Změny v dálkových vlacích: České dráhy zvažují povinné místenky mezi Prahou a Ostravou

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan SůraJednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

České dráhy představily novinky ve své dálkové síti pro příští jízdní řád. Zásadní změnou může být především povinná rezervace na

České dráhy představily novinky ve své dálkové síti pro příští jízdní řád. Zásadní změnou může být především povinná rezervace na všech vlacích linky Ex1 mezi Prahou a Ostravou. České dráhy zatím o jejím zavedení uvažují, ještě není definitivně potvrzená.

Datum, od kdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti jízdního řádu 2019,“ píší dráhy v tiskovém sdělení. Poukazují především na to, že jde o komerční spoje, u kterých je třeba zajistit vyšší kvalitu cestování.

České dráhy jsou mezi Prahou a Ostravou jediným dopravcem, který nemá povinnou rezervaci míst. Vyžadují je pouze v pendolinu. Leo Express a RegioJet mají povinně místenkové vlaky, místo získává cestující už při nákupu jízdenky.

Něco takového by znamenalo naprostou katastrofu, a to právě pro cestující na naší jinak nejatraktivnější a nejvýznamnější trati. Paradoxně za situace, kdy je trať zaplněna mnoha vlaky různých dopravců, soupeřících o podobnou skupinu cestujících, což má negativní dopady na regionální a nákladní dopravu,“ míní Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.  Podle něj je přitom základní konkurenční výhodou vlaků oproti jiným druhům dopravy  jejich velká kapacita.

Pokud zvýšené množství cestujících skutečně nelze řešit přidáním vozů, rozhodně bychom preferovali označit jako povinně místenkové pouze některé vozy a ne celé vlaky. Cestujícím, kteří potřebují jet v určitém (předem neznámém) čase by mělo být umožněna alespoň přeprava vestoje – pořád lepší, než nejet vůbec,“ dodal Záruba. Tento model používá RegioJet u třídy Lowcost, nárok na přepravu ve stoje ale není automatický, záleží na souhlasu vlakvedoucího.

O místenkách ČD už uvažovaly v railjetech, narazily ale u ministerstva dopravy, které si jejich provoz objednává. V případě linky Ex1 jde o komerční spoj a ČD si mohou dělat, co chtějí.

V mezinárodní dopravě bude novinkou například páteční posilové pendolino Košičan z Prahy do oblasti Tater a Košic, cesta z Prahy do Mnichova se zkrátí o necelou čtvrt hodinu a napříč Moravou bude jezdit nový noční spoj nightjet do Berlína. U vnitrostátních dálkových vlaků představuje největší změny zrychlení dopravy mezi Prahou, Plzní a dalšími západočeskými městy díky otevření tunelu Ejpovice či více přímých spojů mezi Prahou a Opavou.

Západní expresy budou nově odjíždět z pražského hlavního nádraží ve 45. minutu, zatímco dosud to bylo ve 33. minutu. Naopak do Prahy přijedou v 19. minutu, dosud to bylo až v 31. minutu.

Z Maďarska a jižního Slovenska bude prodloužena jízda posledního denního spoje Metropolitan s odjezdem z Budapešti v 17:40 a z Bratislavy v 20:10 až do Prahy, kam přijede 11 minut po půlnoci. Dosud tento vlak končil v Brně. Zajistí tak další pozdější večerní spojení z Brna do Prahy s odjezdem z moravské metropole ve 21:37.

K drobným změnám dochází také v dopravě z Čech na Moravu a severním Slovensko. Posilový vlak EC Roháče nahradí vlak SC Pendolino Košičan s pozdějším odjezdem z Prahy. Vlak pojede obvykle v pátek v trase Praha (15:41) – Olomouc – Ostrava – Žilina – Poprad-Tatry – Košice (přij. 23:05) a obvykle v sobotu ráno se bude vracet v trase Košice (6:58) – Poprad-Tatry – Žilina – Ostrava – Olomouc – Praha (přij. 14:19). Na této trase dojde ve směru ze Slovenska do Prahy také ke zrychlení nočních vlaků Slovakia a Bohemia, které budou jezdit v podobném rozsahu jako v letošním roce. Slovakia bude do Prahy nově přijíždět v 7:31, tj. o cca 50 minut dříve, a vlak Bohemia přijede do Prahy v 6:16, tedy přibližně o 80 minut dříve.

