Nový jízdní řád přinese v Pardubickém kraji další zastávku, na Vysočině moderní jednotky

Modernizace trati Pardubice - Stéblová omezila provoz elektrických vlaků. Pramen: Správa železnicModernizace trati Pardubice - Stéblová omezila provoz elektrických vlaků. Pramen: Správa železnic

V Pardubicích končí spojování rychlíků Arrivy s osobními vlaky Českých drah.

Vysočinou a Pardubickým krajem uzavíráme přehled změn v jízdních řádech. Přehled všech hlavních úprav v jednotlivých krajích najdete pod tagem GVD 2022/23. Nový jízdní řád začíná platit v neděli a skončí 9. prosince 2023. Z jeho náběhu přineseme zítra on-line reportáž, knižní verzi jízdního řádu si můžete stále zakoupit v síti Pont.

Vysočina

Na jednotlivých tratích v regionu dochází pouze k drobným úpravám času odjezdů a příjezdů. Na trati 241 Znojmo – Okříšky budou nově o víkendech na většině spojů pravidelně nasazovány modernější soupravy. Do integrovaného systému VDV budou nově zařazeny všechny regionální vlaky v úseku Vlkov u Tišnova – Tišnov (trať 250) a v úseku Věžná – Tišnov (trať 256).

České dráhy začnou od nového jízdního řádu na většině víkendových spojů na trati 241 Znojmo – Okříšky pravidelně nasazovat místo motorových jednotek řady 814 Regionova modernější motorové vozy řady 841 RegioSpider. V souvislosti s postupným nasazováním jednotek Moravia Jihomoravského kraje bude dosud přímá linka Brno – Křižanov – Žďár nad Sázavou rozdělena v Křižanově a tyto nové jednotky budou zajišťovat vlaky z Křižanova do Brna a zpět. K této změně by mělo dojít v průběhu první poloviny roku, a to po dodání jednotek Moravia. Obnova vozidlového parku bude pokračovat i v samotném Kraji Vysočina. K zajištění provozu regionálních linek Českých drah na Vysočině se aktuálně vyrábí šest nových elektrických (RegioPanter) a 9 nových motorových jednotek (Pesa). Dodávky těchto vozidel se očekávají ve druhé polovině roku 2023.

Změny na jednotlivých tratích

Trať 212 Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou (– Čerčany)
Na této trati na území Kraje Vysočina nedochází k žádným podstatným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
Vzhledem ke změně koncepce ve Středočeském kraji na trati 221 Praha – Benešov u Prahy budou upraveny časové polohy vybraných vlaků na trati 212, především v úseku Čerčany – Ledeč nad Sázavou, tak, aby byly udrženy přípojové návaznosti.
S platností od 1. července 2023 (po ukončení jízdy odklonových vlaků dálkové dopravy přes Vysočinu v souvislosti s opravami traťového úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí) dojde zkrácením pobytu v železniční stanici Světlá nad Sázavou k urychlení vybraných vlaků jedoucích na rameni Ledeč nad Sázavou – Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod (dřívější odjezdy ze stanice Světlá nad Sázavou do Havlíčkova Brodu).

Trať 224 Horní Cerekev – Obrataň – (– Tábor)
Na této trati nedochází k žádné změně. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 225 (Veselí nad Lužnicí –) Horní Cerekev – Jihlava – Havlíčkův Brod
Na této trati nedochází k žádné změně. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 227 Kostelec u Jihlavy – Telč (– Slavonice)
Na této trati nedochází k žádné změně. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 230 Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou (– Kolín)
Na této trati dojde pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby v Havlíčkově Brodě a Kolíně.
Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
S platností od 1. července 2023 (po ukončení jízdy odklonových vlaků dálkové dopravy přes Vysočinu v souvislosti s opravami traťového úseku Brandýs nad Orlicí – Ústí nad Orlicí) dojde zkrácením pobytu v železniční stanici Světlá nad Sázavou k urychlení vybraných vlaků jedoucích na rameni Ledeč nad Sázavou – Světlá nad Sázavou – Havlíčkův Brod.

