Letecké společnosti Letectví

Norwegian převzali věřitelé, aerolinky získaly státní garance. Více než desetinu firmy ovládla čínská vláda

Boeing 737-800 v barvách Norwegian Air Shuttle. Foto: Norwegian
Boeing 737-800 v barvách Norwegian Air Shuttle. Foto: Norwegian

Boj o přežití letecké společnosti Norwegian Air Shuttle míří zatím k dobrému konci, který ale není rozhodně pozitivní pro její akcionáře.

Letecká společnost zmítaná dlouhodobě velkými ztrátami dnes oznámila, že získala tři miliardy norských korun od norské vlády (zhruba 7,5 ) formou garancí za další úvěry. Firmu současně převzali její věřitelé, kterými jsou hlavně velké leasingové společnosti včetně čínskou vládou ovládané banky.

Norwegian dnes zásadní změny oznámil v tiskové zprávě  a informacích pro burzu. Největším akcionářem je nově irská leasingová společnost AerCap s 15,9 % akcií, BOC Aviation patřící státní Bank Of China získala 12,7 % akcií. Podíl stávajících akcionářů byl výrazně snížen, na což akce reagovaly prudkým poklesem.

Rekapitalizace pohledávek, tedy přeměna dluhopisů v hodnotě 12,7 miliardy norských korun (32 miliard Kč) na akcie, byla podmínkou norské vlády pro udělení garancí.

Norwegian už před několika týdny oznámily, že přechází do „hibernace“ a provoz chtějí obnovit až příští rok na jaře, když očekávají větší oživení poptávky. Firma už propustila velkou část zaměstnanců. Dopravce současně varoval, že během léta bude možná potřebovat další peníze na přežití.

Naším cílem není jen to, aby společnost Norwegian přežila, ale abychom z toho vyšli silnější, se stabilním provozem a se strukturou, která bude přínosná pro akcionáře, zákazníky i pro naše kolegy,“ řekl šéf Norwegian Jacob Schram.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ted

Tady je krásně vidět že se peníze v Evropě lejou do kohokoliv kdo má křídla. SW může být v klidu.

kanafasik

to jsou věci. Do Norwegian musí nalít 32Mld korun. do smartwings jen 1,5Mld“slepička zase začne snášet zlatá vejceů, dle vyjídření imistra Vika. O tom jestli se doslechne W. Buffett, co tu máme za machry, tak je přetáhne k sobě.
ry…

Y.K.

Jste to asi moc pozorně nečetl, hlavě do toho zamíchat Smartwings a utrousit sarkasmus.

Podle článku se z věřitelů (majitelů dluhopisů) se stali akcionáři, hodnota této přeměny je 32 mld. Kč, není to žádná dotace ani navýšení jmění – došlo ke změně vlastnické struktury, majitelé dluhů teď firmu ovládají, to je celé. Díky tomu jim Norská vláda půjčí cca 7,5 GKč. Vzhledem k tomu, že Norwegian je od roku 2017 permanentně ve ztrátách až 2,5 miliard NOK je pochopitelné, že věřitelé poněkud ztratili klid vzhledem k COVIDu a zcela hybernovanému provozu firmy na celý rok.

Y.K.

Pardon, vláda jim nepůjčí, vláda poskytne garance na úvěrování.

Nicky

No a Smartwings mají asi lepší managerská esa když tvrdí, že mají plán jak to znova rozjet a že to zvládnou.

pája

Státní pokladnice ĆR je bezedná. Pokud tedy jde o kapitalistické komunisty.

nikdo

Tak Smartwings zase usetri na letistnich poplatcich v Praze. Ktera jina letecka spolecnost je nemusi platit?

Tomas

a on snad smartwings poplatky v praze neplati? 😀

ale prosim vas … 😀

Y.K.

A to můžete nějak doložit? Proč by letiště Praha komukoliv odpouštělo poplatky?

Tomas

mily “experte”,

norweigan byl v pruseru posledni dva roky.

smartwings je oproti norweiganu v luxusni situaci.

RHood

V luxusní situaci, která si žádá 2,5 Mld ?

nicky

Smartwings jsou na hraně už dávno, jen ta informace není veřejná. Proč asi Číňani nekomunikují a odmítají navýšit jmění? Už nechtějí tu černou díru financovat.

atat

Přání je otcem myšlenky, vid? Smartwings desítky let vydělává peníze, takže rozhodně je v podstatně lepší situaci ….. vlastně potřebuje, kvůli rozhodnutí státu, zlomek částky, která je poskytována leteckým dopravcům v EU.

Ilina

Zavádějící informace,koukněte do jejich účetní závěrky. Za posledních pet let vydělali celkem pár set milionů, je tam i ztráta přes půl miliardy.
Tvrdí že mají ztráty 150 milionů měsíčně, a teď jim stát už platí mzdy pro zaměstnance,takže to bude méně

Za dva měsíce to je 2x 150 milionů = 300 milionů
Chtějí státní garancí na 2,5 miliardy, skoro desetkrát tolik

Státní garancí ve výši desetinasobku škod z koronaviru? Na co? Pro majitele kteří te předloženu firmě půjčili už loni skoro miliardu a chtějí ji zpátky? Nebo proč je potřeba jim ručit za destinasobek škod?

atat

Tak to taky úplně nevím, když okolní aerolinky požadují násobky a násobky této částky. Předpokládám, že si věří a že jsou schopni to zvládnout pouze s tak nízkou garancí …..

Ilina

Okolní aerolinky jsou obrovské a mají větší škody. Mají násobně větší počet letadel, lidi a násobně větší škody .

Ale chtít kvůli škodě 300 milionů záruku od státu na 2,5 miliardy? To je desetkrát více než je škoda z koronaviru a to nepočítám už zaplacené mzdy od státu.
Proč tedy potřebuji půjčit na státní záruku desetkrát víc než je škoda kvůli koronaviru?

Lukáš

Nemá smysl srovnávat QS co lítají sezónně pár linek s pár letadlama a zbytek roku jsou prakticky mrtví, s aerolinkama které létají stovky tras se stovkama letadel. Je jasné, že čím větší aerolinka, tím víc peněz potřebují…

J.K.

Tohle by umorilo vola. Cist hlouposti panu Nicky a spol. Uz tady cele dny pisete ty svoje hlouposti, kdyby jste ten alespon zmlomek casu venovali studiu vyrocnich zprav SW, cetbou knihy Svet letecke dopravy, precetli si neco malo na strankach IATA, prosli si nejake rozhovory s panem Kulou, tak mozna prestanete byt takovy zabednenci.