Nezvykle dlouhým vlakem testuje Správa železnic, zda postrky zvládnou i jiné lokomotivy než jen vectrony

Testovací souprava RegioJetu pro státní postrky na Novém spojení. Foto: Dalibor PalkoTestovací souprava RegioJetu pro státní postrky na Novém spojení. Foto: Dalibor Palko

Testování má ukázat, zda nedochází k rušení kolejových obvodů.

Mezi Prahou a Brnem v úseku z Kolína do Brna je dnes k vidění nezvykle dlouhá souprava. Jde o vlak složený z 21 vozů společnosti RegioJet, který má na jednom konci lokomotivu Siemens Vectron a na druhém Bombardier TRAXX MS2.

Jde o aktivitu, která souvisí s veřejnou postrkovou službou na trati z Kolína do Brna přes Havlíčkův Brod. Podle stávajících podmínek mohou jet společně zdvojené lokomotivy Siemens Vectron. Nákladní dopravci ale požadovali, aby se ověřila i kompatibilita s jinými moderními lokomotivami, například Bombardier TRAXX.

Důvodem stávajícího zákazu kombinace různých lokomotiv jsou obavy z rušení kolejových obvodů. Zkušební jízdy mají ukázat, zda se tak skutečně děje. Testování má probíhat celý týden.

Chystají se testy dalších lokomotiv

Je to krok, který jsme prosazovali dlouho před tím, než byla veřejná postrková služba spuštěna,“ řekl výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Má dojít i k testování dalších lokomotivních řad. Postrky se týkají všech nuceně odkloněných vlaků bez ohledu na to, jakou mají lokomotivu, technicky ale dosud mohou jet společně ve výkonu jen lokomotivy Siemens Vectron.

Státní postrky jsou v provozu od 6. dubna, naplno se rozjedou 5. května, kdy začne další vlna omezení na koridoru z Prahy do České Třebové. Zatím je využilo několik desítek vlaků.

RegioJet vyhrál zakázku Správy železnic na provoz státních postrků. Podle smlouvy musí mít v Brně-Maloměřicích a Kutné Hoře připraveny čtyři lokomotivy Siemens Vectron.

Cesta k udržení konkurenceschopnosti

Zavedení postrkové služby dlouhodobě prosazovalo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. „Důvodem je snaha minimálně zachovat současný rozsah železniční nákladní dopravy v České republice bez toho, aby nás vlaky objížděly nebo zásilky přecházely ze železnice na silnici v důsledku nekvality a velkých zpoždění,“ dodal Sládek. Nákladním dopravcům by se na úsek přes Vysočinu nevyplatilo najímat si vlastní postrky. „Takové vícenáklady by pro dopravce znamenaly snížení konkurenceschopnosti proti kamionům. V případě promítnutí vícenákladů do cen by se železniční nákladní doprava dostala na dopravně náročném trhu mimo cenovou realitu,“ dodal Sládek.

Tagy Bombardier Traxx postrková služba RegioJet Siemens Vectron Správa železnic státní postrk Top veřejná postrková služba
168 komentářů