Automobilový průmysl Automobily

Nevlastnit, ale pronajmout. Operativní leasing překonal v Česku finanční

Nová auta. Ilustrační foto: Arval
Nová auta. Ilustrační foto: Arval
Leasingové firmy vysvětlují rostoucí zájem především zdražováním nových aut.

Trh s novými automobily prochází v době pandemie velkou proměnou z pohledu vlastnictví vozidel. Poptávka po operativním leasingu poprvé překonala zájem o klasický finanční leasing.

Vyplývá to z dat společnosti Arval. Podle ní loni došlo k velkému nárůstu poptávky po pronájmu zejména u malých firem, živnostníků a koncových spotřebitelů. Operativní leasing byl přitom dlouho hlavně záležitostí pro větší firmy. Na operativní leasing jezdí každé sedmé nově prodané auto.

Arval vysvětluje zájem nižšími měsíčními splátkami a doplňkovými službami. „V případě pořízení nového auta nižší střední třídy na operativní leasing jsou celkové náklady po 4 letech provozu o několik desítek tisíc korun nižší než u finančního leasingu i po odečtení prodejní (zůstatkové) ceny vozu. Zákazník má navíc možnost po uplynutí smlouvy vyměnit svůj stávající vůz za zcela nový a navýšit tak úroveň bezpečnosti a jízdního komfortu. Naproti tomu u finančního leasingu musí řidiči počítat mimo zaplacení akontace i se skoro dvojnásobnou měsíční splátkou oproti operativnímu leasingu,“ vysvětluje Jiří Solucev, ředitel divize Retail společnosti Arval.

Zdražování jako motor poptávky po pronájmu

Jedním z důvodů většího zájmu o pronájem jsou rostoucí ceny nových aut. „Zdražování nových aut je spojené s jejich povinností plnit zákonné požadavky, jejichž minimální úroveň se neustále navyšuje. To se projevuje prakticky pokaždé při představení nové generace či alespoň modernizaci modelů. Růst cen se tak stane dlouhodobým trendem, se kterým budou muset zákazníci do budoucna počítat,“ vysvětluje Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední Evropy a Asie.

Podle něj čím dál více lidí volí alternativní cesty k novému vozu a lidé budou čím dál méně ochotni vynaložit většinu prostředků na nákup nového vozu nebo se dlouhodobě zavázat finančním společnostem.

Odebírat
Upozornit na
guest
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrJ

Pravým důvodem je, že se o auto v operativním leasingu stará plně majitel, tedy leasingová společnost, zatímco u finančního leasingu se to nechá plně na budoucím majiteli. Finanční leasing se tak vůbec soukromníkům nevyplácí. Nejvýhodnější je ale pořizovat si zachovalá a spolehlivá ojetá auta, klidně i starší ročníky, kdy se toho nemohlo moc co pokazit.

FrantaM

Já vidím hlavní důvod v cenové politice aut. Leasingové společnosti se při hromadné objednávce dokáží dostat na takové ceny, na jaké by se firma ani fyzická osoba nikdy nedostaly. A proto splátky operáku vychází tak výhodně.
Dám příklad za naší firmu, kdy leasingová firma kupuje vozy Škoda ještě o 10% levněji než jsme schopni se dostat s naší potenciální hromadnou objednávkou.

666

Imho Škoda spíš nadhodnocuje ceny pro fyzické osoby. Teprve ceny pro firmy odpovídají realitě.

Alf

Fajn, píše se o rostoucí pořizovaci ceně, já bych přidal jako důvod i rychlejší zastarávání vozů. Bohužel roste počet „kurvítek“, v automobilkách je tlak na úsporu každého kg hmotnosti a každého centu na nákupu komponent, takže nějaké dlouhodobé držáky si dnes nikdo nedovolí vyrobit. Trendem je splnit plánovanou životnost (byť relativně bezproblémově) a pak s tím rychle pryč.

