Letecké společnosti Letectví

Návrat na Heathrow po deseti letech. ČSA obnovily spojení do Londýna

Airbus A319 Českých aerolinií v Londýně na letišti Heathrow. Foto: ČSA
Airbus A319 Českých aerolinií v Londýně na letišti Heathrow. Foto: ČSA

České aerolinie dnes obnovily spojení s Londýnem. Po téměř přesně deseti letech dnes přistál na největším londýnském letišti Heathrow Airbus A319 v barvách ČSA. Firma přestala létat do Londýna v listopadu 2010.

Na první let firma nasadila A319 registrace OK-REQ, který přistál v Londýně ve 12:22 místního času. Oproti letovému řádu zvládl trasu o půl hodiny rychleji. Výrazný úbytek letecké dopravy přinesl totiž i konec pravidelnému přetížení vzdušného prostoru v Londýně, kvůli kterému musela dříve letadla často desítky minut kroužit, než mohla přistát. Průběh letu je na Flightradar24.com.

ČSA budou létat do Londýna každý den, odlet je v 11:40, zpět ve 13:25. Podle rezervačního systému dopravce počítá na většině letů se svými airbusy.

ČSA neuvedly obsazenost prvního letu. Aktuálně evidujeme silnější poptávku ve směru z Velké Británie do České republiky,“ řekla mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková. ČSA postupně začaly letenky zlevňovat, aktuálně stojí nejlevnější zpáteční letenka čtyři tisíce korun. Konkurence je ale často levnější. Do Londýna na letiště Stansted začal už tento týden létat Ryanair, od 1. července budou třikrát týdně létat British Airways na Heathrow, easyJet plánuje návrat na linku z Prahy na letiště Gatwick na konci července. ČSA jsou jediným dopravcem, který do Londýna nabízí každodenní spojení.

Návrat do Londýna je v případě ČSA jednou z nejpřekvapivějších zpráv letošního roku v tuzemském letectví. Londýn dlouhodobě patří mezi města, kam se létá z Prahy nejvíce, ale současně je tam největší konkurence dopravců. Mateřská společnost Smartwings loni spojení do Londýna na letiště Gatwick zrušila.

ČSA opustily Londýn v roce 2010 i kvůli tomu, aby získaly hotovost v podobě 400 milionů korun. Ty jim zaplatily British Airways za převzetí přistávacích práv. Jak se letos ČSA náhle dostaly k povolení opět létat na nejvytíženější evropské letiště, není jasné. Firma to nekomentovala. Jedním z důvodů může být uvolnění slotů kvůli současnému poklesu celého trhu.

59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jam

zbytecny feeder jinemu dopravci zadarmo. hm,ale vypada to dobre mit LHR jako destinaci na webove strance:(z atr csa budou casem ostatni ve fronte ve vzduch za nima nadseny:)

Ota Z.

nejlepší na celém článku a všech komentářích je, jak si lidi umí vymyslet vlastní pravdu 😀
Nikdo z vás neví a nemá tušení, jak se ČSA ke slotu dostali, za jakých podmínek a co to obnáší do budoucna. Tak prosím zase zalezte zpět do své české ulity, létejte s FR všude tam, kam vlastně ani nechcete, ale že tam letí FR, WZ nebo EZS. Budete spokojeni, nedostanete panické záchvaty z půjčky 800 mil pro SWG a nebude vás trápit, že lety OK stejně jako BA létají na LHR 😀

Standa

Obsazenost cca 30 lidi co jsem videl včera, na pátek zatím nějak podobně

Pavel

Upřímně, pokud letím na otočku jen do Londýna či okolí, nezajímá mě zas tolik letiště, jako spíše časy co nejsem v Praze celkově. A pokud letím třeba s AA a Londýn mám jen jako přestup, nafeeduje mě BA nebo i ČSA za podmínek AA, abych od AA koupil, takže pro SW/ČSA už k oškubání nejsem. Pokud mě za levno SW nenafeedují, odveze si mě z Ruzyně LH, AF, KLM, Iberia, Swiss, OS či kdokoliv jiný pro sebe na long haul nebo nafeedování AA, či někomu jinému, koho „umím“ a který mně zajistí jedinou letenku na všechny segmenty. Heathrow bylo/je zajímavé… Číst vice »

Vilém

Až na ten konec trefné

Ondra

On má nějaké kanadské koupaky?

Pavel

To děláte hloupého???
https://airportyul.com/en/airline/QS

Y.K.

Tak nevím kdo tu dělá hloupého. Tohle nejsou pravidelné linky Smartwings, to je koronový repatriční let z Dominikánské republiky do Prahy.

R.A.

