Nová pravidla silničního provozu v Británii upřednostní chodce a cyklisty

Cyklisté v Londýně. Foto: TfLCyklisté v Londýně. Foto: TfL

Chodci budou mít přednost ještě před vstupem na přechod.

Chystaná novela pravidel silničního provozu v Británii má na křižovatkách a přechodech dát větší přednost chodcům a cyklistům před auty. Informoval o tom dnes server BBC s odvoláním na ministra dopravy Granta Shappse. Jeho úřad si od kroku slibuje, že pomůže udržet oblibu chození a ježdění na kole z dob pandemie Covidu-19.

Podle dosavadních pravidel musejí dávat motoristé přednost pouze v případě, když chodci vkročí na přechod. Nyní tak budou řidiči muset učinit ještě předtím, než chodci na přechod vstoupí. Přednost před auty budou mít také cyklisté, kteří na křižovatkách pojedou rovně. Novela nadto stanoví nejmenší vzdálenost a nejvyšší rychlost při předjíždění cyklistů.

Změny pravidel by měly začít platit na podzim v Anglii, Skotsku a Walesu. Severní Irsko se řídí vlastními normami. Jde o součást balíku opatření v hodnotě 338 milionů liber pro podporu jízdy na kole a chůze.

Celkově bude „hierarchie účastníků provozu“ ukládat větší zodpovědnost za bezpečnost na silnicích těm dopravním prostředkům, které představují větší nebezpečí. Bude tak na řidičích osobních aut, dodávek a kamionů, aby na silnicích snížili riziko, které mohou představovat pro druhé.

Na podporu cyklodopravy a chození chce kabinet vyčlenit dalších 338 milionů liber (10,1 miliardy korun), které by měly pomoci zachovat zvýšené využívání těchto způsobů dopravy za pandemie Covidu-19, oznámilo ministerstvo. Vzniknout by tak měly mimo jiné stovky kilometrů nových cyklostezek.

Krok ministerstva přivítala organizace Living Streets, která propaguje snazší možnost chození po městech a obcích. „Současná pravidla považují děti jdoucí do školy za stejně zodpovědné za bezpečnost svou i jiných osob jako řidiče náklaďáků,“ řekl šéf sdružení Stephen Edwards s tím, že novela tuto „rovnost“ odstraňuje. Podle něj jsou chodci nejméně nebezpeční účastníci provozu, kteří však „často musejí zaplatit cenu“ za počínání jiných lidí.

Loni se celkový počet mil najetých na kole po britských silnicích zvýšil o 46 procent na pět miliard, což byl podle ministerstva větší nárůst než za posledních 20 let dohromady.

ČTK

Tagy podpora mikromobility Velká Británie
92 komentářů