Ondřej

Otec najezdí ročně mezi 70-100000 km jako obchoďák (specifický, ale častý způsob užití) a tvrdí, že to tak není. že dnešní auta najedou více km bez oprav, než ta stará. Dělá to v různých obměnách od roku 1990, a když se dodrží servisy, má méně poruch než dřív a vrací auto při větším nájezdu než dřív.

Alf

To je i pravděpodobné, nějaký pokrok u nových vozů musí být. Horší to je v kategoriích ojetin až šrotů, kde složitější technika nakonec je na obtíž a na servis nejsou peníze.

PetrJ

Pokud jde veškerý servis a péče o vůz na leasingovku, je to v pohodě. Pokud to jde za zkušeným majitelem klubařem znalým konstrukce, preventivních oprav a výměn a způsobu jízdy, je to v pohodě. U zbývajících případů, které bohužel stále více převažují, to zejména u nových aut v pohodě není. Příliš mnoho elektroniky je klasická úlitba pohodlí a nyní i řízení systému vozu, která je zdrojem poruch a ztráty fukčnosti tam, kde starší udržovaná auta jezdí stále.

FrantaM

Takhle to není. Nikdy v historii nebyla auta tak spolehlivá jako dnes.

Tomas

definuj „kurvítko“.

spolehlivost aut je řádově někde jinde, než dříve.

Alf

Pod kurvítkem si představuji:
a) věci kolem pohonných agregátů, které je dělají složitější – turbodmychadla, EGR, DPF, močovina, …
b) elektronické asistenty, ADAS – bez nich to většinou jede, ale STK vyžaduje mít to v cajku a u dvacet let staré ojetiny bude palubní deska blikat chybovými hláškami jak na diskotéce v osmdesátkách

Tomas

aha.. takže jenom pindání …

Alf

Jo, hospoda zavřená, tak kde mám taky pindat. Tak hoď nějakej argument, třeba si poopravím názor.

jozífek

Zvykejme si na levicový trend že vlastnit je sobecké….

noerf

Tam jsou dvě úrovně. 1) dnes je operativní leasing stažený velmi nízko, takže je levnější než finanční leasing, což dřív nebylo. A během tří až pěti let prakticky jezdíte jen na výměnu oleje, filtrů atd. po 30 000 km a přezutí. Navic jsou ceny těchto aut po třech až pěti letech relativně nahoře. 2) Samozřejmě je otázka, jakou cenu získáte při nákupu vozidla. U auta za 300 000 Kč tři různí prodejci při stejné výbavě dokážou mit různé ceny v řádech desítek tisíc Kč. Servis, jako výměna oleje a filtrů Vám automechanik v okolí udela za nižšíjednotky tisíc Kč, značkový… Číst vice »

666

Nechci vám brát iluze, ale není nic lepší než ušetřit pár tisíc na servisu a pak řešit neuznání záruky.

Samozřejmě máte právo provádět servis i v neautorizovaných servisech, ale přijde mi to velmi malá úspora oproti ceně vozidla.

Zdenda

Ja bych spis za vzrustajici oblibou leasingu/nakupu na uver videl klesajici financni a matematickou gramotnost. Vypada lakave kdyz za „par“ tisic mesicne jezdite novym autem, ale ovsem jen do chvile, nez si spocitate, na kolik vas to vyjde behem cele doby, na kterou to podepisete. A reklamni masirka, ze je preci normalni, (ci snad primo nutnost), mit nove auto kazde ctyri, pet let, taky dela svoje. Asi jsem starej a v nekterejch vecech konzerva, ale spotreba na dluh neni nic pro mne.

SaulGoodman

Pořád tam budou nemalou část hrát ty firmy a živnostníci, kde to smysl zjevně dává, to je dlouhodobý trend. U těch fyzických osob to je prostě asi taková variace na to mít služební vůz, no.

