Autobusy Doprava ve městě

Na pražské letiště začnou jezdit větší autobusy, DPP začal hledat jejich pronájem

DPP loni testoval na lince na letiště velkokapacitní autobusy. Mercedes-Benz CapaCity L měří téměř 21 metrů. Foto: DPP
DPP loni testoval na lince na letiště velkokapacitní autobusy. Mercedes-Benz CapaCity L měří téměř 21 metrů. Foto: DPP

(Aktualizováno 14:09) Dopravní podnik hl. města Prahy  (DPP) začal řešit problém s nedostatečnou kapacitou autobusů, které jezdí mezi zastávkami Nádraží Veleslavín a Letiště. Vypsal veřejnou soutěž na pronájem 18 velkokapacitních kloubových autobusů.

Vyplývá to z informací, které DPP zveřejnil ve věstníku veřejných zakázek. Podle údajů na profilu zadavatele mají být autobusy plně nízkopodlažní. Ve výběru bude jediným kritériem cena za ujetý kilometr. Autobus musí být nejméně devatenáct metrů dlouhý, v prostoru pro stojící cestující nesmí být žádný schod. Autobus musí být vybaven zařízením pro snižování nástupní hrany v zastávkách (kneelingem). 

DPP požaduje dodávku 18 velkokapacitních autobusů s celovozovou kompresorovou klimatizací (17 primárních a alespoň 1 záložní), vybavených odbavovacím a informačním systémem. „Autobusy budou pořízeny formou nájmu trvajícího 10 let, dodavatel bude po dobu smlouvy zajišťovat rovněž veškerý nezbytný servis autobusů,“ uvedl DPP ve věstníku.

Ve voze má být nejméně 40 sedaček,  z toho minimálně 6 sedadel vyhrazených pro osoby se sníženou schopností pohybu nebo orientace. Zadávací dokumentace neřeší počet stojících cestujících. 

Uzávěrka nabídek je 20. prosince, DPP předpokládá, že za deset let zaplatí za autobusy 380 milionů korun. Vítězi garantuje, že každý rok najedou všechny autobusy nejméně 1,5 milionu kilometrů. Autobusy mají začít jezdit do 12 měsíců po uzavření smlouvy, reálně se tak na spojích objeví spíše až v roce 2020. 

Nasazení větších autobusů dlouhodobě požaduje hlavně Letiště Praha. Pražští radní letos zkrátili interval spojů na letiště, s rostoucím počtem cestujících a chybějícím kolejovým napojení ale stále autobusy často nezvládají

Osmnáct autobusů by mělo pokrýt kompletně turnusovou potřebu linky 119. DPP už v minulých měsících velkokapacitní autobusy na trase úspěšně  testoval.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
A.R.

Větší autobusy? No super! Problém vyřešen. (facepalm)

Nicky

Jsou to amatéři, metro tam může v těch polích vést po povrchu.

liberal shark

To jsem zvědav, jak se chudák řidič s takovou dlouhou meherou na Veleslavíně vytočí :-(.

Svojsin

Už se to zkoušelo a vytočí se docela v pohodě.
Viděno na vlastní oči.

Nekdo

„Na pražské letiště“, „jezdit větší autobusy“ -> pro nás, obyvatele Šalingradu, je to další dobrý důvod proč létat z Vídně…

noerf

Redakce: Je u delky 19 m nějaká tolerance? Vzhledem k tomu, že SOR NB18 má délku 18,75 m, tak drobné prodloužení u 18 kusove serie by se mu možná vyplatilo a určitě by byl provozne levnější než například Mercedes se čtyřmi osami délkou 22 m.

Nicky

Tam dají delší nárazníky….

železničář v důchodu

Nebo „batoh“ na zavazadla – když už SOR „umí“ i závěsná zařízení na jízdní kola …

noerf

Děkuji za info.