Pájo ty se fakt neuhlídás, to tvoje suma summárum jsi si sem protáhl z těch tvých aeronovin.cz

Tak opakování matka moudrosti. Jen, aby jste věděli či názory plusikujete

http://www.aeronoviny.info/?page_id=2

GPGP

Šimáně ty sloty levně koupil, aby je mohl za rok či 2 draze prodat, toto jedině dává smysl 🙂

Mat

Snad se co nejdříve v Británii zruší povinná karanténa po příletu. Do té doby bude asi linka těžce prodělečná. Ale jinak jí věřím, pro vícedenní návštěvu Londýna jsou časy nejlepší možné. Polední rotace BA chybí, odlet v 10:20 je dost brzy a 13:45 zbytečně pozdě. I na přestupy na linky Delty a Virgin Atlantic do USA je ten čas ideální, člověk nemusí brzy vstávat, ale ani nepřiletí do Ameriky v noci.

Jan Chroust

Je to jen osobní PR majitelů, nic jiného. „My létáme do Londýna, nejsme žádná béčková érolinka“. Docela by mne zajímala cena, za kterou byl slot zakoupen a zda bude vůbec linka generovat jakýkoliv zelený číslo, byť jen jeden týden v roce.

Tomas

koukam cesi budou prskat vzdy a vsude a za jakychkoli okolnosti 🙂

csa opustily londyn … je to spatne a prska se
csa lita do londyna … je to spatne a prska se 😀

Petr

To je bohužel jeden ze znaků naší české povahy – Ať je jakákoliv situace sebe lepší, tak se nám to nelíbí.

Jan Chroust

Nerozumíme si. Mně je nějaký Londýn celkem u zadní části těla, jenom jsem stručně nastínil jeden z možných, a nejspíše i dosti pravděodobných, důvodů její existence.

Ota Z.

když neznáte podmínky přidělení slotu, tak to nekomentujte. Ale hanit něco, co se podařilo a zdálo se jako takřka nemožné by vám šlo 🙂

Pavel

Šimáně tam pověst ČR ještě více proflákne.

jam

csa opustily LHR v dobe, kdy to melo smysl tam letat, vzhledem k jejich siti. csa se vraci na LHR, kdyz cestujici, kteri chteji levne dale jinam do sveta musi menit letiste, aby odleteli z londyna:)proto to remcani

Janina

Linky do Londýna se obvykle sami bez problému uživí. Ovšem cena za pronájem slotu by mě taky zajímala.

Pavel

No, uvidíme. Šimáně to pár sekyrama a arogancí pošle do kytek. O business klientelu už přišel dávno. Špatně se odvykalo od někdejšího ČSA, od Šimáně se všemi směry ale odvyklo velice snadno!
Raději 10x Ryanem nebo EasyJetem, nežli jednou jedenkrát se Šimáně!

Tomas

a zvláštní, že do doby, než mu plány překazil covid, to do kytek neposlal …

jam

vyhran v loterii po vracenych od norwegianu, tipuji.jak se bude blizit jejich obmnova, pokusi se je prodat

Anonymus

Bude to ztratovy. Uz ted to je.

Ota Z.

ty jsi taky ztrátový 😀

Tomáš Štěpán

Hlavně že nemají prachy ale kupují sloty na Heathrow..

Analytik

To dostali gratis, zažádali si a přišla na ně normálně řada.

Tomas

vy vite, ze je koupili, a za kolik?

Janina

Sloty na Heathrow jsou dobře uložené peníze, pokud je opravdu koupili a ne jen si je pronajali. Dají se lehce prodat a jejich cena každý rok jen a jen roste, protože rozšíření letiště o další dráhu je dlouhodobě zablokované.

Analytik

Letiště je opravdu neprodává – to je přiděluje gratis. Aerolinka si zažádá a čeká až přijde na řadu. Pokud čekat nechce, může je koupit od jiné aerolinky.

Tomas

ona ale nepise nic o tom, ze by je koupili od letiste.

pravdepodobnost, ze by se “dostali na radu” je miziva.

bud to koupili nebo pro ajali od nejake z aerolinek, ktere je jasne, ze do londyna nejakou chvili litat nebude.

Nemiuch

Jsou pronajate do konce roku

Tomas

diky. myslel jsem si to.

Ota Z.

nee, taky vedle 😀

Anonym

Letělo 30 lidi

Janina

Na úplně prvních obnovených spojích do Paříže bylo v letadlech ČSA často méně než 10 lidí. Takže 30 je tak nějak v rámci očekávání.

Dan

Ale tam bylo dalších 80, co na to letenky už zaplatili, ale nesměli letět. Takže finančně zajímavé… i když teda ČSA stejně žádné peníze nevrací za zrušené lety.