Chápu, že je to trochu nezvyk, ale jako na druhou stranu to není zas takový rozdíl oproti bydlení v nájmu. Své výhody to také má, nemusíte řešit údržbu, opravy, prostě takový dlouhodobý pronájem.

dejf

jako ve spoustě případů to smysl dává, ale to co se pak dostává do oběhu sou fakt lahůdky. káry zkonstruovaný tak, že se na ně během operáku skoro namusí šáhnout a pak je na dalším majiteli překvapivě dlouhej seznam předepsaný údržby, dutiny nevystříkaný voskem a spodek neošetřenej plastizolem, protože to stojí prachy a během operáku to hnít nezačne. a že je pak už pozdě na to to řešit? hmm blbý. oleje se sníženou alkalickou rezervou aby nek*rvili DPF, který se tam nechávaj 30tkm, no taky si o tom myslim svoje. jako to auto z operáku podle všech měřitelnejch parametrů vyleze… Číst vice »

On.

Ale tohle není problém operáku ale až toho co si koupí ono mírně ojeté auto, do té doby jsou všichni spokojeni a nový majitel ojetiny bude taky pár let spokojen jak ušetřil a říkat jak je nové auto drahé. Všechno má svojí cenu.

Jakub P

Druhá věc pak je, že se kvůli operákům začaly stáčet už roční auta, protože ve smlouvě je zpravidla danej max. počet km za rok… Ale na druhou stranu to, že k nákupu ojetiny si beru někoho, kdo se v tom vyzná, ví kam kouknout a co vyzkoušet, ideálně někoho, kdo se tím živí, platilo vždycky.

A jsou situace, kdy se operák může fakt hodit, třeba když člověk chystá nějaký větší změny a neví, jestli nebude za rok, za dva potřebovat úplně jiný auto.

Tomas

vy věříte tomu, že z fabriky lezou odlišný auta pro leasingy a odlišný auta do vlastnictví? 😀

Jakub P

To vůbec nemusej, stačí, když budou všechny dělaný tak, aby vydržely typickou délku operáku a o moc dýl se je provozovat a servisovat nevyplatilo…

Tomas

hmmm… a proto je dneska naprosto běžná záruka (občas za spíš symbolický příplatek) na 4 – 5 let a 100 – 150 tisic kilometrů …

😀 lidi .. neblbnětě… zamyslete se, než začnete vypouštět takový bláboly 😀

Jakub P

Taková záruka nijak nevylučuje vyšší poruchovost po těch 150 000, právě naopak – může to znamenat, že servis je obtížnej a drahej a provozovat to auto po uplynutí záruky se moc nevyplatí. Takže ji musej dávat, aby to vůbec někdo koupil. Vlastně si pak člověk i u novýho kupuje spíš službu „auto“ na těch 5 let, co trvá záruka, než aby si kupoval auto, který se slušnou pravděpodobnostní vydrží deset a povedený kusy ještě o dost dýl. Ale ono to možná nejde jinak – při těch funkcích, co od nich chceme, ty auta musej být prošpikovaný elektronikou a ta holt… Číst vice »

On.

Není to v klesající finanční gramotnosti spíš naopak. Když si poctivě spočítáte náklady na vůz tak zjistíte že máte jednu velkou neznámou a to za kolik vůz po nějaké době prodáte. To riziko na sebe bere leasingovka a zbytek nákladů je podobný jen máte méně starostí a za to si něco málo připlatíte. Doba kdy bylo potřeba všechno vlastnit už minula. A auta se dávno přesunuli z člena rodiny do spotřebního zboží.
Operativní leasing není vhodný pro každého ale může se a nebi taky nemusí vyplatit ale to bezpečně zjistíte až na konci.

Zdenda

Recicky. Kupuju si auto tak na 6-8 let a vysoky najezd km, zbytkova cena mne moc nezajima, v tech nakladech nehraje velkou roli, navic se da celkem odhadnout podle predchoziho modelu stejne znacky. Jiste, nemusite vlastnit ani pracku nebo kolo, jen si pokazde neco „malo“ priplatite. U toho auta budete mit navic vyssi pojistku, pokud ho nebudete vlastnit.

On.

Jestli za 6 – 8 let najedete 200 000 a víc kilometrů tak opravdu nemá smysl řešit operák,ale kolik lidí má takový nájezd? Většina lidí najede 10 – 15 tis za rok. A rozdíl v kupní a prodejní ceně je taky náklad na vozidlo se kterými musíte počítat.