Trať 237 Havlíčkův Brod – Humpolec
Na této trati nedochází k žádné změně. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 238 Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou (– Pardubice)
Na této trati nedochází k žádné změně. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 240 (Brno –) Náměšť nad Oslavou – Okříšky – Jihlava
Na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám vybraných ranních vlaků v úseku Třebíč – Střelice za účelem stabilizace ranní špičky v okolí Brna.
První ranní vlak s odjezdem v 3:51 z Třebíče do Brna (Os 4801) nově zastaví ve stanici Studenec (jedná se o požadavek obce Studenec).
Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 241 (Znojmo –) Moravské Budějovice – Okříšky
Vlak z Moravských Budějovic s příjezdem v 6:22 do Znojma (Os 24803) nově nepojede v neděli.
Vlak s odjezdem v 7:38 ze Znojma do Okříšek (Os 24804) nově pojede v úseku Znojmo – Moravské Budějovice v neděli celoročně.
Vlak s odjezdem v 19:12 z Okříšek do Znojma (Os 24825) nově pojede v úseku Moravské Budějovice – Znojmo i v sobotu (náhradou za zrušený nedělní ranní vlak Os 24803).
Časové polohy a datová omezení ostatních vlaků se nemění.
O víkendech budou u většiny vlaků na trati 241 pravidelně nasazovány místo motorové jednotky řady 814 Regionova modernější motorové vozy řady 841 RegioSpider.

Trať 250 (Tišnov –) Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod
Na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
Nově bude na této trati rozšířen IDS VDV o zastávky Níhov, Řikonín, Dolní Loučky a Tišnov. Rozšíření se týká pouze vlaků regionální dopravy – netýká se vlaků dálkové dopravy linky R9. Nově tedy bude do IDS VDV u vlaků regionální dopravy zaintegrována celá trať 250.
Po nasazení nových elektrických jednotek Moravia v Jihomoravském kraji (předpoklad od května 2023) bude rozlomeno vozební rameno vlaků regionální dopravy na trati 250 v relaci Brno – Křižanov – Žďár nad Sázavou a zpět ve stanici Křižanov. Jedná se o vlaky v objednávce Jihomoravského kraje.

Trať 256 (Tišnov –) Nové Město na Moravě – Žďár nad Sázavou
Na této trati nedochází k žádné změně. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
Nově bude na této trati rozšířen IDS VDV o zastávky Nedvědice, Doubravník, Prudká zastávka, Borač, Štěpánovice a Tišnov. Nově tedy bude do IDS VDV zaintegrována celá trať 256.

Trať 257 Studenec – Velké Meziříčí – Křižanov
Na této trati dochází pouze k rozdělení vybraných vlaků do dvou tras – trasy jedoucí v pracovní dny a trasy jedoucí o víkendech. Vlaky téže časové polohy pojedou o víkendu pod jiným číslem než v pracovní dny. Cílem těchto úprav je zvýšení bezpečnosti provozu na trati D3.

Změny v Pardubickém kraji

K hlavním novinkám bude patřit doplnění vlaků v úsecích z Chocně do Litomyšle a také z České Třebové do Lanškrouna a do Letovic. V regionu budou příští rok pokračovat některé dlouhodobé výluky Správy železnic. Pokračovat budou stavební práce v železničním uzlu Pardubice a dokončena bude modernizace úseku mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí. Během výlukových prací zajistí České dráhy náhradní autobusovou dopravu.

Skončí spojování osobních vlaků z Pardubic hl.n. směr Chrudim s rychlíky Pardubice – Liberec v úseku mezi hlavním a rosickým nádražím v Pardubicích. Nově pojedou osobní vlaky těsně před rychlíkem do Rosic, odkud budou ihned po příjezdu rychlíku z Pardubic pokračovat směr Chrudim bez možnosti přestupu.

Trať 010 Kolín – Česká Třebová
V souvislosti s pokračujícími pracemi ve stanici Pardubice hl.n. nebude v příštím roce možné, aby v této stanici stály osobní vlaky delší dobu. Ve směru Česká Třebová – Kolín je tak odstraněn pobyt v Pardubicích a vlaky budou odjíždět zpravidla ve 23. minutu, tedy o 15 minut dříve než nyní. V opačném směru je tento pobyt zkrácen na minimum již v tomto jízdním řádu.
Z důvodu zajištění přípojů zejména od dálkových vlaků se mění časové polohy některých vlaků v brzkých ranních či večerních hodinách.

Trať 015 Přelouč – Heřmanův Městec
Časové polohy vlaků na této trati se ve většině případů opět mění, a to z důvodu zajištění přípojů v Přelouči jak na osobní vlaky, tak na rychlíky, jejichž jízdní řády se rovněž mění. Je přitom zachována doprava na směny a ze směn u významných zaměstnavatelů v Přelouči.