K doplnění nabídky dochází i směrem do Polska. Vlak EC Báthory Budapešť – Břeclav – Bohumín – Varšava, dosud provozovaný pod jménem Varsovia, poveze přímé vozy Budapest – Břeclav – Krakov. Spoj Cracovia Praha – Krakov poveze novou skupinu přímých vozů Praha – Varšava. Obě skupiny vozů budou přepojeny mezi vlaky Báthory a Cracovia v Bohumíně a vytvoří další, třetí denní přímé spojení Prahy s Varšavou a nové přímé spojení jižní Moravy s Krakovem. Druhé takové spojení nabídne skupina přímých vozů na vlaku Sobieski Vídeň – Břeclav – Bohumín – Varšava – Gdyně, který poveze od 13. dubna 2019 také skupinu přímých vozů Vídeň – Břeclav – Bohumín – Krakov.

Větší změny v mezinárodní dopravě čekají noční spoje v souvislosti se zavedením přímého vlaku nightjet ÖBB z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína. Jde o mezistátní trasu, která byla hojně využívaná až do 40. let minulého století a opuštěna byla kvůli poválečnému rozdělení Evropy. Tento vlak nabídne nově přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravska s Berlínem.

„Mezi nejvýznamnější novinky ve vnitrostátní dopravě bude patřit zrychlení cestování mezi Prahou a západními Čechami a návrat k provozu s plným počtem souprav rychlovlaků pendolino. Ty tak nahradí některé dosavadní spoje InterCity, které pendolina během oprav nahrazovala. Kvůli rostoucímu počtu cestujících mezi Prahou a střední a severní Moravou také rozšíříme nabídku spojů v tomto směru, především v exponované dny,“ uvedl člen představenstva ČD Michal Štěpán.

S otevřením nových tunelů u Ejpovic dojde ke zkrácení jízdní doby do západních Čech. Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hodiny 25 minut na 1 hodinu 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hodiny 18 minut na 1 hodinu 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hodinu 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expres zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.

U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hodinu 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hodinu 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hodiny 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem elektrických zásuvek nebo s většími stoly pro práci.

Na trať Praha – Ostrava se vrací po opravě a revitalizaci všech jednotek pendolino základní přibližně dvouhodinový interval rychlovlaků a kvůli rostoucímu počtu cestujících a vyčerpané kapacitě vlaků Českých drah na této relaci dochází k posílení spojů. Místo vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic. V opačném směru pojedou pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hlavního nádrží v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.

Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede v pracovní dny nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude ve 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též o sobotách bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy na haavní přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy. Poslední denní spoj Moravan z Prahy (21:24) do Olomouce (23:51) bude prodloužen až do Přerova (00:07) a také v opačném směru bude tento první ranní spoj z Moravy veden již z Přerova (4:13). Do Prahy přijede jako dosud v 7:04 hod.

Na lince R 5 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb bude zavedena nová služba dětské kino a klimatizované oddílové a velkoprostorové vozy s elektrickými zásuvkami. To se týká i poloviny rychlíků linky R 20 Praha – Děčín. V těchto soupravách budou tvořit základní část novější vozy, které budou doplněny v pracovní dny o posilové klasické rychlíkové vozy pro zajištění vyšší kapacity vlaků. Více klimatizovaných vozů bude zařazeno také v rychlících linky R 18 Praha – Luhačovice.

Další mezistátní i vnitrostátní spoje a linky zůstávají v provozu bez větších změn. Obvykle pouze s drobnými časovými posuny.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy 2019 České dráhy dálkové linky jízdní řád
102 komentářů