Nové expresní linky tunelem Blanka a delší autobusy, plánuje v Praze Ropid

DPP loni testoval na lince na letiště velkokapacitní autobusy. Mercedes-Benz CapaCity L měří téměř 21 metrů. Foto: DPPDPP loni testoval na lince na letiště velkokapacitní autobusy. Mercedes-Benz CapaCity L měří téměř 21 metrů. Foto: DPP

Po letech odmítání změnil organizátor pražské dopravy Ropid názor na zavedení autobusových linek v pražských tunelech. Termín spuštění provozu linek

Po letech odmítání změnil organizátor pražské dopravy Ropid názor na zavedení autobusových linek v pražských tunelech. Termín spuštění provozu linek Blankou a Strahovským tunelem ale není dosud jasný.

Záměr vedení linek tunely potvrzuje nedávno schválený Dopravní plán, který má být pro vedení města závazný. Ropid chce v tunelech zřídit expresní linky, odkazuje se například na expresní linku 125 ze Smíchovského nádraží na Skalku, která s minimem zastávek spojuje Smíchov a Jižní město.

Podobná kapacitní, častá a rychlá spojení mají velký potenciál nejen uspokojit dosavadní zákazníky veřejné dopravy, ale zejména přilákat uživatele individuální automobilové dopravy,“ uvádí Ropid v materiálu.

Podle Ropidu definitivnímu řešení provozu autobusů Blankou bude předcházet zkušební provoz, v rámci kterého dojde k vyhodnocení pravidelnosti a spolehlivosti. „Součástí vyhodnocení provozu bude rovněž řešení dopravní situace při mimořádných či plánovaných dopravních omezeních návazných komunikací (Strahovský tunel) či uzavírka samotného komplexu Blanka nebo jeho částí,“ uvádí se v materiálu. Kdy konkrétně k zahájení provozu dojde, není jasné. Podle Ropidu bude záležet i na tom, zda dopravci seženou řidiče.

Letos autobusy určitě spuštěny nebudou, je tam ještě spousty věcí k dořešení. Od sehnání řidičů až po zajištění obratišť na konci linek nebo řešení náhradního trasování v případě dopravních problémů v tunelech,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Ropid už loni zpracoval studii s návrhem vedení jednotlivých linek. Ročně by měl provoz nových linek 126 (Krausova v Letňanech na Dejvickou) a 191 (Na Knížecí – Letiště) vyjít na 91 milionů korun, počítá u nich s intervalem 6 minut ve špičce a 12 mimo špičku. Podle plánu by například doba jízdy z Proseku na Dejvickou měla být v ideálním případě o 14 minut kratší, než dosud.

Plán možné sítě expresních autobusových linek v městských tunelech. Varianta 2 vyšla v hodnocení jako nejvýhodnější. Foto: Ropid
Plán možné sítě expresních autobusových linek v městských tunelech. Varianta 2 vyšla v hodnocení jako nejvýhodnější. Foto: Ropid

Podle materiálu by po Praze mělo jezdit více delších kloubových autobusů. Dosavadním maximem je 18,75 dlouhý kloubový autobus od SOR Libchavy, podle Ropidu by mělo dojít k nákupu dalších autobusů o délce mezi 19 a 25 metry. „Pořízení velkokapacitních autobusů v této délkové kategorii se ze současného pohledu objednatele jeví jako optimální řešení pro zlepšení kvality na silně vytížených autobusových linkách, jejichž náhrada kolejovou dopravou není ve střednědobém horizontu reálná,“ uvádí Ropid.

Kapacitní autobusy by se měly nejprve objevit na lince 119 na letiště, později na linkách 107, 112 a 136. Kloubové, ale nikoliv už tak dlouhé, autobusy, chce Ropid nasadit také na linku 225 v úseku Velká Ohrada – Nádraží Veleslavín.

Tagy autobusy městskými tunely Dopravní plán Prahy expresní autobusové linky MHD v Praze ropid
64 komentářů