Trať 016 Holice – Chrudim
Na rameni z Moravan do Chrudimi dochází ke zrušení víkendového omezení jízd u 2 párů vlaků, takže zde bude nově nabízen cca od 6 až do 19 hodin dvouhodinový takt vlaků po celý týden.
Na rameni z Moravan do Holic se mírně upravují časové polohy vlaků ve večerních hodinách. Nově pojedou vlaky večer denně zhruba ve dvouhodinovém rozestupu (z Moravan v 19:05, 21:10 a 23:18, z Holic v 18:41, 20:41, 22:08 v neděli a 22:41 v pracovní dny a sobotu). Vlak Os 5067 s odjezdem z Holic v neděli ve 22:08 pojede přitom až do Pardubic hl.n., stejně jako v pracovní dny vlak Os 5069 s odjezdem ve 22:41.

Trať 017 Česká Třebová – Moravská Třebová – Dzbel
Na této trati se chystají pouze minutové posuny tras některých vlaků, a to především z důvodu zajištění návazností v České Třebové.

Trať 018 Choceň – Litomyšl
Největší novinkou na této trati bude zavedení pozdně večerního spojení do Litomyšle. Nově tak bude možné odjet v pracovní dny vlakem Os 15022 z České Třebové ve 22:28, z Chocně ve 22:59 (přípoj od rychlíku z Prahy) a Vysokého Mýta města ve 23:16 a do Litomyšle přijet ve 23:42. O víkendu je pak trasa vlaku Os 15024 o něco pozdější, a to z České Třebové ve 22:50, kde bude zajištěn přípoj od vlaku EC 270 ze směru Budapešť, Bratislava a Brno, z Chocně ve 23:18, Vysokého Mýta města ve 23:34 a do Litomyšle vlak dorazí těsně před půlnocí. U ostatních vlaků dochází jen k minutovým posunům kvůli zajištění přípojů v Chocni.

Trať 021 Doudleby nad Orlicí – Letohrad
Provoz na této trati objednává Královéhradecký kraj po dohodě s Pardubickým krajem. Koncept spěšných vlaků, které spojují Hradec Králové a Letohrad každé dvě hodiny, zůstane zachován i příští rok. V ranní a odpolední špičce pracovních dní jsou doplněny dalšími spěšnými vlaky, takže provoz na tomto úseku je v hodinovém intervalu.

Trať 024 Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr

Bez podstatných změn, zůstává Leo Express.

Trať 026 Choceň – Týniště nad Orlicí
Podobně jako na trati 021 i zde objednává dopravu Královéhradecký kraj. Páteří jsou spěšné vlaky Choceň – Náchod, které budou mít ve směru na Náchod v 1. pololetí pozdější časovou polohu (o 10 až 15 minut) z důvodu zajištění spolehlivosti přípoje od rychlíků z Brna v Chocni. Tyto spěšné vlaky pak doplňují vlaky osobní, jezdící především v relaci Choceň – Týniště nad Orlicí s pokračováním do Rychnova nad Kněžnou nebo Hradce Králové. Novinkou bude obnovení ranního přípoje od Os 5111 (v sobotu 20200) v Chocni (příj. 5:54) na vlak railjet směr Pardubice a Praha s odjezdem v 5:57, který se na trasu z Brna přes Českou Třebovou do Prahy vrací již v prosinci. U většiny ostatních vlaků dochází k minutovým posunům.

Trať 031 Pardubice hl.n. – Hradec Králové hl.n.
Největší novinkou je zprovoznění druhé koleje mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou a spolu s tím otevření nové zastávky Stéblová obec. To přispěje k větší stabilizaci jízdního řádu (možnost křížení na trati místo čekání ve Stéblové na protijedoucí vlak od Pardubic). Rozsah dopravy se na této trati nemění, pouze dochází k minutovým úpravám. Zastávka Stéblová, nacházející se v lese na okraji stanice, bude na základě požadavku objednatele i nadále obsluhována sníženým počtem vlaků. Současně bude pokračovat výstavba nového mostu přes Labe mezi Rosicemi nad Labem a pardubickým hlavním nádražím. Stavební práce na modernizaci uzlu Pardubice se nyní soustředí do samotné stanice, naopak končí omezení části traťových kolejí mezi hlavním nádražím a Kostěnicemi, respektive Přeloučí.
Jednou z mála změn je vedení pátečního vlaku Sp 1390 z Pardubic hl.n. v 16:45 přímo přes Hradec Králové do Svobody nad Úpou. V neděli pak obdobně pojede z Pardubic hl.n. v 18:45 vlak Sp 1392 přes Hradec Králové až do Svobody nad Úpou.
Budou pokračovat stavební práce v železniční stanici Pardubice hl.n. a na stavbě dvojkolejného mostu přes Labe. Tyto stavební akce si vynutí výluky, a to především na podzim, kdy se plánuje zhruba tříměsíční výluka, při níž budou vlaky mezi hlavním a rosickým nádražím nahrazeny autobusy.