Zdeněk

Pamatuji si hurónský řev a frenetické veselí skupiny mladých Australanů letos v únoru, když po příletu do Prahy zjistili, že spoj s honosným názvem Airport Express rovná se rozhrkaný autobus, a ne moderní vlakový spoj, který na ruzyňském letišti marně notnou chvíli hledali. Veselí je přešlo po několika minutách jízdy stylem brzda-plyn, a na hlaváku vystupovali někteří pobledlí až nazelenalí… Nasazení velkokapacitních autobusů na spojení centra s ruzyňským letištěm je sice pokrokem a přínosem, ale zásadní řešení přinese až kolejové spojení, které je bohužel stále zatím v nedohlednu.

LWQ

NN vazeny, tohle bude „jezdit“ z Veleslavina, Airport Express bude porad jen predrazena _hracka v podani CD a DPP.

Sch

Mě přijde docela dobrá takto otevřená poptávka, nabídněte cokoliv většího než standartní klouby a podle ceny kilometru si vybereme. Evidentně se jim zamlouvalo všechny ty busy, co testovali. A jak je každý úplně jiný, tak těžko specifikovat konkrétní kapacity a rozměry.

Radek

Velkokapacitní autobusy a zadávací dokumentace neřeší obsaditelnost? Podivné.
Jinak se plánovalo střídavé využití na 107 (v semestru) a 119 (kde je špička hlavně v létě a kolem vánoc).

LWQ

A tram+zeleznice na LKPR? Nic, hlavne ze se projektuje za desitky milionu. Do roka a do dne lze privest tram z Divoke Sarky na letiste, kdy jizdni doba hlavne ve spicce bude srovnatelna s 119tkou a doba dopravy LKPR-Masarykovo/hlavni nadrazi bude podobna plus bez prestupu, diky prime lince. Na k-reportu uz leta lezi diplomova prace jeste vice rozvijejici tohle tema, ale hlavne setrici verejne prostredky atp … Zn: Cesko …

železničář v důchodu

O tom už bylo různých debat „hafo“ – ale když jednou někdo rozhodl, že tam povede železnice, i kdyby to mělo být třeba až za 100 let …
Ale je také pravda, že s přibývajícím časem bude situace v povrchové dopravě v Praze případnému prodloužení TT přát čím dál méně – tak raději budeme prosazovat třeba prodloužení TT na Suchdol (Výhledy), kde sice už frekvence proti stavu před několika roky poklesla a i v nejsilnějších špičkových hodinách stačí interval autobusů cca 3,5 minuty, ale to přece nevadí …

LWQ

Souhlas. Primarne se neresi kde, co a jak vystavet maximalne rychle a efektivne, ale resi se kolik, komu a jak „presmerovat“ ze spravne kasicky a do spravne kasicky. Zn.: Cesko …

LWQ

Skoda, ze nejde editovat, ale rozumim tomu …

Jeste jedna poznamka – odbocku z trate Praha-Usti smer LKPR neni problem udelat, kdyz se bude dostatecne chtit, ale kapacita teto trati tomu nenahrava. Spise modernizovany Semmering by mohl byt reprezentativni. Ale kdyz se nechce, tak se to holt medmomoci taha pres Prahu 6, ktera vetsi zatez od vlaku nechce, leda za cenu masivnich a zbytecnych investic. Zn.: Cesko bohuzel …

Nekdo

tak zeleznice by primarne mela byt prutah hlavni trate Breclav-Brno-Pardubice-Praha-Usti n.L./Chomutov/K. Vary, tak, aby se slo dostat na letiste bez prestupu vlakem. Pokud bude nutne porad presedat v Praze, at uz na hl.n. nebo jinde, tak to je pro neprazaky pouze velmi marginalni zlepseni…

orky

Mám poznámku k „…letos zvýšili interval spojů na letiště…“, nemělo by být místo „zvýšili“ spíše „zkrátili“? Když se zvyšuje počet spojů, tak se logicky zkracuje interval.

em

prenájom? to robia prečo?

ak by sa aj podarilo dostať nejaké koľajové spojenie na letisko do 10 rokov (optimistické), tak tieto kapacitné autobusy vedia presunúť na iné linky alebo predať…

železničář v důchodu

Vybrat dodavatele vozidel do nájmu je asi jednodušší a rychlejší, než pořádat soutěž na nákup vozidel, navíc je asi i snazší s tím získat i servis po dobu nájmu, než v případě nákupu vozidel do svého vlastnictví …

Tomas

1. Opravdu by nebyl problém autobusy jezdící na výjimku přesunout nebo prodat jinam?
2. Věřím, že se podniku s víceméně unifikovaným vozovým parkem o stovkách autobusů nevyplatí řešit servisování 18 naprosto atypických kousků.

