Součástí zakázky je též výměna dvojkolí a dílčí opravy vozu původní řady BRcm z roku 1984.

„NTM tak získá spolehlivou a hodnotnou provozní historickou soupravu, se kterou bude možné pořádat jízdy pro veřejnost bez nutnosti pronajímání vozidel od třetích stran,“ doplnila Dobisíková. K soupravě plánuje NTM postavit vlastní stroje – dieselelektrickou lokomotivu T478.1010 (751 010-0) a parní lokomotivu 464.102 (Ušatá). Obě lokomotivy aktuálně procházejí opravou. Při výjimečných událostech soupravu doplní salonní vůz československých prezidentů z roku 1968.

Tagy Krnovské opravny a strojírny Národní technické muzeum
62 komentářů