Tomas

vy jo. a ja auta točím po cca 2-3 letech s nájezdem cca 30 000 / rok (čili 60 – 90 000 ).

dříve jsem je kupoval do vlastnictví, ted uz je beru na leasing. a věř nevěř, finančně se mi to vyplatí.

(napovím: klíčová slova: plátce DPH, nemusím se srát s následným prodejem, pojistkou apod.)

Ales K.

To ste to vubec nepochopil. Nic nedluzite, pac vam auto nikdy nepatri ani patrit nebude. V podstate si ho pujcujete za predem danou cenu na predem danou dobu. Pro soukrome osoby to obvykle moc smyslu nedava, pro podnikajici lidi castecne v tom ze presne dopredu vi kolik je auto bude nekolik let dopredu stat a muze tak jednodusej planovat, stanovovat ceny atd.

Zdenda

Jasne, pokud je auto k podnikani, je to neco jineho a tyhle modely davaji smysl. Ja jsem se spis pozastavoval nad tim poslednim odstavcem, ktery se zda hovorit o osobnim/rodinnem pouziti.

666

Dle mého názor byl a je operák pro fyziké osoby cílen především na osoby v insolvencích.

Pro normální fyzickou osobu je spíše vhodný spotřebitelský úvěr, protože je vlastníkem vozidla se všemi výhodami z toho plynoucích.

Tomas

to je ve vší úctě blábol dne.

Kebab

Další variantou je nekupovat ten nový sh!t a vzít zánovní o dost levněji.

On.

Nejlépe po operáku kde se servis šetřil co to šlo a pak plakat jak ty současná auta nic nevydrží.

Pavel

Prosím, kde jste vzal, že se během operáku na servisu šetří?

On.

Leasingovka si hlídá náklady takže se řeší jen opravdu nutné věci k zachování provozu. Interval výměny oleje se prodlužuje až na doraz a podobně…..

666

Všiml jste si, že v návodu k vozidu jsou dvě servisní tabulky. Jedna pro normální podmínky a druhá pro ztížené?

Podle které myslíte, že se jede při operáku?:-)

Tomas

nic takoveho v navodu neni.

a servis pri operaku je uplne stejny, jako pri beznem vlstnictvi

666

Tak si ho někdy otevřete. Samozřejmě, že to tam je. Jenom prostě je levnější se držet podle normálních podmínek.

Schválně se podívejte, kdy se mění vzduchový nebo třeba kabinový filtr podle plánu pro normální podmínky a podle plánu pro ztížené.

Tomas

já ten návod … heh .. znám 😀

Martin

Zní to jako pohádka pro zákazníka, který procitne až při vrácení vozu. Při používání se nelze ubránit oděrkám na laku, pak jsou z toho při předání konflikty co je a co není běžné opotřebení: jeden šrám je jedna pojistná událost a jedna spoluúčast placená klientem …. Jediná obrana je první den auto zaparkovat do garáže a vyjet s ním poslední den na vrácení. Nikdy více.

On.

No zkušenosti jsou trochu jiné. Běžné opotřebení slušné společnosti hodnotí přívětivě. Ano,kdo schání nejlevnější operák musí počítat s tím že někde se společnost musí „zahojit“.

Tomas

blabol. a urban legend.

co je “bezne opotrebeni” a co uz ne je spucasti podminek.

ja dostal asi 3 strqnky A4 s velmi zebrubnym popisem toho, co je ok a co neni. a je to napsane celkem polopaticky, konkretne a pochopitelne

Jan Pytela

Tu zkušenost máte s pronájmem 1 vozu jako FO nebo vozového parku 10, 20, 50 aut?

Martin

Zkušenost mám jako FO, zevrubný popis je sice fajn, ale více záleží jak se osoba přebírající auto vyspí: jeden rok je určité poškození OK a následující rok je to už neakceptovatelné poškození. A zkuste se hádat. Za mě jednoznačně je lepší auto vlastnit, natočíte 200 000 km a ještě to za nějaký peníz prodáte. Nějaký škrábanec prostě neřešite.