Mates

A to je presne jeden z dôvodov. Druhá vec je to, že názor prečo ich nekúpiť a potom predať je v dnešnej dobe už tak zastaralý, že až. Potrebu niečo vlastniť tu máme v sebe zbytočne zakorenenú, autobus, auto a podobne nie je investícia ale spotrebný materiál. Preto sa aj u nás a v ČR natoľko rozbehol operatívny leasing, je to jednoduchšie aj z hľadiska starania sa o predmet leasingu aj z účtovného hľadiska. Nájomca rieši všetky potrebné záležitosti za prenajímateľa a ten len užíva predmet nájmu. Po 10 rokoch to budú vybehané črepy použiteľné maximálne na balkáne a DPP… Číst vice »

železničář v důchodu

Neprohodil jste náhodou termíny „nájomca“ a “ prenajímateľ“? Kdyby to platilo tak, jak píšete, tak takovou „službu“ bych si rozhodně pořizovat nechtěl …

Mates

Samozrejme áno 🙂

Ospravedlňujem sa za omyl.

Milan

Nevšiml jsem si, by „autobusy často nezvládaly“, naopak často v autobusu jede okolo deseti lidí. Možná v určitých časech nárazově s kapacitou může být problém, nemohu však z praxe potvrdit.

železničář v důchodu

Tvrzení o „nezvládání frekvence“ se (asi nejen, ale zejména) v Praze s oblibou používá i o jiných nárazově (občas) silně frekventovaných linkách, aniž by přitom šlo o soustavnější a trvalejší situace …

železničář v důchodu

To, že někdo něco chce, ještě vůbec neznamená, že to je opravdu nezbytné, ba dokonce ani to, že je to skutečně potřeba, a to 24 hodin denně po celý rok – navíc ve snadno manipulovatelné společnosti, jejichž většina příslušníků většinou už ani trochu nemyslí vlastní hlavou …

Johnny Gomezz

Velmi dobře pane Sůra!
Tenhle „anonymní hrdina důchodového věku“ tu smeč od Vás potřeboval “ jako prase drbání“ už velmi dlouho.!!!
Poklona!
Pokud jsem zrovna v Praze – užívám linku 119 Nádraží Veleslavín – Letiště VH denně směrem na Metro A – a můžu potvrdit že i v dopoledním nebo odpoledním sedle je linka velmi vytížená – a to tak, že se tam po cestě člověk kolikrát ani nevejde a musí tvrdnout na zastávce dalších nekonečných 4-5 minut (v sedle) než pojede další 119… opět s velmi nejistým nástupem.
Nechtěl bych to zažít v ranní špičce.. opravdu ne..

železničář v důchodu

Kdybych pár těch lidí z ROPIDu osobně neznal, tak bych si to třeba myslel také …

Rado

Železničář v důchodu.
Zdravím Vás.
Ono stačí jen sledovat veřejné výstupy, které z dirigentského stolce Ropidu přicházejí. Protože pokud by tam byli odborníci, Pražská a přímestská doprava by vypadala jinak. Lépe.
Tudíž Vám musím dáti za pravdu.

Michal

A kde konkrétně by vypadalo lépe?

Svojsin

Úplně nezbytné to není, ale co vidívám na Veleslavíně, tak je to požadavek oprávněný.
Kdo nevěří ať tam běží

Michal

Poslyšte to pičování na Ropid je asi národní sport, ale po nedávném využití několika autobusů v okolí mojeho bydliště mi přijde, že za tím přece jen někdo přemýšlel. 118 – skvělý nápad, 134 – zcela náhodou využito, ale slušná obsluha území a návrat souběhu povrchové dopravy s metrem, 193 prodloužení k nádraží Vršovice – taktéž super.

Jestli pičovat na Ropid se 119, tak spíš na absenci přímého autobusu na letiště, míchání místní obsluhy jak okolí Evropské, tak starého letiště s cestujícími na letiště je docela prasárna, kterou trpí obě cílové skupiny. A autobusy opravdu narvané jsou.

