Němci mají první loď na metanol, plavidlo pomůže zkoumat změnu klimatu

První německá loď na metanol pomůže se zkoumáním změny klimatu Zdroj: Alfred Wegener InstitutePrvní německá loď na metanol pomůže se zkoumáním změny klimatu Zdroj: Alfred Wegener Institute

Institut si plánuje palivo částečně sám vyrábět, závod na výrobu zeleného metanolu má vzniknout v Bremerhavenu.

V loděnicích Fassmer v Dolním Sasku slavnostně pokřtili první německou loď poháněnou metanolem. Nové výzkumné plavidlo Uthörn o délce 35 metrů s cenovkou přibližně 15 milionů eur (cca 370 mil. Kč) má dva elektrické trakční motory, kterým dodávají energii dva spalovací agregáty. Ty pohání namísto nafty metanol. K jeho výhodám patří snadná dostupnost a především hustota, která nemá zásadní vliv na nosnost lodí. Čistě elektrický pohon by vyžadoval velké baterie, kvůli kterým by musela být loď dvakrát větší.

Uthörn bude operovat v oblasti okolo výzkumné stanice Institutu Alfreda Wegenera na Helgolandu, kde pomůže s monitorováním fyzikálního, chemického a biologického stavu Severního moře. Institutu poskytne data, která mu následně umožní lépe zkoumat změnu klimatu a její dopady na životní prostředí. Plavidlo poslouží také výuce, kdy studenti získají příležitost seznámit se s vědeckou výbavou přímo v praxi.

Kromě rozsáhlé pracovní paluby s laboratořemi je loď vybavena dvěma rameny pro vlečné sítě a vzorkovače vody, multifrekvenčním sonarem pro detekci hejn ryb a stabilizační nádrží proti převrácení, která dokáže loď stabilizovat na rozbouřených mořích.

Metanol nabývá jako uhlíkově neutrální řešení na popularitě. Jde o palivo s bezpečným skladováním a atraktivní cenou. Ve srovnání s konvenčními druhy paliv může snížit oxidy síry o 99 %, oxidy dusíku o 80 % a emise uhlíku o 25 %.

Institut si plánuje palivo částečně sám vyrábět, závod na výrobu zeleného metanolu má vzniknout v Bremerhavenu. V pilotním projektu bude pomocí elektřiny z větrné turbíny štěpena voda na vodík a kyslík díky elektrolýze. V další fázi by se tento „zelený“ vodík a CO2 z nedaleké čistírny odpadních vod dal využít k syntéze „zeleného“ metanolu, který při spalování uvolňuje pouze takové množství CO2, které bylo zachyceno při jeho výrobě.

Na zelený metanol sází například gigant Maersk, který plánuje do roku 2030 vyrábět ve Španělsku až dva miliony tun e-metanolu ročně. V letech 2023 až 2025 pak hodlá uvést do provozu 19 plavidel schopných provozu na zmíněné ekologické palivo.

Tagy klimatická změna lodě metanol Uthörn
23 komentářů