Adam

Nevrací, ale vystavují náhradní letenky s partnerky z aliance Skyteam. nechtějí,děllajmrtvé brouky,ale když se člověk nedá,letenku vystaví

Petr

Heathrow je určitě letiště, které sluší každému „národnímu“ dopravci. Jen se bojím, jak obstojí s těmi cenami. Zpáteční za 4 tisíce, to mi přijde fakt šíleně nastřelené, když British Airways teď prodávají zpáteční pod 2 tisíce. I před koronou nebyl problém koupit s BA pár týdnů s předstihem zpáteční za 3k.

Petr

Myslím, že cena půjde ještě dolů, ale na to si budeme muset ještě počkat.

Analytik

Kdo potřebuje na Heathrow poletí s BA a turista který chce ušetřit poletí s jiným lowcostem. ČSA bude max. feeder pro dálkové linky BA.

Tomas

csa bude feefovat ba? tak urcite.

Jakub

Tak v dnešní době feeduje snad už každý s každým, aliance nealiance.. když i SN prodá let svůj a na zpátečku OK

Tomas

no .. kéž vby to byla pravda. ale není. ani zdaleka.

tady není ani codeshare, a ani žádný tarif, který by umožnil vystavení ba/ok jsem neviděl, takže zbývá interline – ale to jsou ty letenky v Y-booking classe za 40 tisíc zpátečka (cena se počítá fixní částkou podle kilometrů) … které vybíhaji na konci výsledku ve vyhledávačích.

Honza

Neví někdo náhodou tu obsazenost? dost by mě zajímala.

Analytik

Dnes z PRG asi 35 PAX, zítra to má být ještě méně.

Honza

Díky..no žádná sláva, na to, že nemají konkurenci

Roman

Na zpět jsou ta cisla dvojnásobná

Analytik

Momentálně je to monkey byznys – ten let si nevydělal ani na palivo, natož na náklady. Ze strany Smartwings je to hlavně PR, protože z obchodního hlediska to nedává vůbec smysl.

R.A.

Z obchodního hlediska to nedává smysl…. opět se nemůžu nezeptat čteš vůbec ty články pod které tapetujes svoje komentáře …. pokud ho před deseti lety ten slot prodali CSA za 400 milionu a SW se k tomhle dostali výhodně, tak až se situace stabilizuje tak minimálně ten slot je dobra investice, ale na to aby ti nebyl slot odebrán musíš splnit to ze ho prokazatelně využívas, takže. E to smysl dává

PatriK

Věřím, že se jedná spíš o repatriační lety pro návrat českých občanů. S ohledem na riziko nákazy koronavirem je totiž vstup cizincům z U.K. do ČR až na výjimky zakázán.
https://www.mvcr.cz/mvcren/docDetail.aspx?docid=22251938&doctype=ART

Dimik

Coz se brzo zneni a UK zezelena.

kulhán

Ježiš marjá jakej repatriační let??? Bože můj…
Lidi už týdny se chtějí dostat z Babišova pryč, kdo se chtěl dostat sem už tady dávno je.

Jiri

Jeste zpatky OSR-PRG rano v rozumnem case a bude to parada.

Petr

A samozřejmě PRG-BTS 😉

poletucha15

aha… takze z nostalgie se znacka nezachranuje (CSA) ?
Ale linku kterou nikdo nelita nebo jen par lidi byste z nostalgie zachranil teda? (OSR-PRG) chapu to spravne?

Jiri

Nikdo neleta? vzdyt to bylo smer osr-pha vecne vyprodane, ikdyz stala letenka jednim smerem 4000, nez to zrusili. A zajisteni zakladni dopravni obsluznosti neni nostalgie.
Neni pan nahodou „spickovy“ manazer? Takových co nemaji zadne informace, neumi spocitat 100+100 a pletou hrusky s jablkama mame ted v cr plno. Proto to tu vypada tak zalostne.

Zdeněk

Přesně tak – my jsme léta lítali pravidělně OSR-PRG-CPH a protože ostrava byla poslední dobou věčně vyprodaná, tak se to změnilo KTW-WAW-CPH či KTW-FRA-CPH nebo přímo KRK-CPH.
To je tak, když ČSA při vyprodaných letadlech namísto posílení kapacity celou linku zruší, to normální člověk nepochopí. Pak se diví, že vlivem takového řízení firmy jdou do kopru.
Ještě se pak na fóru dočteme, že tam nikdo nelítal 😀

jam

to snad autem je v kodani clovek drive, nez s cekanim na prestupech, teda z praglu, myslim.

Petr

Jen tak dál. Ať tam ČSA vydrží co nejdéle.