železničář v důchodu

„Jestli pičovat na Ropid se 119, tak spíš na absenci přímého autobusu na letiště, míchání místní obsluhy jak okolí Evropské, tak starého letiště s cestujícími na letiště je docela prasárna, kterou trpí obě cílové skupiny.“
A co svojí podstatou jiného jsem napsal (už 19. 11. 2018 (10:17)) já?

Petr

Já jsem si všiml velice často.. Většinou busy, které vozí cestující na ranní nebo odpolední leteckou špičku jsou nechutně plné. To samé z letiště, pokaždé, když přiletím na T2, musím přeběhnout a T1, kde je alespoň záruka, že si sednu. Další utrpení je, když se o víkendu udělá hezky, to je 119 z Veleslavína plná rodin s dětmi, co jedou na Šárku a vy s kufrem nemáte šanci. Je to ostuda Prahy, že nemá dodnes kolejové spojení.

železničář v důchodu

Když situaci nikdo nemá zájem řešit ani organizačně (třeba speciální rychlou přímou linkou určenou jen pro skutečné letecké cestující a nikoli pro místní a výletnickou frekvenci), tak to pak podle toho dopadá …

Tomas

Provozovali mhd, ale lidi tím chtěli jezdit, že. Aneb na každý problém mám jednoduché, nesprávně řešení.

Alibaba

Přímá-nezastavující (expresní? 🙂 ) linka jezdí z hlavního nádraží.

železničář v důchodu

Linka „AE“ sice úplně „přímá-nezastavující (expresní?) “ není, ale především neslouží vztahu metro Veleslavín – letiště (v obou směrech) – takže řešením pro frekvenci využívající linku č. 119 v naprosté většině případů není, ale ani uspokojivě být nemůže.

Michal

AE opravdu není výhra. Jízdní řád je nesrovnatelně horší než 119, linka zbytečně jezdí ucpaným centrem no a taky je problém, že není integrovaná…

Alibaba

Jako vidlákovi mě integrace zas tak netrápí, ale tuto připomínku chápu.

Pavel Mráček

Airport Express.

Milan

Mohl by být nasazen dynamický interval, aby autobusy odjížděly třeba nejméně každých 10min nebo v případě aspoň 30 cestujících na výchozí zastávce. Aby odjížděl bus striktně po pěti minutách i třeba jen s pěti lidmi je nesmyslné plýtvání.

Svojsin

Kdy jede bus 119 na letiště JEN s 5lidmi ??!
To bych chtěl někdy vidět…..

Johnny Gomezz

Milan: To je videt zes tam nikdy nebyl… ten autobus vjizdi vždycky – at uz od metra Z Veleslavína nebo z letiste – velmi plny i casových sedlech…. A Aby se zaplnil – tak ten interval je v sedlech prodlouzeny na nekonecnych 4-5 minut… Bohužel… Ve spickach jezdi jen kazde 3 minuty.. Idealne by to bylo alespoň kazdou jeden a pul minutu – když ne rovnou kazdou 1 minutu… V Budapesti opravuji krajni kus modre linky metra – nahradni autobusy jezdi každých 45 sekund !!! v sedle kazde max 2 minuty. Společně s pravidelnými bus linkami se na zastavce objevi… Číst vice »

Milan

Při mé cestě ze zastávky „K letiši“ na Veleslavín cestovalo linkou 119 ve všední den kolem 13h asi tak deset lidí.

Michal

Letos jsem jel na/z LVH 3x, z toho 3x MHD. POKAŽDÉ byl bus 119 přeplněný 2x (z těch celkem 6 ti jízd) jsem raději čekal na další, abych zjistil, že ten další bude stejně beznadějně přeplněný jako ten, co jsme nechal raději odjet. Lety byli ve zcela odlišnou dobu (prázdniny – sobota – dopoledne vs. služebka – všední den – večer.) Takže souhlas.

PetrN

Jsou nějaké specifikované požadavky, jestli se bude jednat spíš o jedno-kloub 21m nebo dvou-kloub 24m?