Trať 236 Čáslav – Třemošnice
Na této trati je objednatelem dopravy Středočeský kraj, který se rozhodl omezit počet vlaků v odpolední špičce pracovních dní. Nově tak budou mezi Čáslaví a Třemošnicí jezdit v odpoledních hodinách pracovního dne vlaky pouze každé dvě hodiny místo každou hodinu. Časové polohy vlaků se nemění.

Trať 238 Pardubice – Havlíčkův Brod
Rozsah dopravy na této trati zůstává beze změny. Dochází pouze k minutovým úpravám časů některých vlaků. Nově již nebudou žádné vlaky v úseku Pardubice hl.n. – Pardubice-Rosice nad Labem vedeny na konci rychlíků Pardubice – Liberec, ale pojedou těsně před nimi z hlavního na rosické nádraží, odkud budou pokračovat dále směr Chrudim bez možnosti přestupu z těchto rychlíků.
Z důvodu dokončování stavby nového dvojkolejného mostu přes Labe by na podzim roku 2023 měla probíhat výluka vlaků se zavedením náhradní autobusové dopravy mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Trať 260 Česká Třebová – Letovice
V severní části tratě 260, kde dopravu objednává Pardubický kraj, bude v 1. pololetí platit mírně odlišný jízdní řád než ve 2. pololetí. Příčinou je, že od 1. července se na tuto trať vrátí odkloněné vlaky EuroCity a railjet, které budou předjíždět osobní vlaky Česká Třebová – Letovice a opačně v Březové nad Svitavou, čemuž se bude muset od července přizpůsobit i jejich časová poloha. Proto se mírně liší odjezdové časy většiny osobních vlaků mezi Českou Třebovou a Letovicemi. Od července se přitom počítá s nasazením motorových vozů RegioSpider, které mohou dosahovat vyšší rychlosti než Regionovy a tím přispět ke zkrácení jízdních dob.
K hlavním novinkám patří zrušení omezení jízdy u poledního páru vlaků mezi Českou Třebovou a Letovicemi. Nově tak bude v tomto úseku zajištěna nabídka zastávkových vlaků přibližně každé dvě hodiny po celý den a týden.
Spěšné vlaky Česká Třebová – Brno a zpět budou opět zastavovat ve stanici Opatov. Od 1. července, kdy budou do provozu nasazeny nové elektrické jednotky Moravia Jihomoravského kraje, dojde k rozlomení těchto vlaků v Letovicích, to znamená, že zde bude nutný přestup. Jednotky Moravia pak zajistí vozbu mezi Letovicemi a Brnem, klasické soupravy s lokomotivou pak mezi Českou Třebovou a Letovicemi.

Trať 261 Svitavy – Žďárec u Skutče
Rozsah dopravy ani časové polohy vlaků se na této trati téměř nemění. U několika málo vlaků dochází k minutovým posunům z důvodu zajištění přípojových vazeb ve Svitavách. V okrajových částech dne a týdne se mírně omezuje nabídka vlaků mezi Borovou u Poličky a Pustou Kamenicí.

Trať 270 Česká Třebová – Lanškroun / Zábřeh na Moravě
Ke zlepšení nabídky dojde v úseku Česká Třebová – Lanškroun, kde se ruší omezení u dvou párů vlaků v neděli dopoledne a jednoho páru vlaků v sobotu večer. Po celý den a týden tak bude zajištěna nabídka vlaků mezi těmito dvěma městy nejméně jednou za hodinu, v ranní a odpolední špičce pracovních dní pak dokonce zhruba každou půl hodinu.

Tagy České dráhy GVD 2022/2023 Kraj Vysočina Pardubický kraj
51 komentářů