Velká premiéra se blíží. Jihomoravský kraj představí na konci srpna jednotky Moravia

Nová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMKNová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMK

Dvouvozové jednotky z dodávky od Škody Transportation nebudou pouze špičkovou posilou, budou mít i vlastní výkony.

Jihomoravský kraj v těchto týdnech napjatě čeká na výsledky testování svých nových jednotek Moravia na zkušebním okruhu ve Velimi. Škoda Transportation mu dodá 37 nových panterů poslední generace za více než 6,5 miliardy korun. Jasný je už termín jejich veřejné premiéry.

K představení dojde 28. srpna v Brně. S největší pravděpodobností se na akci pořádané Jihomoravským krajem představí jak čtyřvozová, tak dvouvozová jednotka.  Program se aktuálně dolaďuje, ale předběžně by akce měla proběhnout od 10:00 a jednotky by měly být vystaveny po celý den.

„V podzimních měsících by první jednotky vyjely ve zkušebním provozu. Důležité pro nás bude, kolik jednotek půjde do zkušebního provozu, nebudou to všechny,“ řekl při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz ředitel KORDIS JMK Jiří Horský.

I přes covidový skluz ve výrobě počítá kraj s tím, že v příštím roce převezme všech 37 vlaků: „V jarních měsících je bude Jihomoravský kraj postupně přebírat ze zkušebního do pravidelného provozu. Počítáme, že v květnu už budeme mít plný provoz,“ dodal Horský.

Provoz zatím zajistí České dráhy

Celkem 31 čtyřvozových a 6 dvouvozových elektrických jednotek od Škody Transportation bude na jihu Moravy obsluhovat linky S2 Křenovice-Brno, S3 Níhov-Hustopeče a S51 Šakvice-Břeclav, ze kterých zcela zmizí starší vlaky. Některé z nových souprav se podle Horského podívají až do Hodonína. V elektrické trakci tak podle Horského během příštího roku zajistí všechny regionální spoje v objednávce Jihomoravského kraje jen moderní elektrické nízkopodlažní soupravy.

Dvouvozové jednotky však nebudou pouze špičkovou posilou, ale budou mít i vlastní sólo výkony. „Jenom na posilování je není možné využívat, musí mít efektivnější využití. Budou jezdit samostatně v některých okrajových časech – ve večerních hodinách, případně o víkendu nebo v sedlech. A na linku S51 z Šakvic do Břeclavi frekvenčně stačí jen dvouvozová jednotka, takže zajistí i její provoz,“ dodal Jiří Horský.

Nové vlaky budou pro Jihomoravský kraj zatím provozovat České dráhy, od roku 2025 pak dopravce, který vzejde z výběrového řízení. To bylo mimo jiné podmínkou, aby kraj na pořízení vlaků získal 85% dotaci.

Celý rozhovor s Jiřím Horským vám přineseme tento pátek jako podcast Cesty Zdopravy.cz

Tagy elektrické jednotky pro Jihomoravský kraj Jihomoravský kraj Kordis JMK Moravia Škoda Transportation
110 komentářů